افزایش سطح غنی‌سازی سرشتی کاملا صلح‌آمیز دارد

علی ربیعی، سخنگوی دولت در یادداشتی توئیتری نوشت: افزایش سطح غنی‌سازی، تابعی است از نیازهای توسعه اقتصادی و سرشتی عمیقا صلح‌آمیز دارد. فتوای رهبری در خصوص ممنوعیت قاطع همه اشکال سلاح کشتار جمعی در همه مراحل(داشت،انباشت وتکثیر) راهنمای عمل ماست. ایران برمبنای این فتوا، در خط مقدم مبارزه برای جهان ومنطقه عاری از سلاح‌هسته‌ای قرار دارد.

    

پیام توئیتری ظریف به اروپا: 

اقدامات ما قابل بازگشت است

وزیر خارجه ایران در پیام‌های توییتری درباره آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی این کشور خطاب به اروپا نوشت: همه این اقدامات تنها در صورتی که سه کشور اروپایی (به تعهداتشان) پایبند شوند، قابل بازگشت هستند. 

    

روسیه: 

ایران را درک می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به آغاز گام دوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی و عبور از حد تعیین شده برای غنی‌سازی، گفت: تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی خود بالاتر از ۳.۶۷ درصد غیر منتظره نبوده است، چراکه ایران به شکلی کاملاً شفاف عمل می‌کند. وی ادامه داد: روسیه دلیل ایران برای برداشتن گام‌های اخیرش را درک می‌کند. البته ما از ایران می‌خواهیم تا از اقدامات بیشتر که می‌تواند وضعیت این توافق را حتی از این هم پیچیده‌تر کند، پرهیز کند.

    

اخذ عوارض از کشتی‌های عبوری در تنگه هرمز

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: اگر ایران تأمین‌کننده حقیقی امنیت منطقه و آب‌های بین‌المللی است، براساس رفتار عرف بین‌الملل و آمریکا، مجلس هم معتقد است هزینه آن را باید مراکز تجاری و تمام شناور‌های منطقه در قالب عوارض بپردازند. این طرح را تعدادی از همکاران ما در مجلس امضا کرده‌اند و اعلام وصول شده و احتمالا برای کمیسیون مربوطه ارسال شود. وی توضیح داد: برای کشور‌هایی که با ما روابط تجاری آزاد دارند و تحریم‌های آمریکا را هم به رسمیت نمی‌شناسند، این عوارض را وضع نخواهیم کرد. همه این‌ها دست خود ماست. به‌نوعی فیلتر این عوارض، کاملا انتخابی و هوشمند است.

    

غنی‌سازی 60 درصدی برای مصارف دریایی

مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به فارس گفت: اگر بخواهیم سوخت رادیو داروها و رآکتورهای تحقیقاتی مانند رآکتور 5 مگاواتی و تحقیقاتی رازی در خیابان کارگر شمالی تهران که هم اکنون رادیو داروهای 155 مرکز پزشکی هسته‌ای مان را تامین می‌کند تهیه کنیم ممکن است نیاز به دپو و ذخیره‌سازی سوخت این رآکتورها را داشته باشیم؛ لذا شاید غنی‌سازی را برای بهره‌مندی از رادیوداروها تا 20 درصد افزایش دهیم. وی افزود: اگر بخواهیم باتری‌های هسته‌ای برای زیردریایی‌ها و سایر مصارف دریایی بسازیم باید اورانیوم را تا 60 درصد غنی‌سازی کنیم.

    

افزایش 16 درصدی حقوق‌های 20 میلیونی

به گزارش فارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به علی لاریجانی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر افزایش 400 هزار تومانی و تا ده درصد حقوق‌ها در سال 98، بر تخلفات دولت در این زمینه تصریح کرد و نوشت: تصویب‌نامه دولت با صراحت اعلام نموده است که حقوق‌بگیران از 2.5 میلیون تومان تا بالاترین آنها 18 درصد افزایش حقوق داشته باشند یعنی کسی که 20 میلیون حقوق دریافت می‌کند 3.6 میلیون تومان افزایش حقوق داشته باشد. گزارشات حاکی است که علاوه بر 400 هزار تومان، پایین‌ترین حقوق 2.5 درصد و حقوق‌های 20 میلیونی 16 درصد افزایش حقوق داشته است.