ریحانه جولایی

حدود دو ماه است که کرونا وارد ایران شده و زندگی عادی مردم را مختل کرده است. ایران تنها کشوری نیست که با این ویروس ناشناخته مرموز دست‌وپنجه نرم می‌کند و حالا کرونا جز چند کشور، تمام جهان را در دست گرفته؛ کسب‌وکارها را از رونق انداخته و روند آموزش را کند کرده است. مردم خانه‌نشین شده‌اند یا با وسواس و ترس زندگی می‌کنند.

این روزها نگرانی در هر خانه‌ای موج می‌زند. نگرانی از بیمار شدن، نگرانی از فشار اقتصادی، نگرانی از تعطیلی مدارس و وضعیت نامعلوم تحصیلی بچه‌ها و بیش از همه نگرانی از مرگ.

تعداد مبتلایان به کرونا همچنان بالاست. کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، می‌گوید از ظهر دوشنبه تا دیروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰۸۹ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی‌شده براثر این بیماری به ۶۲۵۸۹ مورد رسید. همچنین از این تعداد ۳۸۷۲ نفر فوت‌شده و ۲۷۰۳۹ نفر بهبودیافته‌اند. البته این تعداد در روزهای آینده افزایش می‌یابد چراکه آثار سفرهای نوروزی تازه در حال نمایان شدن است و پزشکان خبر از ارقام بیشتری می‌دهند.

در اعلام کرونا صادق بودیم

کرونا پای وزیر بهداشت را به مجلس هم باز کرد. روز گذشته سعید نمکی در نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۹۹ درباره اقدامات انجام‌شده برای مقابله با این ویروس صحبت کرد. وزیر بهداشت در این جلسه گفت: پس‌ازآن که اولین گزارش‌ها را درخصوص انتشار ویروس کرونا از شهر ووهان چین دریافت کردیم، جلساتی را با همکاران در وزارت بهداشت ترتیب دادیم و در همان روز اول برای پروازهای مستقیم چین تصمیماتی گرفتیم. او همچنین به این اشاره‌ کرده است که برای تشخیص دادن زودهنگام کرونا انستیتو پاستور اقدام به ساخت کیت‌های تشخیصی کرد و منتظر رسیدن کیت‌های تشخیصی از کشورهای دیگر نشدیم.

سعید نمکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این نکته اشاره ‌کرد که در بهمن‌ماه مواردی با علائم مشابه کرونا مشاهده شد که با آزمایش از آن‌ها ۸ مورد آنفلوآنزای نوع B تشخیص داده شد و بعدازآن در ۲۹ بهمن دو مورد مشکوک به کرونا گزارش شد که پس از تست و تأیید نهایی بلافاصله صبح روز چهارشنبه من در جلسه دولت آن را اعلام کردم، البته تا پیش‌ازاین هم موارد زیادی بودند که تست کردیم و نتیجه تست منفی بود.

وزیر بهداشت یادآور شد: اگرچه برخی عقیده داشتند اعلام این کار قبل از انتخابات درست نیست، اما بنده معتقدم هیچ‌چیزی درست‌تر از شفافیت و صداقت با مردم نیست و در همان اولین روزی که ورود کرونا به کشور تأیید شد به مردم اطلاع‌رسانی شد.

او در ادامه با بیان تدابیر اندیشیده شده از سوی این وزارتخانه از ابتدای شیوع کرونا تا این لحظه، تصریح کرد: امروز افتخار جمهوری اسلامی این است که در زمان پیک شیوع ویروس حتی یک بیمار پشت در بیمارستان نماند، درحالی‌که در کشورهای توسعه‌یافته و پیشرفته بیماران پشت در بیمارستان و در پارک‌ها مانده‌اند.

مدیریت کرونا طولانی

خواهد بود

در ادامه، وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس به این موضوع اشاره کرد که یکی از عوامل موفقیت در مهار کرونا تعطیلی حرم مقدس امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، نمازهای جمعه، مراسم اعتکاف، دانشگاه‌ها و مدارس بوده است و عامل دوم موفقیت در غربالگری بیش از ۷۱ میلیون ایرانی از طریق سامانه‌های مختلف بود.

نمکی ادامه داد: به‌جای آنکه بنشینیم تا کرونا به سراغ ما بیاید ما به‌سوی مدیریت آن حرکت کردیم، امروز مشاهده می‌شود آمار کرونا رو به افزایش است علت آن‌هم این است که ما بیماریابی را فعال کردیم و از طریق پروتکل جهانی تشخیص زودرس و جداسازی زودرس در تلاش هستیم تا بیماران را پیش از آنکه به مرحله وخامت برسند، شناسایی کرده و بستری کنیم تا هم از شیوع بیشتر جلوگیری شود، هم کادر درمان کمتر تحت‌فشار قرار گیرند و هم نیاز به ICU کمتر شود. درنتیجه امروز در هر شهری حدوداً ۳۰ درصد تخت خالی داریم و نتیجه همه‌ این‌ها این شد که به دلیل رسیدگی بیشتر آمار مرگ‌ومیر کاهش پیدا کرد.

او در انتهای صحبت‌هایش به فاصله‌گذاری هوشمند اشاره و بیان کرد: ما طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را در ابتدا مطرح کردیم و بعدازآن فاصله‌گذاری هوشمند را با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی اعلام کردیم. فاصله‌گذاری هوشمند را با دستورالعمل‌های موردنیاز تدوین کردیم تا بتوانیم هم از نظر اقتصادی کار را پیش ببریم و هم بیماری را کنترل کنیم. تردید نکنید مدیریت کرونا طولانی‌تر ازآنچه که ما تصور می‌کنیم خواهد بود و هیچ پدیده‌ای برای کشور سهمگین‌تر از طولانی شدن کرونا نیست، لذا همه باید کمک و تلاش کنیم و از مردم هم بخواهیم کمک کنند تا بیماری کنترل شود.

تقسیم اصناف به ریسک پایین، متوسط و بالا

روز گذشته وزیر کشور هم در صحن مجلس حاضر شد. او در ابتدا از اقدامات سریع مسئولان برای مهار کرونا گفت و خاطرنشان کرد که در ۳۰ بهمن‌ماه گزارش‌ها از این حکایت کردند که کرونا در کشور وجود دارد و یکم اسفند ستاد مقابله با کرونا در وزارت کشور  با مسئولیت آقای دکتر نمکی تشکیل شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: اقدامات زیادی برای مقابله با این ویروس صورت گرفته است ازجمله اینکه با اجرای مرحله جدید فاصله‌گذاری هوشمند اصناف را به دسته ریسک پایین، متوسط و بالا تقسیم کردیم و قرار شد از ۲۳ فروردین بجز تهران کار را آغاز کنند. آغاز به فعالیت اصناف در تهران هم ۳۰ فروردین خواهد بود. درخصوص آموزش و پروش هم قرار است تا ۳۰ فروردین شرایط را بررسی کنیم و سپس تصمیم بگیریم.

رحمانی فضلی همچنین گفت که روند کرونا در خیلی از استان‌ها کاهشی است مثلاً در ایام عید ۲۰۰۰ نفر در بیمارستان‌های گیلان بستری بودند که الآن به ۴۰۰ نفر رسیده است. وضعیت مازندران و خراسان هم همین‌گونه است البته این بدان معنا نیست که فعالیت‌های عادی را از سر بگیریم.

غربالگری در تهران موفق نبود

وزیر بهداشت در ابتدای گزارش خود، از طرح‌های موفق غربالگری در کشور خبر داد؛ بااین‌حال رضا کرمی محمدی، جانشین شهردار تهران و رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران معتقد است غربالگری لااقل در استان تهران ضعیف انجام ‌شده است و نتوانستند آن‌گونه که بایدوشاید اطلاعات افراد و محلات را پیدا کنند.

از سوی دیگر کرمی محمدی بیان کرده که هنوز سازوکاری برای قرنطینه افرادی که مبتلا شده‌اند یا به‌تازگی از بیمارستان ترخیص شده‌اند تعیین نشده است تا اقلام و ارزاق آن‌ها در اختیارشان قرار گیرد تا مجبور به بیرون آمدن از خانه نشوند.

همچنین با اشاره به صحبت‌های وزیر کشور در رابطه با روند کاهشی در استان‌ها بد نیست بدانم آمار ابتلا در آذربایجان غربی و چند شهر دیگر سیر صعودی دارد.

وزیر بهداشت: یکی از عوامل موفقیت در مهار کرونا تعطیلی حرم مقدس امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، نمازهای جمعه، اعتکاف، دانشگاه‌ها و مدارس بوده است

پاندمی کرونا در تهران

در این میان صحبت‌های علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران هم ترس به دل می‌اندازد. بر اساس صحبت‌های زالی بیماری کرونا در تهران نه‌تنها به مرحله کنترل نرسیده بلکه روند آن رو به افزایش بوده و تبدیل به پاندومی شده است. البته افزایش تردد از آغاز هفته نیز وضعیت را در شهرهای ایران وخیم‌تر کرده است.

او در رابطه با افزایش آمار بیماران مبتلابه کووید-19 گفت: با وجود همه همراهی‌هایی که مردم در روز طبیعت(سیزده‌بدر) داشتند، اما در بیشتر استان‌های کشور به‌ویژه در استان تهران شاهد تغییر بسیار جدی در حضور و تردد افراد در شهرها بودیم و متأسفانه در زمانی شاهد این افزایش ترددها هستیم که آمارها در بیمارستان‌های تهران کماکان رو به افزایش است.

او از افزایش ۲۵ درصدی بستری شدن در بخش عادی و افزایش ۱۵ درصدی در بخش مراقبت‌های ویژه از روز یکشنبه ۱۷ فروردین خبر داده و گفته است مراجعان عمومی به بیمارستان‌ها در مقایسه با روز شنبه ۲۸ درصد افزایش داشته است و درنهایت همه آمارهای ما در مقایسه با دوشنبه افزایش نشان می‌دهد.

زالی این آمار را بازتابی از میزان ابتلا در سطح شهر دانسته و از مردم خواسته همکاری بیشتری کنند. او همچنین از مسئولان درخواست کرده تا همه مواردی را که می‌تواند به کاهش حضور مردم در جامعه منجر شود به کار ببندند.

در روزهای اخیر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم نداشتن درآمد و به حالت تعطیل درآمدن کسب‌وکار آن‌ها بوده است و دستور آغاز به کار مشاغل از سوی رئیس دولت نیز باعث شد تا مردم دوباره در اجتماع حاضر شوند و به فعالیت‌های روزانه بپردازند. تصاویر منتشرشده از مترو و اتوبوس‌ها نشان‌دهنده این است که شهروندان به نکات پیشگیرانه توجهی نمی‌کنند و تنها با زدن ماسک و دست کردن دستکش در فضاهای عمومی خصوصاً مترو و اتوبوس بدون فاصله ایستاده‌اند. با توجه به این شرایط زالی از دولت خواسته تا فکری برای این موضوع کند و با ارائه بسته‌های حمایتی و تسهیلاتی که موجب رفع مشکلات کسبه می‌شود کمی شرایط را برای آن‌ها راحت و وضعیت شیوع کرونا را آهسته کند. او همچنین از ستاد ملی مبارزه با کرونا خواسته حتماً جنبه‌های بازدارنده، تشویقی و حمایتی را برای اقشار فرودست به کار بندد تا از حضور پرتراکم در سطح شهر کاسته شود.

انتقاد به آغاز کار اصناف

در آخر اینکه بسیاری معتقدند تعطیلی کشور هنوز باید تمدید شود و با تصمیم اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر آغاز به کار مشاغل مخالف‌اند. پزشکان بارها هشدار داده‌اند اگر این روند متوقف نشود و تعطیلی 2 تا 3 هفته دیگر ادامه پیدا نکند شرایط به‌وضوح وخیم‌تر خواهد شد.

بر اساس گفته‌های زالی بیماری کرونا در تهران نه‌تنها به مرحله کنترل نرسیده بلکه روند آن رو به افزایش بوده و تبدیل به پاندومی شده است

افزایش انتقادها به تصمیم دولت در حالی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب کرده که کسب‌وکارهای کم‌ریسک در استان‌ها می‌توانند از روز 23 فروردین‌ماه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند. پیش‌تر نیز رئیس‌جمهوری با تأکید بر موضوع اقتصاد در کنار سلامت، دستور بازگشایی ادارات را داده بود. پیش‌ازاین نیز بخشنامه‌ای از سوی قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر «جلوگیری از وقفه در کلیه واحدهای تولیدی» به سازمان‌های استانی این وزارتخانه ابلاغ ‌شده بود.