افزایش ۲.۵ برابری جمعیت «سالمندان» تا ۱۴۳۰

در حالی که حدود هفت میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند در کشور زندگی می‌کند، یک جمعیت‌شناس در سال ۹۵ پیش‌بینی کرده است که تا ۳۵ سال آینده، جمعیت سالمندان حدود ۲.۵ برابر خواهد شد و سهم سالمندان ایران تا سال ۱۴۳۰ حدود ۲۴ درصد می‌شود. شهلا کاظمی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بررسی وضعیت سالمندان در سطح بین‌المللی و ملی بیان کرد: بیش از هفت میلیارد نفر در دنیا زندگی می‌کنند که براساس آخرین آمارهای سازمان ملل حدود ۱۲ درصد از جمعیت بیش از ۶۰ سال سن دارند؛ یعنی حدود ۹۰۰ میلیون نفر (۱۲ درصد) از جمعیت جهان «سالمند» هستند که حدود ۴۴ درصد از آنها مرد و ۵۶ درصد زن هستند؛ به عبارت دیگر سهم زنان در جمعیت سالمندان بیش از مردان است. این جامعه‌شناس افزود: براساس پیش‌بینی‌های سازمان ملل، جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر می‌رسد و جمعیت سالمند نیز به ۲ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت؛ یعنی تا ۳۰ سال آینده بیش از یک میلیارد نفر به جمعیت سالمندان اضافه می‌شود.

    

وزیر بهداشت مطرح کرد

ضرورت ایجاد خانه‌های محله‌ای ویژه سالمندان

وزیر بهداشت ضمن اشاره به روند پیر شدن جمعیت کشور، بر لزوم ایجاد نشاط اجتماعی در سالمندان و همچنین ایجاد خانه‌های محله‌ای ویژه این قشر از جامعه تاکید کرد. به گزارش ایسنا، سعید نمکی در مراسم بزرگداشت روز سالمند ضمن تبریک این روز شعری در وصف مادر مرحوم خود خواند و گفت: باید به فکر اصلاح زیرساخت‌های اساسی بود. سالمند افسرده به دنبال مصرف دارو نیست، دچار پوکی استخوان شده و به سایر مسائل نیز اهمیت نمی‌دهد. پس اولین گام ما برای سالمندان باید ایجاد نشاط اجتماعی باشد تا همزمان با افزایش طول عمر، کیفیت زندگی این افراد ارتقا پیدا کند. نمکی افزود: از زمانی که در سازمان برنامه و بودجه فعالیت می‌کردم، در نظر داشتم تا به جای آسایشگاه‌های سالمندان در هر محل با کمک شهرداری‌ها و سازمان‌های ذیربط خانه‌های محله‌ای برای سالمندان ایجاد کنیم تا در طول روز در کنار همسالان خود بوده و شب نیز در کنار خانواده زندگی کنند.

    

ایران ارزان‌ترین مقصد گردشگری دنیاست

عضو شورای شهر تهران گفت: ایران ارزانترین کشور برای گردشگران در دنیا است، اما از یک میلیارد و 323 میلیون گردشگر بین‌المللی، سهم ایران تنها پنج میلیون نفر بوده است. به گزارش ایلنا، حسن خلیل‌آبادی در نطق پیش از دستور خود در جریان یکصد و شصت و هشتمین جلسه شورای شهر تهران گفت: در تکاپوی زندگی به ویژه در ابعاد اقتصادی، فرهنگی واجتماعی، سفر و گردشگری دارای نقشی تعیین کننده و سرنوشت ساز است. از دیرزمان مردمان خردمند برای سیروسفر جایگاه ویژه‌ای قائل بوده‌اند و آن را بخشی از زندگی اجتماعی و انسانی خویش می شمرده‌اند.قرآن کریم نیز با به کارگیری واژه «سیر» در شکل‌های گوناگون، دستور به گردشگری و جهان گردی داده است.