سیدمحمد میرزامحمدزاده

قرار بود مذاکرات با کره شمالی به‌عنوان تهدید اصلی آمریکا، مدارا و دوستی با به‌اصطلاح وقیح‌ترین دیکتاتور جهان یعنی کیم‌ جونگ اون باشد؛ اما دومین دیدار دونالد ترامپ با کیم جون اون به شکلی غیرقابل توصیف برای فرمانده کل قوا، شومن بزرگ تاریخ به پایان رسید: شکستی مفتضحانه!

سی‌ان‌ان در تشریح دیدار شکست‌خورده ترامپ و اون نوشت: دیدارهای ادامه‌دار که عموماً در هتل‌های شیک و مطرح دنیا برگزار می‌شد، این بار خیلی سریع به اتمام رسید و این پایان زمانی اتفاق افتاد که بر ترامپ و دستیارانش مشخص شد که کیم هیچ نتیجه‌ای جز رفع کامل تحریم‌های اقتصادی کمرشکن را قبول ندارد؛ درخواستی که البته، وزیر امور خارجه کره شمالی بعداً آن را رد کرد.

به گفته افراد نزدیک به این مذاکرات، ترامپ که به این باور رسیده بود رهبر جوان به پایتخت ویتنام آمده است تا هر طور شده به توافق دست یابد، در مواجهه با درخواست کیم کاملاً شگفت‌زده شد. درحالی‌که دستیاران به ترامپ هشدار داده بودند که کره‌ شمالی‌ها در جریان مذاکرات اولیه بسیار لجوج و سرسخت بوده‌اند، ترامپ که خود را استاد هنر توافق می‌داند، احساس می‌کرد که شانس اینکه کیم بر سر میز مذاکره معقولانه عمل کند، وجود دارد.

اما او معقول نبود و ترامپ این موضوع را پس از فصلی طولانی از مذاکرات که بیشتر از انتظار و قرار به طول انجامید، دریافت. آن دو که در جریان مذاکرات دو ساعته پس از کش‌وقوس‌های فراوان حتی به هدف غیرهسته‌ای‌سازی مذاکرات نزدیک هم نشدند.

حتی امتیاز تسهیل تحریم‌هایی که ترامپ در ذهن داشت به کیم در ازای از بین بردن سایت‌های هسته‌ای اعطا کند و از دید دستیارانش امتیازی بسیار فراتر از اقدام کره شمالی می‌بود نیز نتوانست رهبر کره را از جایگاه لجوجانه‌اش منصرف کند

حتی امتیاز تسهیل تحریم‌هایی که ترامپ در ذهن داشت به کیم در ازای از بین بردن سایت‌های هسته‌ای اعطا کند و از دید دستیارانش امتیازی بسیار ورای اقدام کره شمالی می‌بود نیز نتوانست رهبر کره را از جایگاه لجوجانه‌اش منصرف کند. ترامپ به خبرنگاران گفت که آن‌ها خواهان برداشته شدن تمامی تحریم‌ها بودند و ما نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم؛ البته ری یونگ هو، وزیر امور خارجه کره با رد این ادعا عنوان کرد که آن‌ها خواهان برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها در ازای از بین بردن تأسیسات تولید اورانیوم و پلوتونیوم در یانگ‌بیون است.

فارغ از نتیجه‌ای که ترامپ آن را زیبا توصیف کرد، او بدون شفافیت در مورد اینکه سیاست خارجی آینده وی در قبال موضوع چه خواهد بود، از این مذاکرات به بیرون گام گذاشت. بااین‌حال چیزی از صمیمیت ترامپ در مقابل کیم کم نشد. همه این‌ها به کنار، تحلیلگران و حتی دستیاران خود ترامپ از نتیجه مذاکرات نفس راحتی کشیدند؛ چراکه آن‌ها می‌ترسیدند، ترامپ در مسیر ترغیب کیم برای دست برداشتن از تسلیحات هسته‌ای، یا انحراف اذهان از موضوع اعترافات کوهن، وکیل پیشینش در مورد باج دادن به زنانی که مورد تعرض ترامپ قرارگرفته بودند، گام‌های دراماتیکی بردارد.

به گفته افراد نزدیک به مذاکرات، ترامپ به برخی مشاورانش پیش از این دیدار گفته بود که نمی‌خواهد خود را تشنه توافق نشان دهد تا اینگونه به تحلیل‌گرانی که پیش‌بینی کرده بودند او به هر نحو ممکن به توافقی دست پیدا می‌کند، ثابت کند که آن‌ها اشتباه می‌کردند.

به گفته یک مقام حاضر در مذاکرات، اعضای ارشد تیم امنیت ملی وی، ازجمله مایک پمپئو، وزیر امور خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی، به او گفته بودند که اگر کره‌ای‌ها برای یک نتیجه قابل‌قبول خود را اثبات نکردند، از مذاکرات خارج شود.

تا روز پنج‌شنبه، ترامپ همچنان بر این باور بود که ممکن است اتفاقی در هانوی رخ دهد و باوجود سیاست‌های سرسختانه کره‌ شمالی‌ها، دولت وی تا بعدازظهر قبل دیدار ترامپ و کیم در تلاش بودند به توافقی دست پیدا کنند. پمپئو که در این دیدار ترامپ را همراهی می‌کرد و همان روز به سمت مانیلا پرواز می‌کرد گفت: ما تا همین امروز صبح امیدوار بودیم. همه تلاشمان را کردیم که به چیزی دست یابیم، اما به نظر می‌رسد که راه زیادی مانده؛ همه می‌دانستیم که این راه طولانی است.

به گفته افراد نزدیک به این مذاکرات، ترامپ که به این باور رسیده بود رهبر جوان به پایتخت ویتنام آمده است تا هر طور شده به توافق دست یابد، در مواجهه با درخواست کیم کاملاً شگفت‌زده شد

نتیجه‌ای خلاف انتظار

بدون دستیابی به توافقی که کره شمالی را به سمت غیرهسته‌ای شدن هدایت کند، ترامپ درواقع همان‌طور هانوی را ترک کرد که به آن وارد شده بود. او که ابتدا تلاش داشت به منتقدان سیاست‌هایش ثابت کند که اشتباه می‌کردند، سؤالات بسیاری پیرامون اینکه چطور او قصد داشت کیم را مجاب به از بین بردن انبارهای هسته‌ایش کند را بی‌جواب گذاشت. نتیجه این دیدار از طرفی متحدان آمریکا را که انتظار داشتند نتایج بیشتری به دست آید، بهت‌زده کرد. مون جا این، رئیس‌جمهور کره جنوبی یک ساعت پیش از اعلام شکست مذاکرات به خبرنگاران گفته بود که قصد دارد مراسم جشن امضای توافق را از خانه تماشا کند.

مشخص نشد که چرا کاخ سفید مراسم جشن امضای توافق را در لیست برنامه‌های عمومی ترامپ اعلام کرده بود؛ شاید ترتیب دهندگان این اجلاس زیادی خوش‌بین بودند؛ بااین‌حال یک مقام آمریکایی این اقدام را گامی اشتباه دانست چراکه از ابتدا اصلاً مشخص نبود که دو طرف به چیزی در این مذاکرات دست پیدا کنند.