هشدار محققان نسبت به تبدیل‌ شدن دریای خزر به دریای‌ مرده بارها مطرح شده است؛ بطوریکه اگر رشد ناگهانی و مضر جلبکی مداوم اتفاق افتد، جلبک‌ها به مرور خواهند مرد و جسم و بدنه آنها بر کف دریا ریخته می‌شود و به‌این‌ترتیب شروع به تجزیه می‌کنند؛ از آنجا که اکسیژن موجود در آب کافی نیست، این امر باعث می‌شود متان تولید شده از بقایای جلبک‌ها، منجر به مرگ موجودات دریایی شود. نکته حائز اهمیت آن است که این اتفاق در بخش‌هایی از دریای سواحل کم عمق مانند میانکاله رخ می‌دهد که جریان آب زیادی ندارند و از این منظر می‌تواند خزر را به دریای مرده تبدیل کند.

 بر این اساس، دبیر کارگروه محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با ایسنا، درباره هشدار محققان نسبت به تبدیل‌ شدن دریای خزر به دریای‌مرده، توضیح داد: پس از ورود فاضلاب‌ها و پساب‌ها اعم از خانگی یا کشاورزی به آب دریا، مواد غذایی منجر به بارور شدن برخی گونه‌های گیاهی و جلبک‌های رنگی می‌شوند، به طوریکه چندی پیش در شهرستان‌های چالوس، نوشهر رنگ دریا به یک باره عوض کرد و رشد جلبک‌ها منجر به قرمز شدن آب دریا شد.

ریخته شدن 90 درصد فاضلاب‌ها به دریا 

عزیرعابسی با بیان اینکه ۹۰ درصد فاضلاب‌ها در مناطق ساحلی به دریا ریخته می‌شود، یادآور شد: باید جلوی تخلیه فاضلاب‌ها گرفته شود؛ و یا اگر این اتفاق می‌افتد باید به صورت هدفمند و پس از تصفیه این کار، صورت پذیرد که با آشغال‌گیری و کاهش آلایندگی در آب همراه نباشد.

دبیر کارگروه محیط زیست مازندران تصریح کرد: در بعضی مکان‌ها که تصفیه آب اتفاق می‌افتد باید لوله‌گذاری‌ها به اعماق دریا برده شود و در کف آب فرو رود، زیرا وجود پساب‌ها در ابتدای ساحل و فضای ورودی دریا، آب را می‌راند. 

بسیاری از ماهیان خزری آلوده‌اند

دبیر کارگروه محیط‌زیست مازندران با اشاره به اینکه کاهش آب دریای خزر به دلیل وجود سدهایی بوده که در شریان‌های اصلی مانند رودخانه ولگا ایجاد شده است، تصریح کرد: ریختن پساب‌ها به داخل دریا منجر شده که آلودگی آب افزایش یافته و بسیاری از ماهیان دریای خزر آلوده شوند.

 عزیز عابسی ادامه داد: در این راستا اولین اقدامی که توسط مسئولان باید انجام شود این است که به مدار عقلانیت بازگردند و با ایجاد تصفیه‌خانه‌های اصولی، این مشکل را تا حدی رفع کنند؛ البته همچنین نیاز است که بهبود وضعیت کشت گلخانه‌ای و مدیریت آب نیز اتفاق بیفتد. 

وی تصریح کرد: آنچه تاکنون مشاهده می‌شود حضور دلالانی است که با دریافت تسهیلات میلیاردی به بهانه بهبود وضعیت کشت گلخانه‌ای اقدام به خرید و جابجایی زمین می‌کنند. براساس یافته‌های محققان ایرانی، تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر کاهش یافته است، ضمن آنکه انواع مواد آلاینده و فاضلاب‌های شهری و کشاورزی به این دریا وارد می‌شود که با افزایش بار آلی در بستر و کاهش اکسیژن در این مناطق، دریای خزر در بخش‌های عمیق به محیطی مرده تبدیل خواهد شد.