خداحافظی با فک‌های خزری در ایران

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان با اظهار بی‌اطلاعی از رای دادگاه مبنی بر توقف و رد طرح آشوراده گفت: ابلاغیه رسمی از سوی وزارت دادگستری به این سازمان در خصوص توقف و رد این طرح هنوز صادر شده است. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، جزیره آشوراده، تنها جزیره ایرانی در دریای خزر است که زیستگاه فک خزری در آنجا قرار دارد و این در حالی است که به گفته فعالان محیط‌زیست اجرای طرح گردشگری آشوراده در مساحت ۲۲ هکتاری از این جزیره باعث از بین رفتن زیستگاه این گونه جانوری می‌شود. امیر صیاد شیرازی، مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در گفت‌وگو با ایلنا درباره طرح آشوراده و تاثیراتی که ممکن است، این طرح بر زیستگاه فک خزری در منطقه میانکاله داشته باشد، گفت: در ایران زیستگاه ساحلی فک‌خزری کم است و سواحل ما نسبت به سواحل دیگر کشورهای حاشیه خزر بیشتر از دست رفته و تحت تاثیر تغییرات قرار گرفته‌اند و تنها زیستگاه دست‌نخورده فک خزری آشوراده و میانکاله است و دیگری هم در سمت گیلان به نام بوجار است که البته در آنجا تردد فک‌های خزری گزارش نشده است.

    

سالانه ۱۴۰۰ پیوند سلول‌بنیادی خون‌ساز در ایران انجام می‌شود

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه حدود ۱۴۰۰ پیوند سلول بنیادی خونساز در مراکز ۱۹ گانه پیوند سلول‌های بنیادی خونساز کشورمان انجام می‌شود. 

مهدی شادنوش با اشاره به برگزاری جشن روز جهانی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خونساز در سراسر دنیا از جمله ایران بیان کرد: فعالیت‌های تحقیقاتی خوبی در زمینه سلول‌های بنیادی در برخی مراکز روی بیماری‌های صعب العلاج همچون اتیسم، بیماری‌های متابولیکی و سرطان در حال انجام است. 

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درحال حاضر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز یکی از روش‌های مرسوم درمانی محسوب می‌شود. به گونه‌ای که بیش از ۶۰ نوع بیماری سخت در کشور از طریق این نوع پیوند درمان می‌شود.