زباله از سر و کول ساحل‌نشینان خزر بالا می‌رود

دفع غیربهداشتی زباله در معابر و خیابان‌ها و دفع غیربهداشتی زباله در سطح فریدونکنار ازجمله چالش‌هایی  است که باید دستگاه‌های مربوطه اقدامات لازم را برای برطرف شدن آنها انجام دهند.

 به گزارش ایسنا، اراضی کشاورزی در محل دپوی زباله در فریدونکنار وضعیت نابسامانی دارد به گونه‌ای که شیرابه‌های تولید شده از این زباله‌ها وارد زمین‌های کشاورزی می‌شود. این تهدید سال‌ها است که سلامت مردم در مازندران و به ویژه فریدونکنار را به خطر انداخته و مردم این مناطق نسبت به برخی کم‌کاری‌ها ناراضی هستند. محل دپوی زباله در فریدونکنار دقیقا در کنار اراضی شالیزاری برنج قرار دارد به گونه‌ای که شیرابه‌های زباله وارد این زمین‌ها می‌شود که نتیجه آن رشد نامنظم شالی‌های برنج است. دپوی زباله در کنار اراضی شالیزاری سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و بسیاری از بیماری‌ها را به وجود می‌آورد. نماینده مردم شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار در مجلس در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه پسماند زباله یکی از مهم‌ترین معضل‌های مازندران است، گفت: موضوع پسماند را در روزهای اخیر در قالب طرح سوال از وزیر کشور پیگیری کردیم و این پیگیری ادامه می‌یابد. ولی‌الله‌ نانواکناری با اشاره به اینکه زباله برای این استان با توجه به وضعیت آب و هوایی و بالا بودن سطح آب زیرزمینی، خطرناک است، تصریح کرد: قتل‌عام آبزیان در مازندران به دلیل مسمومیت آب‌های مازندران ناشی از نشت شیرآبه زباله‌ها است؛ برخی از رودخانه‌های مازندران آنقدر آلوده شده است که حتی برای آبزیان نیز قابل استفاده نیست. نانواکناری با اشاره به اینکه در ساحل دریای مازندران گونه‌های ریزی زندگی می‌کنند که با قرار گرفتن در مسیر نشت شیرآبه‌های زباله، در حال انقراض هستند، گفت: برخی ماهیان مانند کفال در تابستان‌ها به دلیل آلودگی از بین می‌رود و دلیل اصلی آن نیز سمومی است که از زباله‌ها خارج می‌شود. وی با بیان اینکه در تحقیق چند روز گذشته مرکز پژوهش مجلس آمده است که به دلیل مسمومیت آب‌های سطحی و زیرزمینی مازندران، بیماری‌هایی چون سرطان در منطقه افزایش یافته است، گفت: برمبنای این تحقیقات عموما تولیدات کشاورزی مانند برنج مرکبات و غیره مسموم هستند.

    


مدیر کل حفاظت از محیط‌زیست سمنان مطرح کرد:

هزینه 2.5 میلیاردی راه‌اندازی سایت پرورش گورخر ایرانی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان راه‌اندازی سایت پرورش گورخر ایرانی در پارک ملی کویر را نیازمند اعتبار دو میلیارد و 500 میلیون ریالی دانست. عباس‌علی دامن‌گیر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، راه‌اندازی سایت ملی پرورش گورخر ایرانی در پارک ملی کویر است. وی با اشاره به اینکه دو هکتار از فضای پارک ملی کویر در راستای ایجاد این سایت فنس‌کشی شده است، تصریح کرد: مسئولان سازمان محیط‌زیست پیگیر انتقال گورخرها از کرمان و استان فارس هستند و تیم تا فاز آخر این پروژه را انجام خواهد داد. دامن‌گیر تأکید کرد: راه‌اندازی سایت پرورش گورخر ایرانی در پارک ملی کویر دو میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه دارد این فضا ایجاد شود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با بیان اینکه یکی از مشکلات ما وجود شکارچیان در مناطق مختلف این استان است تصریح کرد: همچنان سئولان سازمان با این معضل درگیر هستند. دامن‌گیر با اشاره به اینکه مردم در این ارتباط با ما همکاری می‌کنند، اظهار کرد: گشت‌های کنترل و نیروهای حفاظتی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بیشتر شده است و به سمت مدیریت حیات‌وحش با کمک مردم پیش می‌رود.