ریحانه جولایی

نوروز امسال رنگ و بویی ندارد. سه‌هفته‌ای می‌شود که کرونا آمده و بیشتر مردم را در خانه‌هایشان حبس کرده است و جز کارهای ضروری از خانه بیرون نمی‌آیند. امسال باید جوانه زدن درختان و رسیدن بهار را از پشت پنجره‌ها نگاه کنیم.

20 روز از اولین آزمایش مثبت و فوت هم‌وطنانمان به خاطر کرونا می‌گذرد. حالا نه‌تنها چین و ایران بلکه جهان درگیر کرونا ویروس شده و تدابیر زیادی برای مهار این ویروس در نظر گرفته ‌شده است.

بر اساس گزارش‌های رسمی به نقل از کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت تا دیروز بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۷۴۳ مورد بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۶۵۶۶ نفر رسید. در طول روز گذشته، ۴۹ نفر از مبتلایان جدید کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۹۴ مورد رسید. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: خوشبختانه در کشور تاکنون ۲۱۳۴ بیمار مبتلابه کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند.

او در توضیح تعداد کل بیماران کووید-۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها گفت: درمجموع در تهران ۱۸۰۵ مورد، قم ۶۸۵، گیلان ۴۹۶، اصفهان ۵۶۴، البرز ۳۰۷، مازندران ۶۲۰، مرکزی ۳۳۵، قزوین ۲۰۷، سمنان ۱۷۵، گلستان ۱۷۵، خراسان رضوی ۱۵۴، فارس ۱۰۴، لرستان ۱۴۴، آذربایجان شرقی ۱۰۷، خوزستان ۶۹، یزد ۸۷، زنجان ۵۳، کردستان ۶۳، اردبیل ۵۰، کرمانشاه ۳۳، کرمان ۴۱، همدان ۶۰، سیستان و بلوچستان ۳۴، هرمزگان ۳۵، خراسان جنوبی ۴۴، خراسان شمالی ۲۴، چهارمحال و بختیاری ۲۱، ایلام ۱۵، آذربایجان غربی ۴۰، کهگیلویه و بویراحمد ۹ و بوشهر ۱۰ مورد بیماری ثبت‌شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با توجه به آمار رو به افزایش مبتلایان بر این باور است که هنوز بخشی از جامعه کرونا و هشدارها را جدی نگرفته‌‌اند. او در این راستا از اعمال محدودیت‌هایی خبر داده که در دستور کار دولت قرارگرفته است. رئیس هیئت اعزامی سازمان جهانی بهداشت نیز معتقد است؛ برخی اقدامات پیشگیرانه مناسب در ایران در حال انجام است که سایر کشورها در منطقه نیز می‌توانند از تجربیات آن استفاده کنند.

بیشتر استان‌ها، نوروز پذیرای مسافران نیستند

با تعطیل شدن مدارس و دانشگاه‌ها بحث سفر به مناطق شمالی ایران داغ شده است. این روزها خبرهای زیادی از شلوغی و بسته شدن جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی می‌شنویم. در روزهای اخیر وضعیت استان‌های گیلان و مازندران هم وخیم اعلام ‌شده است. گفته می‌شود با حضور مسافرین آلوده بسیاری از مردم این شهرها هم آلوده شدند و وضعیت این استان‌ها به مرحله هشدار رسیده است. برخی از پزشکان وضعیت گیلان به‌ویژه شهر رشت را وحشتناک اعلام کردند و مازندران هم در حال طی کردن این مسیر است. نبود وسایل بهداشت و تجهیزات هم که در این میان مزید بر علت شده و سلامت کادر پزشکی را تهدید می‌کند.

عبدالله رضیان، نماینده مجلس مردم قائم‌شهر نیز بر این ادعاها مهر تأیید زده است و با بیان اینکه آمار مبتلایان به کرونا در این استان به‌صورت قابل‌توجهی بالا رفته می‌گوید: حجم گردشگران به استان‌ مازندران افزایش پیدا کرده که به‌نوعی بر افزایش تعداد مبتلایان به کرونا تأثیرگذار بوده؛ امروز حجم مبتلایان به کرونا در مازندران به دو برابر رسیده است. همین دو برابر شدن شمار بیماران مبتلابه کرونا در استان مازندران باعث شده است امکانات موجود پاسخگو نباشد و مشکلاتی به وجود آمده است.

مازندران تنها شهری نیست که این روزها درهایش را به روی مردم غیربومی بسته است. شهرهای زیادی اعلام کرده‌اند از حضور مهمان به شهرشان معذورند و این کار را برای سلامتی جان شهروندان انجام می‌دهند. می‌دانیم که تا دو هفته دیگر تعطیلات نوروز و سفرهای نوروزی آغاز می‌شود. هرچند بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تعطیلات را هم در خانه بمانند، گروهی اما شرایط موجود را جدی نگرفته و عزم سفر می‌کنند؛ به همین دلیل پیش از اینکه این سفرها آغاز شود سازمان گردشگری و استانداری‌های شهرهای توریستی دست به اقداماتی زدند و با اعلام اینکه عید امسال هیچ مسافری نمی‌پذیرند موضع خود را مشخص کردند.

طبق دستور سازمان گردشگری هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و سوئیت‌ها و مهمان‌خانه‌ها هیچ اجازه‌ای برای اجاره اتاق و خانه به مسافران سایر شهرها نداند. بر این اساس تابه‌حال پس از مازندران و گیلان استان‌های گلستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، هرمزگان، اصفهان، خراسان رضوی، قم، فارس، یزد، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و حالا هم تهران اعلام کرده‌اند که از ورود هرگونه مسافر به شهرهایشان ممانعت می‌کنند. روز گذشته پیروز حناچی، شهردار پایتخت در این رابطه گفته بود تهران نوروز 99 مهمان‌پذیری نمی‌کند.

بهترین پیشگیری در خانه ماندن است

کیانوش جهانپور که این هفته‌ها به یکی از چهره‌های شناخته‌شده اطلاع‌رسانی کرونا تبدیل‌شده است با هشدار اینکه بیش از 100 کشور در دنیا گرفتار این ویروس شده‌اند، تنها راه گذر از این شرایط را ماندن در خانه دانست.

جهانپور تأکید کرد: مردم موضوع کرونا را جدی بگیرند. اگر امروز در برخی مقاصد و استان‌های مسافرپذیرمان روند افزایشی بیماری را داریم، به این معناست که در روزهای گذشته حداقل بخشی از مردم آن‌گونه که بایدوشاید راهنمایی‌ها و توصیه‌هایی را که مطرح‌شده، در نظر نگرفته و رعایت نکرده‌اند. باید توجه کرد که امروز بیش از ۱۰۰ کشور با این بیماری درگیر هستند و در هیچ کجای دنیا، راهی جز کاهش تردد، کاهش مراودات، لغو سفرهای شهری و بین‌شهری غیرضروری و در خانه ماندن وجود ندارد. باید تا می‌توانیم در خانه‌ها و شهرهایمان بمانیم و کمک کنیم تا همه باهم و دست در دست یکدیگر به مقابله با این بیماری برخیزیم. اگر می‌خواهیم کرونا را شکست دهیم، قطعاً از مسیر هر خانه یک پایگاه سلامت محقق خواهد شد؛ به‌طوری‌که هر خانه و خانوار ایرانی، چه در جهت آموزش و اطلاع‌رسانی و چه در جهت اقداماتی که باید در حوزه بهداشت فردی و عمومی لحاظ کنند، یک پایگاه سلامت باشند.

ذبیح نیکفرلیالستانی، نماینده مردم لاهیجان در پاسخ به این پرسش که شنیده‌ها حاکی از وضعیت بسیار بحرانی در گیلان است، گفت: من هیچ جوابی به شما نمی‌دهم. این سؤالات را باید از اعضای دولت و آقای رئیس‌جمهور بپرسید که می‌گویند، همه‌چیز عادی است

اگر شهرها قرنطینه نشوند مشکلات بیشتر خواهد شد

بحث قرنطینه اما همچنان ادامه دارد و مسئولان هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. عده‌ای معتقدند قرنطینه باید صورت بگیرد در غیر اینصورت اتفاق‌های بدتری رخ می‌دهد و برخی می‌گویند قرنطینه کردن به ترس عمومی بیشتر دامن می‌زند. بااین‌حال احمدرضا بهره‌مند، عضو هیئت‌علمی انستیتو پاستور بر این باور است که در حال حاضر به سمت شیوع بیماری کرونا می‌رویم و شدت آن تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت.

عضو هیئت‌علمی انستیتو پاستور درباره اینکه دولت به قرنطینه شهرها اعتقادی ندارد و از مردم خواسته می‌شود تا خود قرنطینگی داشته باشد، گفت: باید به کشورهایی توجه کنیم که این بیماری در آنجا نیز شیوع پیداکرده است، ایتالیا یا چین بی‌دلیل شهرهایشان را قرنطینه نکرده‌اند، آقای حریرچی یک‌بار گفتند، قرنطینه شهرها مربوط به جنگ جهانی دوم است، این چه حرفی است که زده می‌شود، ما مستندات علمی در حال حاضر داریم که چین و ایتالیا با این کار به نتیجه رسیده‌اند. آمریکا نیز اعلام کرده است، ازجمله تدابیری که برای جلوگیری از شیوع این بیماری اتخاذ کرده‌اند، قرنطینه شهرها است.

او همچنین معتقد است که این ویروس در تابستان از بین خواهد رفت. به گفته او شیوع آن شدت دارد تا زمانی که حرارت و گرما پدیدار شود. این ویروس در گرمای 50 تا 55 درجه از بین می‌رود، لذا همان‌طور که به سمت تابستان می‌رویم از شدت شیوع این بیماری کمتر خواهد شد. درگذشته نیز همین‌گونه بوده است و هم ویروس سارس و هم ویروس مرس در زمستان بودند.

بیمارستان‌ها ظرفیت پذیرش ندارند

وضعیت شیوع در تهران وخیم است و همین دلیلی شده تا 8 سوله بحران در پایتخت آماده شود. این سوله‌ها به جهت پشتیبانی بیمارستان‌ها آماده‌شده‌اند. بیمارستان‌های تهران از بیمار پرشده و این سوله‌ها برای مواقع بحران تعبیه‌شده است. تاکنون سه سوله تجهیز شده و ۲۰۰ تخت در آن مستقرشده‌اند که به‌سرعت ۵ سوله دیگر تجهیز خواهند شد و برنامه‌ریزی‌شده که درمجموع این ۸ سوله به ۶۰۰ تخت بیمارستانی و تجهیزات لازم مجهز شود. همچنین تمهیداتی برای جذب پرستار و کادر درمانی در تهران نیز انجام‌شده است.

از سوی دیگر گیلان هم به جمع استان‌هایی که بیمارستان صحرایی درست کرده‌اند پیوست. سیامک ریماز، سرپرست مرکز آموزشی و درمانی رازی گیلان درباره احداث بیمارستان صحرایی در گیلان گفت: با ساخت بیمارستان صحرائی مخالفتی نشده و در حال حاضر حیاط بیمارستان آسفالت شده است و به‌محض اینکه حیات آماده شود، مسئولان برای ایجاد بیمارستان صحرائی اقدام می‌کنند.

به گفته او تمام تخت‌های بیمارستانی در تمام ساعت و با ظرفیت کامل پر هستند. به‌محض آنکه افرادی ترخیص می‌شوند، باید جایگزین آن‌ها را در تخت بستری کنیم. البته او گفته است آمار دقیقی از مبتلایان ندارم چراکه تمام زمانم صرف اقدامات بیمارستانی می‌شود.

همچنین ذبیح نیکفرلیالستانی، نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که شنیده‌ها حاکی از وضعیت بسیار بحرانی در گیلان است، تا چه اندازه این شنیده‌ها به واقعیت نزدیک است؟گفت: من هیچ جوابی به شما نمی‌دهم. این سؤالات را باید از اعضای دولت و آقای رئیس‌جمهور بپرسید که می‌گویند، همه‌چیز عادی است.

بیماری همیشه بوده و هست

عاقبت کرونا چه می‌شود؟ تهدید این بیماری تا کجا پیش می‌رود؟ تجربه می‌گوید مانند سایر بیماری‌های واگیر، کرونا نیز سرانجام از پا درمی‌آید و دوره یکه‌تازی و همه‌گیری‌اش به پایان می‌رسد. تب کرونا نیز فروکش می‌کند. سابقه تاریخی را که نگاه کنیم بیماری‌های همه‌گیر در دوران معاصر و حتی در سال‌های اخیر بسیارند؛ اغلب نیز به دلیل گسترش ویروس‌هایی از خانواده آنفلوانزا.

احمدرضا بهره‌مند، عضو هیئت‌علمی انستیتو پاستور بر این باور است که در حال حاضر به سمت شیوع بیماری کرونا می‌رویم و شدت آن تا پایان اسفند ادامه خواهد داشت

در یک قرن اخیر بیماری‌های واگیر که بالای یک‌میلیون نفر تلفات داشته‌اند فهرستی بلندبالا هم دارند؛ از آنفلوانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ با ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر تلفات تا تیفوس اروپای شرقی در سال ۱۹۱۹ و آنفلوانزای آسیایی در سال ۱۹۵۷ و آنفلوانزای هنگ‌کنگی در سال ۱۹۶۸ و سل فراگیر در سال ۲۰۱۲ که بیش از یک‌میلیون کشته داشت.

درنهایت اما انسان تمام این بیماری‌ها را شکست داده است و کرونا هم از این قاعده مستثنا نیست. تنها کافی است کمی این بیماری را جدی بگیریم و بهداشت فردی را رعایت کنیم، تا جایی که امکان دارد خانه بمانیم و تماسمان را با دیگران به حداقل برسانیم تا از این ویروس هم با سلامتی بگذریم.