مردم استان گیلان به خصوص شرق استان پس از حدود دو روز قطعی برق؛ آب و تلفن هم ندارند. بعدازظهر دیروز نیز زلزله‌ای ۴.۵ ریشتری استان را لرزاند و مردم زیادی وحشت‌زده شدند؛ اما به دلیل سرمای بیش از حد و برف‌هایی که راه‌ها را مسدود کرده راه به جایی ندارند. به گزارش خبرنگار ایسنا، برف سنگین روز سه‌شنبه موجب ایجاد وضعیت بحرانی در استان گیلان به ویژه شرق استان شده است؛ به دنبال قطع برق افت فشار آب، قطعی آب و قطعی تلفن نیز به وقوع پیوسته است. تلفن‌های همراه هم دیگر شارژ ندارند و خاموش شده‌اند.

خانه‌های مردم سرد است

عارف لطفی ساکن یکی از روستاهای شهرستان لنگرود به خبرنگار ایسنا گفت: وضعیت بسیار بحرانی است ساعت‌ها از قطع برق و آب می‌گذرد. خانه‌های مردم سرد است، آبی برای خوردن ندارند و با آب کردن برف احتیاجات ضروری خود را برطرف می‌کنند.

فرمانداران رودسر و لنگرود:  هنوز برق نداریم

فرمانداران رودسر و لنگرود مشکل اصلی شهرستان‌هایشان را نبود برق عنوان و تاکید کردند: متاسفانه تا برق وصل نشود مشکل حل نخواهد شد. قطعی برق موارد دیگر را تحت تاثیر قرار داده است. حسین اسمعیل‌پور -فرماندار رودسر- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا قطعی برق را مهم‌ترین مشکل شهرستان رودسر اعلام و خاطرنشان کرد: تعمیراتی که مربوط به اداره برق شهرستان بود انجام شده و منتظر بازگشت برق به مدار توسط استان هستیم. وی گفت: مردم بچه دارند، مریض دارند و نبود برق مشکلات بسیار زیادی را برای آنها به وجود آورده است.

وی با اشاره به قطعی آب در شهرستان گفت: آب بخش عمده‌ای از مشترکان وصل شده اما حوزه شهری به دلیل یخ‌زدگی شدید لوله‌ها هنوز آب قطع است. اسمعیل‌پور ارتفاع برف در شهرستان رودسر را حدود یک متر اعلام و درباره بازگشایی راه‌ها اظهار کرد: راه‌های اصلی بازگشایی شده و هم‌اکنون در حال بازگشایی راه‌های فرعی و روستایی هستیم. سیروس شفقی -فرماندار لنگرود- نیز با اشاره به وصل نشدن برق شهرستان متبوعش گفت: متاسفانه قطعی برق مشکلات دیگری مانند افت فشار آب و قطعی آب در برخی روستاها و نقاط شهری را به دنبال داشته است. وی با اشاره به کمک استان‌های دیگر برای رفع مشکلات تصریح کرد: خوشبختانه تمام راه‌های اصلی باز شده و هم‌اکنون در حال بازگشایی راه‌های روستایی و فرعی هستیم.

وی در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا مردم مشکل تامین نان و مایحتاج دیگر ندارند، خاطرنشان کرد: به دلیل قطعی طولانی مدت برق مشکلات بسیاری پیش آمده اما اینجا باید از مردم بسیار تشکر کنم که خیلی همکاری می‌کنند.

ارزیابی مثبتی از عملکرد مدیران گیلان

در پی بارش برف نداریم

بازرس کل استان گیلان با بیان اینکه ارزیابی مثبتی از عملکرد مدیران در پی بارش برف نداریم، گفت: با مدیرانی که وظایف‌شان را به نحو صحیح انجام نداده‌اند، در چارچوب قانون برخورد می‌کنیم. سیف‌الله مسرور در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت موجود در پی بارش برف ارزیابی شما از عملکرد مسئولان در مدیریت اوضاع چیست؟ اظهار کرد: در خصوص شرایط پیش آمده ارزیابی مثبتی از عملکرد مدیران نداریم و به عنوان مسئول نظارتی از شرایط موجود گله‌مند هستم و به نظرم اگر ستاد بحران هم تشکیل نمی‌شد، تفاوتی هم در شرایط موجود ایجاد نمی‌شد.

برقراری برق ۸۵ هزار مشترک در گیلان

استاندار گیلان گفت: برق ۲۵۰ هزار مشترک گیلانی قطع شده بود که تاکنون برای ۸۵ هزار مشترک وصل شده است. همچنین مشکل قطع آب ۶۰۰۰ نفر از ۱۲ هزار مشترک آب استان که طی روزهای گذشته آب نداشتند، رفع شد. ارسلان زارع صبح چهارشنبه ۲۳ بهمن در گفت وگو با شبکه خبر، با اشاره به بارش برف سنگین در گیلان و ایجاد مشکل برای مردم، اظهار کرد: در ارتفاعات گیلان بیش از دو متر و در شهرهای استان از جمله رشت، لاهیجان و رودسر بیش از یک متر برف بارید.

استاندار گیلان با اشاره به قطع انشعابات خانگی آب و برق، تصریح کرد: برق ۲۵۰ هزار مشترک گیلانی قطع شده بود که تاکنون برای ۸۵ هزار نفر وصل شده است. همچنین مشکل قطع آب ۶۰۰۰ نفر از ۱۲ هزار مشترک آب استان که طی روزهای گذشته آب نداشتند، رفع شد. زارع از اسکان اضطراری ۱۶۳۰ نفر خبر داد و خاطرنشان کرد: از امروز تلاش برای بازگشایی راه های روستای استان آغاز می شود. وی از هموطنان خواست از سفرهای غیر ضروری به استان گیلان پرهیز کنند و گفت: قطعی برق موجب قطع ارتباط ۵۰ درصد از مشترکین اینترنت به ویژه در مناطق روستایی شده که در صورت برقراری برق، ارتباطات نیز برقرار خواهد شد.

اعزام ۱۰۲ نفر در پی بارش برف به مراکز درمانی گیلان

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: ۱۰۲ نفر بر اثر تروما ناشی از سقوط و سرخوردگی به مراکز درمانی اعزام و از خدمات درمانی بهره مند شدند. محمدی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه اورژانس گیلان به ۷۳۵ نفر در حوادث برفی امدادرسانی نمود، اظهار کرد: این حوادث شامل سرخوردگی ها، سقوط از سطح هم تراز، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن و ... است. وی تصریح کرد: ۱۰۲ نفر بر اثر تروما ناشی از سقوط و سرماخوردگی به مراکز درمانی اعزام شدند و از خدمات درمانی بهره مند شدند.

مسئولان دست به کار شوند

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعی آب و برق و مسدود بودن راههای روستایی در حوزه انتخابیه خود گفت: به‌رغم این که بارش برف از قبل پیش‌بینی شده بود متاسفانه آمادگی لازم برای بازگشایی راه‌ها وجود نداشته است.

اسدالله عباسی، با اشاره به شرایط حوزه انتخابیه خود گفت‌: در بخش‌های زیادی از مناطق ما آب و برق قطع  است، راه‌های فرعی روستاهای املش، رانکوه، رحیم‌آباد، کلاچای و رودسر بازگشایی نشده، امکانات لجستیک بسیار کم است و این راه‌ها برف‌روبی نشده که باعث شده مردم با مشکلات زیادی مواجه شوند.

تجربه دمای ۹ درجه زیر صفر رشت

کارشناس هواشناسی گیلان با بیان اینکه رشت سه‌شنبه شب دمای ۹ درجه سانتی گراد زیر صفر را تجربه کرد، گفت: یخبندان سراسری در گیلان وجود دارد. مازیار غلامی با بیان اینکه از کلیه ایستگاه های هواشناسی استان گزارش وزش باد شدید جنوبی داریم، اظهار کرد: مردم به ویژه کوهنوردان از سفر صعود به ارتفاعات خودداری کنند، زیرا امکان وقوع کولاک و ریزش بهمن وجود دارد. سرپرست اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی گیلان از احتمال بالا آمدن آب رودخانه ها به واسطه ذوب سریع برف خبر داد و خاطرنشان کرد: وزش باد جنوبی شدید و خیلی شدید طی امروز و فردا در استان ادامه دارد.

۱۶۵هزار خانوار گیلانی برق ندارند،‌4500 خانوار آب

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان گفت: بارش برف سنگین موجب شد که برق برخی از خانوارهای گیلانی قطع شود. اگرچه سریعا برخی خاموشی‌ها برطرف شد، اما هنوز ۱۶۵هزار خانوار گیلانی برق ندارند.

جمشید طالبی یکی از دلایل اصلی تاخیر در قطع شدن برق را بسته بودن راه‌ها عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان نیز در خصوص قطعی آب مشترکین در پی بارش برف گفت: هم اکنون ۶۱ اکیپ امدادی در تلاش هستند تا آب آشامیدنی ۴۵۰۰هزار مشترک باقیمانده هر چه سریعتر وصل شود.

محسن حسینی افزود: مشکل قطعی آب در شهرهای کلاچای، واجارگاه، املش، رودسر و لاهیجان است.

دستور رئیس‌جمهور برای تسریع در روند خدمت‌رسانی به استان‌های شمالی

گزارشی از وضعیت استان‌های مناطق شمالی کشور بویژه پس از بارش‌های سنگین برف در استان‌های گیلان و مازندران در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت ارائه شد.

حسن روحانی پس از ارائه این گزارش ، به وزیران راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور دستور داد تا تمامی امکانات وزارتخانه‌های خود را برای تسریع در روند خدمت‌رسانی به مردم و کاستن از مشکلات ناشی از این  بارش‌ها بکار گیرند. همچنین قرار شد محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به عنوان نماینده رئیس‌جمهور و دولت، عازم منطقه شود و از نزدیک با مردم و مسئولان محلی گفت‌وگو و مشکلات را بررسی کند.

گیلان به شدت لرزید

بعدازظهر دیروز زلزله شدیدی گیلان را که همچنان درگیر مشکلات ناشی از بارش برف سنگین است، لرزاند.

براساس اعلام سایت لرزه‌نگاری کشور این زلزله در ساعت ۱۴ و ۲۳ دقیقه به بزرگی ۴.۵ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری زمین در مرکز احمدسرگوراب شفت ثبت شده است.

این زلزله علاوه بر رشت، در رودبار، لاهیجان و لنگرود نیز احساس شده است.