مهندس عظیمیان، مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در آستانۀ روز صنعت و معدن در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن پاسخ‌گویی به سؤالات آنان، راهبردهای گروه فولاد مبارکه در حوزه‌های تولید در سال رونق تولید، توسعه‌های آتی، اقدامات شرکت در بخش بومی‌سازی و اشتغال‌زایی را این‌چنین تشریح کرد:

 با توجه به وضع موجود، برنامۀ فولاد مبارکه در سال رونق تولید چیست؟

بدیهی است با توجه به ظرفیت زیاد معادن کشور و نیاز به توسعۀ روزافزون صنعت فولاد، توسعۀ فعالیت‌های حوزۀ معدن و صنایع معدنی مؤثرترین راه پویایی اقتصاد کشور است. در همین راستا و به‌منظور تأمین حداکثری بازار داخل، طبق برنامه مقرر است در گروه فولاد مبارکه‌( شرکت فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان و مجتمع فولاد سبا) بیش از 8  میلیون و 500 هزار تن فولاد خام تولید شود که در این مسیر راهبردی، سهم فولاد مبارکه 5میلیون و600 هزار تن، سهم فولاد هرمزگان یک میلیون و 500 هزار تن و سهم مجتمع فولاد سبا هم یک‌ میلیون و 420 هزار تن است.

در بخش تولید کلاف گرم مقرر است در فولاد مبارکه 5 میلیون و 100 هزار تن و در مجتمع فولاد سبا نیز یک‌ میلیون و 400 هزار تن کلاف گرم تولید شود. ضمن این‌که تولید یک میلیون و 586 هزار تن کلاف خام نیز در دستور کار است. به خاطر داشته باشیم یکی از اقدامات بسیار ارزشمندی که بعد از انقلاب در کشور ایران صورت گرفت، توجه به صنایع مادر و احداث کارخانه معظم فولاد مبارکه بوده است.

 ارزیابی شما از روند تولید فولاد کشور چگونه است؟

گزارش‌های موجود درخصوص روند تولید فولاد خام در کشور و پیش‌بینی آن تا سال 1401 نشان می‌دهد تولید فولاد خام کشور در سال 1356 حدود 700 هزار تن بوده است. این میزان با ورود قدرتمند فولاد مبارکه به عرصۀ تولید فولاد از سال 72 روبه فزونی گذاشت تا این‌که در سال 80 به 6 میلیون و 600 هزار تن و در سال 97 به 25 میلیون تن رسید. در طی این سال‌ها همواره سهم فولاد مبارکه از این میزان تولید، حدود 50 درصد بوده است. در رنکینگ جهانی فولاد در سال 1356 رتبۀ تولید فولاد ایران 35 بوده است؛ درحالی‌که این رتبه در سال 1397 به رتبۀ دهم ارتقا یافته است.

 نقشۀ راه فولاد مبارکه چگونه است؟

با تحقق افزایش ظرفیت‌های فولاد هرمزگان و فولاد سفیددشت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی ‌شده است که ظرفیت گروه فولاد مبارکه تا سال 1399  به 12  میلیون و 800  هزار تن افزایش یابد و فولاد مبارکه بتواند همچنان سهم عمدۀ خود در تولید فولاد کشور را حفظ کند.

 اقدامات فولاد مبارکه در حوزۀ بومی‌سازیِ هرچه بیشتر صنعت فولاد چه بوده است؟

با توجه به این‌که فولاد مبارکه به‌طور مستقیم در فهرست تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته است، خوشبختانه در حرکتی پویش‌گونه، همۀ کارکنان فولاد مبارکه همدل و هم‌قسم شده‌اند تا با اتکا به دانش فنی متخصصان فولاد مبارکه و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها و سازندگان داخلی کشور، قطعات و تجهیزات موردنیاز شرکت را بومی‌سازی کنند و در این راستا، حدود 2800 شرکت با فولاد مبارکه همکاری می‌کنند و اقلام موردنیاز خطوط تولید و پشتیبانی را تأمین می‌نمایند. خوشبختانه در پی این اقدامات، تاکنون بیش از 4 هزار و 180 میلیارد تومان بابت تأمین داخلی بسیاری از این اقلام، صرفه‌جویی اقتصادی به بار نشسته است. فولاد مبارکه حمایت از سازندگان و تولیدکنندگان داخلی را یکی از راهبردهای اصلی مدیریت شرکت می‌داند. به همین منظور، در فراخوانی ملی و با برپایی نمایشگاهی در تهران از تمامی سازندگان و فعالان حوزۀ صنعت و معدن دعوت کرد تا توانمندی‌های خود را در حوزۀ ساخت و تولید بروز و ظهور دهند.

بدون‌شک، با توجه به وجود معادن غنی در کشور و نقش فزایندۀ صنعت فولاد در ایجاد فرصت‌های شغلی، هر چقدر بتوانیم ظرفیت‌های این حوزه را از حالت بالقوه به بالفعل تغییر دهیم، گام‌های بلندتر و مؤثرتری در راستای اقتصاد بدون اتکا به صنعت نفت برداشته‌ایم

 ارزیابی شما از اشتغال‌زایی در حوزۀ صنعت فولاد چگونه است؟

بدون شک، با توجه به وجود معادن غنی در کشور و نقش فزایندۀ صنعت فولاد در ایجاد فرصت‌های شغلی، هر چقدر بتوانیم ظرفیت‌های این حوزه را از حالت بالقوه به بالفعل تغییر دهیم، گام‌های بلندتر و مؤثرتری در راستای اقتصاد بدون اتکا به صنعت نفت برداشته‌ایم.

به‌طورمشخص، در گروه فولاد مبارکه و در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و سنگان خراسان بیش از 25 هزار نفر به‌طور مستقیم و حدود 325 هزار نفر نیز به‌طور غیرمستقیم در سراسر کشور در حوزۀ فولاد مبارکه مشغول به کارند و با تکمیل طرح‌های توسعۀ شرکت در اقصی نقاط کشور، نزدیک به 2 هزار نفر دیگر به‌طور مستقیم و بیش از 10 هزار نفر دیگر به جمع خانوادۀ بزرگ فولاد مبارکه اضافه خواهند شد و از این طریق ارتزاق خواهند کرد.

 فولاد مبارکه با وجود کم‌آبی چگونه به تولید خود ادامه داد؟

در سال 73 که حدود 3 میلیون تن فولاد در فولاد مبارکه تولید می‌شده، میزان مصرف آب حدود 3/17 مترمکعب بر تن تولید بوده است. در سال رونق تولید، تولید فولاد در شرکت فولاد مبارکه با رشد 100 درصدی به 2/6 میلیون تن افزایش یافته و این شرکت با انجام پروژه‌ای مشترک با آبفای استان و سرمایه‌گذاری در ایجاد شبکۀ فاضلاب شهری و همچنین با اجرای پروژه‌های متعدد جمع‌آوری و تصفیۀ پساب‌های صنعتی کارخانه و پساب‌های شهری شهرستان‌های مجاور شرکت، پساب‌های مذکور را پس از تصفیه در خطوط تولید خود به گردش درآورد و توانست با 84 درصد صرفه‌جویی، علی‌رغم افزایش دو برابری تولید، مصرف آب را در حدود همان مصرف سال 73 نگه دارد. ذکر این نکته لازم است که با این اقدام و جلوگیری از ورود پساب‌های شهری به محیط‌زیست و زاینده‌رود از آلودگی‌های زیست‌محیطی و به دنبال آن تحمیل هزینه‌های درمان برای تأمین سلامت جامعه به‌شدت کاسته شده است.

با تحقق افزایش ظرفیت‌های فولاد هرمزگان و فولاد سفیددشت به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی ‌شده است که ظرفیت گروه فولاد مبارکه تا سال 1399  به 12  میلیون و 800  هزار تن افزایش یابد و فولاد مبارکه بتواند همچنان سهم عمدۀ خود در تولید فولاد کشور را حفظ کند

 فولاد مبارکه در سطح ملی و جهانی چه افتخاراتی را کسب کرده است؟

برای پاسخ به این سؤال باید وقت زیادی صرف کنم ولی به اختصار برخی از مهم‌ترین این عناوین عبارت‌اند از:

-کسب رتبۀ دهم در بین شرکت‌های فولادسازی دنیا براساس گزارش World Steel Dynamic؛

-کسب عنوان Award Winner Gold در ارزیابی EFQM اروپا؛

-کسب عنوان سازمان سرآمد سال؛

-کسب تندیس زرین تعالی سازمانی با بالاترین امتیاز؛

-انتخاب به‌عنوان واحد نمونۀ استاندارد کشوری و استانی؛

-انتخاب به‌عنوان واحد نمونۀ کیفیت و استاندارد استانی و ملی از طرف ادارۀ کل استاندارد استان اصفهان؛

-کسب عنوان برترین شرکت دانشی کشور و راه‌یابی به جایزۀ مدیریت دانش (MAKE) آسیا؛

-کسب رتبۀ یازدهم شرکت برتر دانشی آسیا در کنار TOYOTA، SUMSUNG  و ... برای اولین بار در خاورمیانه؛

-دریافت لوح تقدیر از اولین جایزۀ مسئولیت‌های اجتماعی در کشور؛

-کسب رتبۀ اول در جایزۀ بهره‌وری در صنایع معدنی ایمیدرو؛

-کسب تندیس طلایی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان؛

-کسب رتبۀ اول در گروه فلزات اساسی و رتبۀ پنجم در شاخص ارزش‌افزوده در رتبه‌بندی 100 شرکت برتر ایرانی.

 به نظر شما عامل اصلی کسب این افتخارات چیست؟

تمامی افتخارات و موفقیت‌های به‌دست‌آمده در فولاد مبارکه حاصل کار گروهی همۀ مدیران و کارکنان از ابتدا تاکنون بوده است. امید است در ادامه نیز با تلاش شبانه‌روزی همۀ همکاران این روند ادامه داشته باشد و برای کشور منافع ارزشمندی به بار آورد.

 سخن پایانی؟

با توجه به نقش و جایگاه فولاد مبارکه در عرصۀ صنعت کشور این اطمینان خاطر را به همۀ هم‌وطنان می‌دهیم که مدیران و کارکنان فولاد مبارکه در راه اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی هم‌قسم و متحدند تا با نقش‌آفرینی در اقتصاد کشور، دِیْن خود را به همۀ مردم، به‌ویژه ذی‌نفعان شرکت ادا کنند.