سعیده علیپور

در حالی که آمارهای رسمی با شیب نسبتاً ملایم نشان از بالا رفتن ابتلا به کرونا در روزهای اخیر داشته، رئیس‌جمهور دیروز، علیرغم نظر بسیاری از پزشکان متخصص و مسئولان بهداشتی گفته است که پیک بیماری را پشت سر گذاشته‌ایم. او در حالی چنین نظری داده که روز یکشنبه به صراحت در مورد قرنطینه گفت که حتی در ایام نوروز «چیزی به نام قرنطینه نداریم». او افزود: «استان‌ها حق تصمیم‌گیری در این مورد را ندارند و مرجع تصمیم‌گیری فقط ستاد ملی کرونا در تهران است»؛ اما خبرها از برخی مناطق کشور از جمله استان خوزستان و برخی شهرهای دیگر حاکی از آن است که برخی مسئولان محلی برای مدیریت بحران، خود دست به کار شده‌اند و راه‌های ارتباطی را مسدود کرده‌اند.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با تأکید بر ضرورت تحقق الزامات در خانه ماندن مردم، گفت: اگر سطح مداخلات افزایش نیابد اپیدمی تا پایان خردادماه به طول می‌انجامد

البته پیش از این نیز استان‌های مازندران و گیلان تلاش‌هایی را برای قرنطینه انجام داده بودند، اما این محدودیت‌ها دوام چندانی نداشت و با نظر مقامات کشوری این محدودیت‌ها رفع شد. در روز ابتدایی این هفته نیز وزیر بهداشت خبر داده بود که ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران تصویب کرده که در ۱۱ استان ایران «ترددها کنترل» و محدودیت‌های جدیدی برای عبور و مرور اعمال شود؛ اما هنوز جزئیات این محدودیت‌ها اعلام نشده است.

آمارها رو به افزایش است

در حالی که هنوز بحث قرنطینه شهرهای مختلف یک ماه پس از اعلام خبر شیوع ویروس کرونا در کشور داغ است و به نتیجه دقیقی نرسیده است، دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۰۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور خبر داد و گفت: «متأسفانه ۱۲۹ نفر نیز طی ۲۴ ساعت به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند».

به گفته کیانوش جهانپور مجموع مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۱۴۹۹۱ نفر و درگذشتگان به ۸۵۳ نفر رسید. همچنین تاکنون ۴۹۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبودیافته و از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

نگاهی به آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در مورد میزان ابتلا به تفکیک استان‌ها نشان می‌دهد، این بیماری به صورت گسترده‌ای در اقصی نقاط کشور شیوع پیدا کرده و این سؤال را در ذهن بسیاری از افراد ایجاد می‌کند که آیا قرنطینه در شرایط فعلی کمکی به بهبود اوضاع خواهد کرد؟

آیا قرنطینه فایده‌ای دارد؟

گرچه به نظر می‌رسد شیوع این بیماری در کل کشور، قرنطینه برخی از شهرها را بی‌فایده کرده است، اما برخی معتقدند قرنطینه به شکلی محدود از جمله بستن راه‌های شهرها بستن بازار و ادارات می‌تواند سرعت شیوع را کم کند. دیروز فرهام زاهد، نایب رئیس شورای شهر رشت گفت: «اگر قرنطینه نمی‌کنید، حداقل باید ورودی‌های استان را مسدود کنید. تا زمانی که ورودی و خروجی استان مسدود نشود تا زمانی که بانک‌ها تعطیل نشود تا زمانی که بازار بسته نشود بیماری کنترل نخواهد شد».

این گفته‌های معاون کرونایی وزیر بهداشت را لابد به خاطر دارید که قرنطینه را روشی قدیمی و مربوط به جنگ جهانی دانسته بود. صحبت‌هایی که انتقادات زیادی را متوجه او کرد؛ اما او تنها کسی نیست که با قرنطینه مخالف است. پیروز حناچی روز یکشنبه دلیل اصلی این مخالف‌ها را بیان کرد و گفت: «امکان اجرای مراحل بعدی قرنطینه یعنی تأمین مایحتاج و جبران خسارت را نداریم».

کنترل بدون مداخله امکان ندارد

با این حال به نظر می‌رسد دولت باید به هر روشی که می‌داند، به کاهش فعالیت‌های اجتماعی اقدام کند تا شاید سرعت شیوع این بیماری اندکی در کشور کاهش یابد. دیروز دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران با تأکید بر ضرورت تحقق الزامات در خانه ماندن مردم و با تأکید بر اینکه اگر سطح مداخلات افزایش نیابد اپیدمی تا پایان خردادماه به طول می‌انجامد، گفت: «ما با یک رخداد بسیار پیچیده بیولوژیک روبرو هستیم که تقابل با آن مانند یک جنگ تمام عیار فرسایشی است که ممکن است مدت آن هم طولانی‌تر از چیزی باشد که انتظار می‌رود».  فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: «به نظر می‌رسد برخی از مسئولان اجرایی و اداری ما در کشور و در برخی از موارد مردم، جدیت و حساسیت موضوع را در نظر نگرفته‌اند و برخی از اظهارنظرها حاکی از آن است که شاید ما نتوانستیم مفاهیم مهم و حساسیت‌زای این بیماری را به سمع و نظر همه اعم از مردم و مسئولان برسانیم». همچنین دکتر علی اکبر حق‌دوست، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا نیز با اشاره به لزوم مداخله برای کنترل این پاندمی گفت: «برای جلوگیری از سفرها، علاوه بر ابزارهای تشویقی و اطلاع‌رسانی، قطعاً باید محدودیت‌هایی هم قائل شویم. مطمئناً مردم با درایت و فهمی که دارند، شرایط را درک و قبول می‌‌کنند که در این صورت، صلاح نیست از قوه قهریه استفاده شود. البته قطعاً باید تمهیداتی اندیشیده شود و اگر کسی نخواهد در چارچوب مربوطه رفتار کند، نیروهای قهریه و انتظامی باید با او برخورد کنند».

بیماری به صورت گسترده‌ای در اقصی نقاط کشور شیوع پیدا کرده و این سؤال را در ذهن بسیاری از افراد ایجاد می‌کند که آیا قرنطینه در شرایط فعلی کمکی به بهبود اوضاع خواهد کرد؟

به گفته او تصمیماتی برای ورود و خروج از استان‌‌هایی که منطقه قرمز محسوب شدند، گرفته شد و هتل‌ها و تفرجگاه‌ها پذیرای مسافران نیستند.

مردم موافق قرنطینه

براساس یک نظرسنجی؛ ۸۹.۴ درصد مردم ایران موافق قرنطینه شهر‌های با شیوع بالا هستند.

این نظر سنجی از تاریخ ۲۱ تا ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ در سطح ملی با اندازه نمونه ۱۵۵۴ نفر به صورت مصاحبه تلفنی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) انجام شده است.

قرنطینه‌های محلی

 در این میان برخی از شهرها برای کنترل بیماری خود اقدام به قرنطینه کردن استان‌های خود کرده‌اند تا شاید بتوانند این بیماری را تا حدی مهار کنند

استاندار خوزستان اعلام کرد: «هرگونه ورود یا خروج خودروهای مسافری به این استان ممنوع است». او همچنین فعالیت کلیه اصناف به‌استثنای سوپرمارکت‌ها، داروخانه‌ها، نانوایی‌ها، قصابی‌ها و میوه‌فروشی‌ها را تعطیل اعلام کرده و گفته است تمامی پایانه‌های مسافربری، مراکز تجمع و هایپرمارکت‌ها تعطیل هستند.

همچنین خبرگزاری فارس خبر داد که دو شهرستان پاوه و جوانرود و منطقه اورامانات در استان کرمانشاه قرنطینه شده‌اند. بازار روانسر نیز از روز یکشنبه به صورت کامل تعطیل شده است. همچنین، فرماندار پاوه، گفت که ورودی‌های این شهرستان به صورت کامل مسدود شده است

فرماندار شهرستان نکا در استان مازندران در این زمینه خبر داد:« این شهرستان به صورت آزمایشی قرنطینه شده است و تردد خودرو در این شهرستان به غیر از موارد ضروری ممنوع و بازار هم تعطیل شده است».

فرماندار مشکین‌شهر نیز در استان اردبیل خبر داد که از روز یکشنبه این شهرستان قرنطینه شد و بر این اساس ورود هرگونه خودروی غیربومی به این شهر ممنوع است.

فرماندار گناباد گفت که تعدادی از راه‌ها و مسیرهای غیر اصلی ورودی به این شهر توسط شهرداری مسدود و در چهار ورودی اصلی این شهر نیز محدودیت‌هایی اعمال شده است.

فرماندار نیشابور نیز خبر داد که جاده‌های فرعی منشعب از جاده‌های اصلی نیشابور به سمت مناطق گردشگری و تفریحی تا اطلاع ثانوی مسدود است اما تصمیم‌گیری برای اعمال محدودیت در مسیرهای اصلی نیشابور باید در سطح ملی گرفته شود.

فرماندار مشهد درباره قرنطینه نشدن استان خراسان رضوی گفت: «در هیچ شهرستانی به معنای واقعی و ۱۰۰ درصد قرنطینه انجام نشده است. ممنوعیت و محدودیت برای مشهد ایجاد شده است و در ۱۴ نقطه استان از سفرهای غیرضروری جلوگیری می‌شود».

الکل همپای کرونا قربانی می‌گیرد

با شیوع کرونا در ایران تعداد افرادی که دچار مسمومیت الکلی شده و کسانی که بر اثر آن کشته می‌شوند رو به افزایش است.

برخی در اثر مصرف خوراکی محلول‌های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و حتی مرگ در اثر مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) به اشتباه و با هدف ضدعفونی و پیشگیری از کووید ۱۹ مسموم شده‌اند.

در چند روز گذشته تنها در استان خوزستان بیش از ۶۰۰ نفر به دلیل نوشیدن الکل متانول مسموم شده‌اند. در استان فارس تعداد کسانی که در روزهای اخیر به خاطر نوشیدن مشروب تقلبی درگذشته‌اند به ۳۱ نفر می‌رسد. وضعیت در برخی دیگر از استان‌ها مانند خوزستان بسیار وخیم‌تر است و به ۵۱ نفر می‌رسد.

بیمارستان لقمان تهران ۲۰ اسفند از ثبت روزانه پنج مسمومیت ناشی از مصرف الکل غیرخوراکی در پی شیوع کرونا خبر داده است. برآورد می‌شود در حدود سه هفته از شروع گسترش ویروس کرونا در ایران بیش از ۱۰۰ نفر بر اثر مسمومیت الکلی فوت شده‌اند.

همچنین در استان سیستان‌وبلوچستان پنج نفر، در همدان چهار نفر، در استان مرکزی سه نفر و در هرمزگان دو نفر بر اثر مسمومیت الکل جان باخته‌اند. در استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز به ترتیب شش نفر و یک نفر به همین دلیل فوت شدند.