در حالی که مسئولان بهداشتی کشور همچنان در خصوص وضعیت وخیم ابتلا به کرونا در استان خوزستان هشدار می‌دهند، اوضاع عمومی کشور را تحت کنترل و مطلوب ارزیابی می‌کنند.

دیروز سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام شناسایی ۱۷۵۷ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور در ۲۴ ساعت گفت: بعد از ۷۰ روز، موارد فوتی روزانه به کمتر از ۴۰ مورد رسیده است.

کیانوش جهانپور با بیان اینکه از 26 تا ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۷۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و در همین بازه زمانی  35 نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند، گفت: مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۶ هزار و ۹۳۷ نفر و مجموع بیماران شناسایی شده کووید۱۹ در کشور  از ابتدا تاکنون به ۱۱۸ هزار و ۳۹۲ نفر رسیده است.

از بین مبتلایان جدید، ۳۲۵ مورد بستری و ۱۴۳۲ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند.

در حالی که تاکنون ۹۳ هزار و ۱۴۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند، سخنگوی وزارت بهداشت، ایران را جزو پنج کشور اول با بالاترین بهبودیافته این بیماری در دنیا می‌داند. گرچه ۲۷۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ همچنان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وضعیت خوزستان همچنان قرمز است

جهانپور گفت: با وجود روند مدیریت شده بیماری در کشور، اما به هیچ وجه در وضعیت عادی این بیماری به سر نمی‌بریم. هیچ کجای جهان و از جمله ایران وضعیت عادی با این ویروس ندارد. البته در اغلب شهرستان‌های استان خوزستان وضعیت را حتی فوق‌العاده اعلام کردیم. بنابراین رعایت بهداشت فردی و اجتماعی کماکان با جدیت باید تداوم یابد تا بتوانیم به مسیر مهار بیماری نزدیک شویم. بنا برگزارش‌های رسیده از خوزستان نه تنها ظرفیت تخت‌ها تکمیل شده بلکه در کف سالن و صندلی‌ها هم جای وجود ندارد و شمار بیماران بسیار بالاست و برای انتقال بیماران به بیمارستان‌های دیگر از آمبولانس‌های اتوبوسی استفاده‌ می‌شود.

با وجود تاکیدات فراوان استانداری و دانشگاه علم پزشکی جندی شاپور پروتکل‌های قرنطینه در سطح شهر جدی نیست و شهروندان اعتنایی به هشدارها ندارند.

پیش بینی افزایش شدت کرونا در پاییز و زمستان

از سوی دیگر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ سازمان بهداشت جهانی احتمالا اوضاع کرونا در پاییز و زمستان بدتر خواهد بود، گفت: پیش‌بینی‌های ما قطعی نیست، ولی پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی این است که اوضاع کرونا در پاییز بدتر از خرداد و تابستان خواهد بود. این مطرح‌ترین پیش‌بینی با شانس ۵۰ تا ۷۰ درصدی است که البته ممکن هم هست به وقوع نپیوندد.

فعالیت باشگاه‌های ورزشی انفرادی

در پی جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد: پیرو مصوبه بند ۹ هجدهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مورخ ۱۴ اردیبهشت ۹۹ فعالیت باشگاه‌های ورزشی انفرادی و غیرگروهی که ارتباط فردی زیادی ندارد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای کلیه شهرها مجاز است.

 بیماری کاوازاکی ربطی به کرونا ندارد

کاوازاکی یک بیماری مربوط به کودکان زیر۵ سال است که این روزها فراوان  با کرونا اشتباه گرفته می شود. در همین باره عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بیماری کاوازاکی جدید نیست و ربطی به کرونا ندارد.

مسعود مردانی گفت که این بیماری از ۵۰ سال گذشته وجود داشته و مردم نگران نباشند؛ کاوازاکی ربطی به کرونا ندارد و فقط علایم آن‌ها مانند تب و گلو درد شبیه هم است، اما اگر در ابتدا و مراحل اولیه تشخیص داده شوند، پزشکان می توانند آن را درمان کنند و کودکان بدون هیچ مشکلی بهبود یابند.

این روزها در برخی شبکه‌های اجتماعی شایعه ای در مورد رابطه کرونا و کاوازاکی شکل گرفته و نگرانی های بسیاری را در مردم ایجاد کرد.