معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر این که بازگشت ایران به برجام و اجرای تعهدات کار بسیار ساده‌ای است، گفت: اگر اراده کنیم تنها چند ساعت کافی است تا همه تعهداتمان را اجرایی کنیم، اما در شرایط فعلی اروپایی‌ها باید به جای این که با ما جلسه بگذارند و بگویند که به برجام بازگردید، به آمریکایی‌ها بگویند که از تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران دست بردارند.

جهانگیری با اشاره به سهم یک سومی درآمدهای نفتی از بودجه سال ۹۸ خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها ایستاده‌اند تا درآمد نفتی ایران را به صفر برسانند. در این شرایط گرچه آن‌ها موفق نخواهند شد اما قطعاً اقداماتشان تأثیراتی خواهد گذاشت

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح سه شنبه در نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری که در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان اینکه دولت تدبیر و امید با وجود اینکه چهار سال از شش سال عمر خود را در تحریم کامل بود، اظهار کرد: در این شرایط باید هم به داخل کشور و هم دنیا نشان می‌داد که جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که با قدرت‌های بزرگ بنشیند، مذاکره و تعامل کند و به یک توافق مهم دست یابد. 

وی با اشاره به نقش دیپلمات‌ها و مذاکره کنندگان ایرانی در به ثمر رسیدن برجام خاطرنشان کرد: هنر دیپلماسی ایرانیان آن بود که در نبرد دیپلماتیک با قدرت‌های بزرگ دنیا وارد شدند و به توافقی بزرگ دست یافتند که دولت بعدی ایالات متحده آمریکا درباره این توافق بگوید که کلاه بر سرشان رفته است.

طرف‌های مقابل ایران راهی جز پایبندی به تعهدات خود ندارند

جهانگیری تصریح کرد: اکنون ایران اجرای برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد تا دنیا بداند با کشوری بی‌اراده رو به رو نیست، بلکه با ملت متمدن و تاریخ‌ساز رو به رو هستند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی و با توجه به اتفاقاتی که در سطح منطقه و دنیا در حال وقوع است طرف‌های مقابل ایران در برجام راهی جزو پایبندی به تعهدات خود ندارند و بر اساس برجام هیچ تحریمی نباید علیه ایران وجود داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بازگشت ایران به برجام کار بسیار ساده‌ای است، خاطرنشان کرد: اگر ایران اراده کند ظرف چند سال می‌تواند همه تعهدات خود را اجرا نماید اما در شرایط فعلی اروپایی‌ها باید به جای اینکه با ما جلسه بگذارند و بگویند که به برجام بازگردید، به آمریکایی‌ها بگویند که از تحریم‌های ظالمانه خود علیه ایران دست بردارند.

شرایط اقتصادی کشور را برای فرهنگیان توضیح دهید

معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود از مدیران آموزش و پرورش درخواست کرد که شرایط اقتصادی و بودجه‌ای کشور را برای فرهنگیان توضیح دهند تا آنان علاوه بر اینکه در جریان موضوع قرار می‌گیرند، بیاندیشند و راهکارهایی برای بهتر اداره شدن کشور به دولتمردان ارائه دهند.

در شرایط فعلی و با توجه به اتفاقاتی که در سطح منطقه و دنیا در حال وقوع است طرف‌های مقابل ایران در برجام راهی جز پایبندی به تعهدات خود ندارند و براساس برجام هیچ تحریمی نباید علیه ایران وجود داشته باشد

وی با اشاره به سهم یک سومی درآمدهای نفتی از بودجه سال ۹۸ خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها ایستاده‌اند تا درآمد نفتی ایران را به صفر برسانند. در این شرایط گرچه آن‌ها موفق نخواهند شد اما قطعاً اقداماتشان تأثیراتی خواهد گذاشت.

جهانگیری با اشاره به سه برابر شدن بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ گفت: در شش سالی که دولت تدبیر و امید روی کار آمده است با وجود آنکه چهار سال آن را در تحریم بوده‌ایم، تلاش کرده‌ایم تا میان دستگاه‌های مختلف در زمینه افزایش بودجه به آموزش و پرورش توجه بیشتری داشته باشیم. در همین راستا بودجه سال ۹۸ این وزارتخانه نسبت به بودجه سال ۹۲ آن نزدیک به سه برابر شده است.

معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه در سال ۹۸ هدف دولت صرفه‌جویی است، گفت: در جلسه سران قوا بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان از بودجه مصوب مجلس را کاهش دادیم لذا این کم شدن در همه دستگاه‌ها اثرگذار خواهد بود اما ما امیدواریم که این کاهش بودجه تأثیری در آموزش و پرورش نداشته باشد.

جهانگیری در پایان با اشاره به جلسه اخیر خود با کارآفرینان کشور عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود استعداد ایرانی، استعداد بالایی است سخن صحیحی است اما مهم آن است که نظام علم و تربیت ما این استعداد را کشف و شناسایی کند و زمینه رشد و ارتقا آن را فراهم نماید به همین دلیل است که در برنامه ششم توسعه تعیین شده که یک شورایی به عنوان شورای عالی مهارت‌آموزی تشکیل شود. در این راستا دولت تدبیر و امید این شورا را تشکیل داد و با حضور مسئولان مربوطه و چهره‌های دانشگاهی در حال برنامه‌ریزی و هم‌افزایی میان دستگاه‌های مختلف برای استفاده از تمام ابزارهای کشور برای آموزش بهتر مهارت است.