روزهای پر از التهاب تمامی ندارد. از روزهای پیش سازمان هواشناسی در رابطه با بارش‌های باران گسترده و احتمال سیل در استان‌های جنوب غربی و زاگرس‌نشین خبر و هشدار داده بود. از چند روز قبل هلال‌احمر و سایر بخش‌های مرتبط در آماده‌باش کامل به سر می‌برند تا بالاخره هشدارها واقعی شد و باران سیل‌آسا شروع به باریدن کرد. اگرچه عکس و فیلم‌ها از بالاآمدن آب در حاشیه رودخانه‌های کشکان و خرم‌آباد در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد اما خوشبختانه تاکنون اخباری مبنی بر خسارات مالی وجانی به گوش نرسیده است.

به گزارش منابع محلی، رودخانه خرم‌آباد لبالب شده و به نظر می‌رسد هرلحظه آماده سرریز شدن به اطراف است. اغلب رودخانه‌های لرستان هم‌اکنون همین وضعیت را دارند. شدت بارش‌ها که از دوشنبه آغازشده تا عصر دیروز ادامه داشته اما رفته‌رفته موج بارش به سمت شمال شرق ایران درحرکت است، اما این‌ها چیزی از التهاب مردم  لرستان و استان‌های هم‌جوار که سال گذشته نیز تجربه تلخ سیل و ویرانی‌های آن را تجربه کرد‌ه‌اند، کم نکرده است.

تا امروز تلفات جانی نداشتیم

گفته می‌شود سیل اخیر به زیرساخت‌های جاده‌ای، آب، برق و گاز مناطق شهری و روستایی خسارت وارد کرد و آب و برق 37 روستا قطع‌شده است. مقامات می‌گویند با کاهش بهابازارها کار ارزیابی و برآورد خسارت‌ها شروع می‌شود. به نقل از آن‌ها در اکثر شهرها، جاده‌ها و زیرساخت‌های جاده‌ای آب، برق و گاز خسارت‌هایی به وجود آمده است و دستگاه‌های اجرایی فرمانداران و بخش‌داران در حال جمع‌بندی هستند تا هرچه سریع‌تر به سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کنند.

بنا بر اظهارات مدیریت بحران لرستان، بیشتر خسارت‌های وارده مربوط به زیرساخت‌ها و جاده‌های مواصلاتی و در داخل شهرهاست. همچنین در شهرهای نورآباد و پل‌دختر در شب گذشته شدت بارش زیاد بوده و مقداری آب وارد شهر نورآباد شده که خسارت‌هایی جزئی به بار آورده است. بااین‌حال تاکنون هیچ‌گونه تلفات جانی در پی سیلاب اخیر گزارش نشده است.

راه ارتباطی برخی مناطق قطع‌شده

در رابطه باسیل لرستان، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان پل‌دختر بیان کرد: براثر بارش‌های شدید و جاری شدن سیلاب راه‌های ارتباطی پل‌دختر - خرم‌آباد و اندیمشک مسدود شد.

علی کیانی درباره آخرین وضعیت شهرستان پل‌دختر با توجه به بارندگی‌های شدید، به ایلنا گفت: پل‌های روستاهایی ازجمله بابازید، چم شهران، زیودار و ...  نیز از دچار آسیب و راه ارتباطی‌شان با مرکز شهرستان قطع‌شده است. همچنین مردم منطقه غربی شهرستان پل‌دختر به‌خصوص کوی سازمانی‌ها هم‌اکنون در 6 کمپ اضطراری اسکان داده شدند.

آب شدن برف‌ها و سرریز سد در دلفان و ملایر

از سوی دیگر بارش‌های شدید باران دلیل ذوب شدن برف‌های شهرستان دلفان بوده و همین امر موجب سرازیر شدن حجم بالایی از آب‌شده که با مدیریت‌های مسئولان خسارت چندانی رخ نداده و تلفات جانی هم نداشته است. یکی از مسائلی که می‌توان در سیل اخیر به آن اشاره کرد آگاه بودن مردم است؛ به گفته مقامات محلی در همان ساعات ابتدایی هشدار سیل مردم مناطق پر ریسک به‌صورت خودجوش اقدام به تخلیه خانه‌ها کرده‌اند.  خبرها از همدان هم می‌گوید که بارش‌ها باعث سرریز شدن سد کلان در ملایر شد‌ه است.

بر اساس گفته‌های منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان، ذخیره سد کلان ملایر به بیش از ۴۶ میلیون مترمکعب رسیده است. در حال حاضر ذخیره سد کلان ملایر به ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب رسیده و ورودی آب به این سد برابر با ۸۷ هزار لیتر در ثانیه است. سرریز سد کلان ملایر به میزان ۲۰ هزار لیتر در ثانیه است که ۱۰ هزار لیتر در ثانیه هم از دریچه تحتانی در حال خروج است.

روزهای سخت مردم معمولان

آخرین خبرها از معمولان هم از این حکایت می‌کند که به دلیل زیرآب رفتن پل کلهر راه ارتباطی 15 روستای منطقه با شهر معمولان قطع‌شده است. این قطعی ارتباط کار امدادرسانی را سخت کرده و گاز معمولان نیز قطع‌شده و مردم برای تأمین گرما با مشکلات و کمبود وسایل گرمایشی روبه‌رو شده‌اند.

رانش زمین در لرستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: ۳۰ روستای استان لرستان براثر سیل دچار رانش شدند و از خسارت‌های احتمالی آن اطلاعات دقیقی در دست نیست.

گودرز امیری بیان کرد: محور اصلی خرم‌آباد-دلفان در دو نقطه قطع‌شده و آزادراه خرم‌آباد-اندیمشک در چند نقطه دچار رانش شده که اکیپ‌ها و دستگاه‌های راه‌سازی مشغول خاک‌برداری و بازسازی مسیر هستند.