مرگ مشکوک صدها قطعه پرنده مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی در تالاب میانکاله و اطراف آن واقع در شرق مازندران از عصر چهارشنبه توسط مردم محلی گزارش شد و از صبح پنجشنبه هم گروه‌های دامپزشکی و محیط‌زیست برای جمع‌آوری، نمونه‌گیری و امحای لاشه‌ها وارد عمل شدند.

بر اساس آخرین گزارش محیط‌زیست مازندران آمار لاشه‌های این پرندگان جمع‌آوری‌شده و بیشتر آن‌ها از گونه فلامینگو و چنگر هستند.

مرگ این تعداد از پرندگان برای بسیاری پر از ابهام بود، اما روز گذشته معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مسموم بودن تالاب میانکاله را علت احتمالی مرگ پرنده‌ها دانست.

احمدرضا لاهیجان‌زاده در ارتباط مرگ پرندگان در تالاب میانکاله، گفت: اولین مرگ پرندگان در تالاب میانکاله از روز چهارشنبه (۲ بهمن‌ماه سال جاری) گزارش و در روز‌های آتی، بر آمار آن‌ افزوده شد. به گفته او نمونه‌‌های متعددی از پرندگان برای آزمایش و تشخیص علت مرگ به دامپزشکی استان ارسال شدند.

او در ارتباط با آلودگی تالاب میانکاله که می‌تواند، منجر به مرگ پرندگان شده باشد، ادامه داد: تاکنون دامپزشکی استان، بیماری‌های پرندگان به‌ویژه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را تأیید نکرده است. احتمال دامپزشکی مبنی بر مسموم بودن تالاب است که باعث مرگ‌ومیر پرندگان می‌شود.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه افزود: به‌صورت روتین و همه‌ساله تالاب‌ از لحاظ آلودگی‌ باکتریایی و صنعتی بررسی می‌شود، اما به دلیل این رخداد، نمونه‌برداری‌های جدیدی از تالاب و پرندگان تلف‌شده گرفته ‌شده است. این نمونه‌‌ها برای سازمان دامپزشکی کشور ارسال ‌شده است تا علت قطعی این مرگ‌ومیر مشخص شود. احتمالاً ظرف هفته آینده علت اعلام خواهد شد.

لاهیجان‌زاده در پاسخ به این پرسش که وضعیت آلایندگی تالاب میانکاله، با توجه به وجود نیروگاه نکا، سموم ‌کشاورزی که به تالاب سرریز است و واحد پتروشیمی در منطقه میانکاله چگونه است، بیان کرد: موضوع آلایندگی تالاب میانکاله پابرجاست. تالاب توسط فاضلاب‌های شهری، آلاینده‌‌های صنعتی و سموم کشاورزی آلوده می‌شود. ما گزارش کامل آن را به ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور ارائه دادیم. میزان آلودگی رودهایی که به تالاب وارد می‌شوند، بررسی شده است. حتی نواحی آلوده‌ تالاب در گزارش وجود دارد. قرار است ظرف ۳ ماه آینده تکلیف آلاینده‌هایی که به تالاب میانکاله روانه می‌شوند، معلوم شود.

بر اساس صحبت‌های او طبق این طرح، فاضلاب‌های شهری حق تخلیه در تالاب را بدون تصفیه نخواهند داشت. سازمان آب و فاضلاب موظف است تصفیه‌خانه‌های خود را راه‌اندازی کند. برخی رودخانه‌‌ها نیز نیاز به لایروبی دارند تا حق‌آبه تالاب تأمین شود. جدای ابقای تالاب با حق‌آبه، این می‌تواند در کیفیت آب مؤثر باشد. وقتی آب افزایش پیدا کند، کمیت سموم کاهش می‌یابد. کود و سموم کشاورزی خیلی برای ما مهم است و جهاد کشاورزی باید تغییرات جامع در آن حوزه ایجاد کند.

اما واکنش مسئولان به این موضوع اینجا ختم نمی‌شود. در پی مرگ بیش از ۵۰۰۰ هزار پرنده مهاجر در میانکاله، مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اشاره به اینکه کلیه مجوزهای شکار پرنده در میانکاله و شرق استان مازندران باطل‌شده است، تأکید کرد: مردم منطقه از خرید و مصرف گوشت لاشه هرگونه پرنده خودداری کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: از زمان مشاهده لاشه پرندگان، در این منطقه شکار پرندگان ممنوع اعلام و کلیه مجوزهای شکار باطل شد همچنین فعالیت بازار عرضه پرندگان مهاجر در فریدون‌کنار   متوقف‌ شده است.

او درباره احتمال نقش عامل انسانی و استفاده از طعمه‌های آلوده در حادثه تلف شدن پرندگان، گفت: دستگاه مسئول اعلام این موضوع وزارت بهداشت و دانشگاه‌ علوم پزشکی است، محیط‌زیست تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند این مورد را تأیید یا رد کند.

منتظمی توصیه کرد که مردم منطقه به لاشه پرندگان نزدیک نشوند و در صورت مشاهده لاشه این موضوع را فوری به اداره دامپزشکی منطقه اطلاع دهند.

بر اساس آخرین اطلاعات از چهار روز گذشته تاکنون ۵۹۵۰ پرنده در تالاب میانکاله تلف ‌شده‌اند و بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی احتمال دارد که علت تلف شدن پرندگان مهاجر سم بوتولیسم باشد که منشا تولید آن ریشه گیاهان پوسیده است.