مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان گفت: به علت بارش سنگین برف تعداد مشترکان بدون برق در استان از ۹۰ هزار به ۲۴۶ هزار مشترک افزایش یافته است.

حمیدرضا حکمت دیروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بسته بودن راه‌های اصلی و فرعی نیروهای عملیاتی شرکت توزیع برق نمی‌توانند با خودرو برای رفع خرابی‌ها و مشکلات عازم این مناطق شوند؛ از این رو مجبورند پیاده اعزام شوند که زمان‌بر است.

وی پارگی سیم‌های برق بر اثر بارش سنگین برف، سقوط شاخه‌های درختان بر کابل‌های برق و مسدود بودن راه‌ها و غیرممکن شدن تردد به برخی از این مکان‌ها و رفع خرابی‌ها را از دلایل طولانی شدن قطع برق عنوان کرد.

حکمت شهرهای دچار قطعی برق را رشت، صومعه‌سرا، فومن، شفت، انزلی، رضوانشهر، لنگرود، لاهیجان و آستانه اشرفیه عنوان و تصریح کرد: بیشترین قطعی برق در شهرستان آستانه اشرفیه و لاهیجان بوده است.

وی از مردم خواست که به هیچ عنوان به سیم‌های پاره شده و یا آویز شده دست نزنند و در صورت مشاهده با شماره ۱۲۱ فوریت‌های برق و یا  شماره ۳۳۶۶۵۰۰۰ اطلاع دهند .

یادآور می‌شود که گیلان دارای یک میلیون و ۴۶۲ هزار مشترک برق است.

بسته بودن راه‌ها، مهمترین مشکل در رفع مشکلات برق

سخنگوی صنعت برق در این زمینه گفت: بسته بودن راه‌های مواصلاتی مهمترین مشکل در فعالیت گروه‌های عملیاتی برق مستقر در گیلان است.

«مصطفی رجبی مشهدی» افزود: به محض باز شدن راه‌های دسترسی توسط اکیپ‌های راهداری، برقدار کردن مناطقی که دچار مشکل شده‌اند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: چهار خط ۲۳۰ کیلوولت و یک خط ۴۰۰ کیلوولت در استان گیلان به علت بارش سنگین برف از مدار خارج شده است، هم اکنون تمرکز روی فعالیت در حوزه رشت، اطراف انزلی و در منطقه شرق گیلان حوزه لاهیجان، سیاهکل و لنگرود است.

رجبی مشهدی گفت: ۵۴ اکیپ عملیاتی و اجرایی برق منطقه ای گیلان در حوزه انتقال و فوق توزیع ۵۴ به تعداد ۱۹۵ نفر نیروی انسانی در تلاشند تا هر چه سریع‌تر مشکلات و چالش‌ها را حل کنند.

سخنگوی صنعت برق درباره بخش توزیع نیز با بیان این که حدود ۲۰۰ اکیپ عملیاتی توزیع استان گیلان مشغول به خدمت‌رسانی و رفع مشکلات شبکه هستند، تصریح کرد: در حال حاضر نسبت به اعزام ۵۰ اکیپ عملیاتی، ۱۰ دستگاه بالابر و ۱۰ دستگاه جرثقیل از شرکت‌های معین به استان گیلان اقدام شده است.

رجبی مشهدی تصریح کرد: در صورت نیاز نسبت به اعزام نیروهای بیشتر به مناطقی که دچار بحران برف هستند اقدام خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: کمیته بحران با حضور مدیرکل دفتر فنی انتقال توانیر، مدیران بخش توزیع توانیر و مدیران صنعت برق استان گیلان در حوزه برق منطقه ای و توزیع تشکیل و تمهیدات لازم اندیشیده شده بود.

به گفته وی بارش برف بیش از حد انتظار بوده و باعث بسته شدن راه‌های دسترسی نیز شده است که بر مشکلات اضافه کرده است.

بنابراین گزارش، بارش برف که از بیستم بهمن ماه در استان گیلان و شهرستان خلخال در استان اردبیل آغاز شده تا عصر دیروز همچنان ادامه داشت و سبب بسته شدن راه‌های ارتباطی، لغو پروازها و قطعی برق در این استان‌ها شده است.

با تداوم قطعی برق، ارتباط از طریق ماهواره برقرار می‌شود

همچنین مجری توسعه ارتباطات روستایی گفت: در صورتی که قطعی برق در گیلان ادامه داشته باشد، از طریق ماهواره ارتباط تلفن همراه برقرار می‌شود.

«مهرداد ترابیان» در توییتر خود نوشت: به دنبال برف سنگین شب گذشته در استان گیلان و قطعی گسترده و طولانی شبکه توزیع برق، تعدادی از سایت‌های تلفن همراه قطع شده است که با ارسال دیزل ژنراتور و سایت سیار اصلاح می‌شود.

مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات درباره جزئیات قطعی ارتباط تلفن همراه به ایرنا گفت: از شب گذشته در استان گیلان بیش از هشت ساعت برف باریده که این اتفاق منجر به قطع برق شده است.

وی افزود: سایت‌های تلفن همراه با باطری کار می‌کنند و معمولا پس از گذشت سه تا پنج ساعت از قطع برق می‌توانند به کار خود ادامه بدهند. اما از آن‌جایی که قعطی برق بیش از این زمان ادامه داشته، متاسفانه تعدادی از سایت‌ها خاموش شده‌اند.

ترابیان افزود: البته‌هاب سایت‌های استان همگی در حال کار کردن هستند، اما سایت‌های دیگر از کار افتاده‌اند. مسئولان استان قول داده‌اند که تا ساعاتی دیگر برق وصل شود. اکنون ۷۵ درصد سایت‌ها تلفن همراه روشن هستند و ۲۵ دچار قطعی شده‌اند.

او در خصوص ارسال دیزل ژنراتور برای روشن شدن سایت‌ها و اتصال دوباره ارتباط تلفن همراه در استان گیلان گفت: مشکل اصلی در حال حاضر بارش برف و جاده‌هایی است که در برخی از آن‌ها تردد و حمل و نقل ممکن نیست.

به گفته او، دیروز گروهی از سوی اپراتور ایرانسل عازم گیلان شدند تا دیزل ژنراتور به سایت موردنظر برسانند اما در جاده ماندند و پس از ساعاتی توانستند از برف بیرون بیایند. ضمن این که اپراتور همراه اول نیز که در تمام استان‌ها تیم‌های استانی دارد نیز مشغول همکاری هستند.

مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات، در پاسخ به این سوال که اگر تا چند ساعت دیگر برق وصل نشود، برنامه‌شان چیست، گفت: اگر برق وصل نشود و جاده نیز برای ارسال دیزل ژنراتورهایی که داریم آماده نباشد، باید ارتباط تلفن همراه را از طریق ماهواره برقرار کنیم.

بزودی بخشی از ارتباطات گیلان بازیابی می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در همین راستا در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: ساعتی قبل، اکیپ‌های امدادی با تجهیزات از ۴ استان دیگر به گیلان اعزام شدند. امید است تا شب بتوانند بخشی از ارتباطات را بازیابی کنند.

محمد جواد آذری جهرمیدیروز در صفحه توییتر خود نوشت: ساعتی قبل، اکیپ‌های امدادی با تجهیزات از ۴ استان دیگر به گیلان اعزام شدند. برف شدید گیلان، باعث قطع وسیع برق و جاده‌های استان شده که در نتیجه ارتباطات تلفن و اینترنت گیلان نیز مختل شده است. امید است بتوانند تا شب بخشی از ارتباطات را بازیابی کنند.

مجری توسعه ارتباطات روستایی هم ساعتی قبل در این خصوص گفت: در صورتی که قطعی برق در گیلان ادامه داشته باشد، از طریق ماهواره ارتباط تلفن همراه برقرار می‌شود.

مهرداد ترابیان در توییتر خود نوشت: به دنبال برف سنگین شب گذشته در استان گیلان و قطعی گسترده و طولانی شبکه توزیع برق، تعدادی از سایت‌های تلفن همراه قطع شده است که با ارسال دیزل ژنراتور و سایت سیار اصلاح می‌شود.

برق شهرستان رودسر نیز همچنان قطع است

فرماندار شهرستان رودسر گفت: برق این شهرستان بجز بخش چابکسر بر اثر بارش سنگین برف از صبح دیروز قطع است.

 حسین اسماعیل‌پور ساعت 14 دیروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ساعت شش صبح امروز برق شهرستان با قطعی مواجه شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان: با توجه به بسته بودن راه‌های اصلی و فرعی نیروهای عملیاتی شرکت توزیع برق نمی‌توانند با خودرو برای رفع خرابی‌ها و مشکلات عازم این مناطق شوند؛ از این رو مجبورند پیاده اعزام شوند که زمان‌بر است

وی خاطرنشان کرد: برق شهرستان رودسر و شهرهای شرق گیلان که از طریق استان تامین می‌شود از فیدر ورودی قطع است و در حال حاضر، اکثر شهرهای شرق گیلان با مشکل قطع برق مواجهند.

وی یادآور شد: در حال حاضر گاز، برق و آب شهرستان رودسر برقرار است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه درشهر رودسر ارتفاع برف به بیش از ۹۰سانتیمتر می رسد، گفت : راه‌های اصلی باز است ولی رفت و آمد در این شهر با دشواری صورت می گیرد.

فرماندار رودسر گفت: تمامی راه‌های فرعی این شهرستان در حال حاضر بسته است و تلاش برای بازگشایی آنها ادامه دارد.

اسماعیل‌پور افزود: مناطق روستایی کوهستانی این شهرستان از نظر بارش برف شرایط بهتری نسبت به مناطق جلگه‌ای دارد در حالی که در چند مرحله گذشته بیش از یک متر برف در این مناطق باریده بود اما طی روزهای اخیر ارتفاع برف در مناطق کوهستانی اشکورات بین ۴۰تا ۶۰سانتیمتر گزارش شده است.

شهرستان رودسر با حدود ۱۴۷هزار نفر جمعیت و نیز چهار بخش کلاچای، چابکسر، رحیم آباد و بخش مرکزی رودسر و ۱۰ دهستان در ۷۰کیلومتری شهر رشت مرکز استان گیلان قرار دارد.

آب بیش از ۵۰ روستای گیلان قطع شد

گذشته از مشکل قطع برق، آب مناطقی از استان گیلان نیز بر اثر بارش برف و برودت هوا قطع شده است.  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: براثر بارش سنگین برف آب بیش از۵۰ روستای استان قطع شده است.

محبعلی رنج ور دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: براثر بارش سنگین برف و قطع شدن تعدادی از پست‌های برق، آب ۵۰ روستای گیلان در حال حاضر قطع است.

وی تصریح کرد: بسته بودن راه‌های شریانی و فرعی در استان موجب شده که نیروهای عملیاتی شرکت آب و فاضلاب روستایی نتوانند خود را به مکان‌های دارای مشکل رسانده و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

 وی اضافه کرد: همچنین در برخی از ایستگاه‌های پمپاژ آب، برق قطع شده که موجب از مدار خارج شدن این ایستگاه‌ها و عدم امکان آبرسانی شده است.

رنج ور تصریح کرد: برای چنین شرایطی از قبل در زمینه آبرسانی سیار و توزیع آب بسته بندی پیش بینی شده که تا کنون بدلیل بسته بودن مسیرها انجام این اقدام هم میسر نشده است.

 مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات: اگر برق گیلان وصل نشود و جاده نیز برای ارسال دیزل ژنراتورهایی که داریم آماده نباشد، باید ارتباط تلفن همراه را از طریق ماهواره برقرار کنیم

 براساس امارها بیش از ۳۲۲ هزار مشترک در یک هزار و ۸۰۰ روستای گیلان از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی برخوردارند.

وضعیت شبکه گاز پایدار است

مدیرعامل شرکت گاز گیلان نیز گفت: خوشبختانه تاکنون مشکلی در شبکه گاز استان ایجاد نشده و گاز به صورت پایدار در شبکه برقرار است.

حسین اکبر افزود: ۵۶ گروه امدادی آماده هستند که در صورت بروز مشکل، معضلات را برطرف کنند؛ ضمن آنکه مردم باید صرفه جویی و مصرف بهینه گاز را داشته باشند تا شبکه گاز پایدار بماند.