سینا سبزیان

نخست‌وزیر لهستان بعد از اظهارنظر‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر دخالت لهستان در جریان هولوکاست، سفر خود به سرزمین اشغالی را لغو کرد. این خبر را یکی از دستیاران دفتر نخست‌وزیری لهستان به رسانه‌ها اعلام کرد.

یکی از سخنگویان دولت لهستان با تأیید این خبر برای رویترز گفت که نخست‌وزیر ماتئوژ مورویچکی در این اجلاس شرکت نمی‌کند و به‌جای او جاکیچ کژاپوتوویژ وزیر امور خارجه از سوی لهستان به این اجلاس اعزام می‌شود.

جوانا کوپسینسکا، سخنگوی دولت گفت مورویچکی در جریان یک تماس تلفنی، به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مورد تصمیم خود اطلاع داد. کنفرانس چهار کشور شرق اروپای مرکزی قرار است این هفته در بیت‌المقدس برگزار شود. مورویچکی، سال گذشته به مجلس لهستان گفت: دولت لهستان قصد دارد همه ادعاهای مربوط به مشارکت لهستان در جریان هولوکاست را همسو با جنگ برای حقیقت از بین ببرد. دفتر بنیامین نتانیاهو پیش‌تر عنوان کرده بود اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که هفته گذشته در ورشو در جریان کنفرانس آمریکایی خاورمیانه حاضر شده و این سخنان را ایراد کرده بود، از سوی روزنامه صهیونیستی جورسلیم‌پست به اشتباه بازتاب شده است و بعدازآن داستان درست نیز منتشر شد. در بیانیه‌‌ای با تأخیر، دفتر نتانیاهو گفت که اظهارات وی در پاسخ به پرسش همکاری لهستان با اشغالگران نازی، کسی را متهم نکرده بود و نگفته بود که کسی در هولوکاست مشارکت داشته است. مورویچکی در مصاحبه‌ای که روز یک‌شنبه با خبرگزاری لهستانی پاپ انجام داد گفت که آزری، سفیر رژیم صهیونیستی، توضیح داد که منظور نتانیاهو اشخاص لهستانی بوده که با نازی‌ها همکاری داشته‌اند و نه ملت این کشور. تنش‌های بین رژیم صهیونیستی و لهستان سال گذشته پس‌ازآن شدت گرفت که لهستان قانون جدیدی وضع کرد که بر اساس آن هرکس از عبارت اردوگاه مرگ لهستانی استفاده کند به سه سال زندان محکوم می‌شود.

بعد از فشار‌هایی از سوی دولت ایالات‌متحده و اعتراضات رژیم صهیونیستی، لهستان این قانون را تصحیح کرد و حکم زندان را از آن برداشت. بسیاری از لهستانی‌ها همچنان از پذیرش تحقیقاتی که اثبات کردند هزاران نفر از شهروندان این کشور در جریان هولوکاست با نازی‌ها مشارکت داشتند و در همین حال هزاران نفر نیز جان خود را به مخاطره انداختند که به یهودی‌ها کمک کنند، سر باز می‌زنند.