ویروس جدید کرونا و انتشار آمارهای رو به تزاید از ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن چنان هراس‌انگیز شده که بسیاری از کشورهای دنیا مرزهای هوایی خود را با چین بسته‌اند.

در حالی که مقامات ایران از بسته شدن خطوط هوایی ایران به چین می‌گویند اما نگاهی به سایت فرودگاه امام خمینی تهران نشان می‌دهد که مراوده تهران با چین همچنان ادامه دارد. این گزارش‌ها که حکایت از پروازهای رفت و برگشت به شهرهای مختلف چین دارد؛ نگرانی‌ها را از پنهان‌کاری دوباره مسئولان امر این بار در ماجرای کرونا افزایش داده است.

وزیر بهداشت ایران ۱۱ بهمن‌ماه گفته بود دولت تصمیم گرفته پروازهای رفت و برگشت به چین را به خاطر شیوع ویروس کرونا در این کشور متوقف ‌کند؛ اما تنها دو روز بعد از آن، «ادامه» پروازها بین دو کشور با انتقادهای گسترده در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. این انتقادها از سوی برخی مسئولان در تهران نیز ابراز شده است. مقام‌های ایران یک بار دیگر اعلام کردند همه پروازهای این مسیر از روز یکشنبه ۱۳ بهمن متوقف خواهد شد؛ اما سفیر چین در تهران گفت مدیرعامل هواپیمایی ماهان برای ادامه همکاری با جمهوری خلق اعلام آمادگی کرده است.

هرچند او توضیحی در مورد این همکاری نداده و مشخص نیست آیا منظور بازگرداندن شهروندان دو کشور به دیگری است یا ادامه پروازهای عادی.

حتی خبرگزاری تسنیم نیز می‌گوید حدود یک ساعت پس از اظهارنظرها در مورد توقف پروازها، هواپیمایی ماهان به سمت یکی از شهرهای چین پروازی را انجام داد و روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه نیز همین اتفاق روی داد. همین خبرگزاری بامداد دوشنبه به نقل از یک مقام سازمان هواپیمایی کشوری گفت پروازها تعلیق شده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت پروازهای احتمالی «با هماهنگی با وزارت بهداشت برای انتقال ایرانیان مقیم چین و چینی‌هایی که در ایران هستند، انجام می‌شود».

حتی سفیر چین در تهران از توافق ماهان‌ایر برای ادامه پروازها به چین خبر داد.

در حالی که دولت اعلام کرده است پروازهای بین ایران و چین متوقف شده است، سفیر چین در تهران می‌گوید مدیرعامل هواپیمایی ماهان برای ادامه همکاری با کشورش اعلام آمادگی کرده است. چانگ هوا روز یکشنبه ۱۳ بهمن در توئیتی نوشت که در دیدار با حمید عرب‌نژاد، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ماهان، ایشان اعلام کردند که تمایل دارند همکاری با چین را ادامه دهند.

این توئیت در حالی است که وزیر بهداشت ایران هفته پیش گفته بود برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور، به پیشنهاد او و دستور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، از روز ۱۱ بهمن تمامی پروازها بین ایران و چین متوقف می‌شود.

گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها حاکی است که نه تنها پروازها بین دو کشور متوقف نشده است که خطوط هوایی ایرانی تنها شرکت‌هایی هستند که مسافران چینی را از مقصد استانبول به ایران منتقل و سپس به کشورشان بازمی‌گردانند.

یکشنبه نیز بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته است ورود مسافران چینی به ایران کماکان ادامه دارد. او نوشته: برخلاف تصمیم دولت، همچنان شاهد ورود مسافر از چین به ایران و انتقال مسافران چینی از سایر فرودگاه‌های جهان، توسط ایرلاین‌های ایرانی هستیم. آیا سازمان هواپیمایی، خودمختار است و تابع دولت نیست؟ ‌این سرپیچی و سوانح هوایی روزهای اخیر نشان می‌دهد که حفظ جان مردم زیاد مهم نیست.