دنباله‌روی برخی کشورهای اروپایی از آمریکا در تحت فشار قرار دادن شرکتهای مخابراتی چین، باعث شد  پکن به اروپا هشدار دهد اگر بخواهد با اتهامات واهی مرتبط با حملات سایبری، علیه پکن تحریمی اعمال کند و دست به اقدامی مخاطره‌آمیز بزند، روابط دو طرف تیره خواهد شد.

اروپا بیشتر از کشورهای دیگر دنیا در زمینه فعالیت شماری از شرکتهای مخابراتی و ارتباطی چین با آمریکا همراه شده و تلاش کرده است فعالیت شرکتهایی نظیر هواوی و زد تی یی را محدود کند.

کشورهای اروپایی نظیر سوئد، انگلستان، لهستان، آلمان و لیتوانی و چند کشور دیگر ازجمله اعضای این اتحادیه هستند که میگویند محدود کردن و حتی ممنوع کردن فعالیت هواوی را در دستور کار قرار داده‌اند.

ازجمله اقدامات دیگر اروپا برچسب جاسوسی زدن به چین است که بشدت پکن را برآشفته کرده است به‌خصوص آن‌که اروپا مدعی است نزدیک به 250 مأمور چینی در چارچوب همین شرکت‌ها و با سوءاستفاده از برخی از اتباع اروپایی به دنبال جاسوسی از این اتحادیه هستند.

همین باعث شد جانگ مینگ سفیر چین در اروپا با شدت بیشتری به این کشورها حمله‌ور شود و به آن‌ها گوشزد کند که نباید بیش از این چین را تحت فشار قرار دهند.

وی تأکید کرد استمرار چنین اظهارنظرها و ادعاهایی از سوی اروپا با روابط مسالمت‌آمیز طرفین هم‌خوانی ندارد و آستانه تحمل چین هم حد و حدودی دارد.

روزنامه ارگانی گلوبال تایمز چین هم در مطلبی از اروپا انتقاد کرده است که بیهوده در دام آمریکا افتاده و از آن کشور تبعیت می‌کند.

چین به اروپا هشدار داده است که نباید روابط مطلوب و گسترده تجاری دو کشور را قربانی همراهی آمریکا کند و اجازه دهد طرف ثالث در این مناسبات تأثیر بگذارد.

سفارت‌خانه‌های چین در کشورهایی نظیر لیتوانی و لهستان نیز با انتشار بیانیه‌هایی از این کشورها خواسته‌اند به‌جای همراهی با آمریکا به دنبال حفظ روابط خوب خود با چین باشند.

لیانگ خو از مدیران شرکت‌های مخابرات هواوی نسبت به این اقدامات هشدار داد و تهدید کرد این شرکت قراردادهای مشارکتی خود را با کشورهایی که دیگر از هواوی استقبال نمی‌کنند، لغو خواهد کرد.

اروپا بیشتر از کشورهای دیگر دنیا در زمینه فعالیت شماری از شرکتهای مخابراتی و ارتباطی چین با آمریکا همراه شده و تلاش کرده است فعالیت شرکتهایی نظیر هواوی و زد تی یی را محدود کند

وی افزود: شرکت‌های مخابراتی این کشور همیشه با همکاری‌های خود باعث گسترش روابط طرفین شده‌اند و به توسعه این فناوری در اروپا کمک زیادی کرده‌اند و شایسته نیست مورد تبعیض و هجمه قرار گیرند.

وانگ یی وزیر خارجه چین هم در جریان سفر اخیر خود به ایتالیا گفت: کشورهای دیگر نباید از قدرت دولتی برای جلوگیری از یک تجارت استفاده کنند این نه‌تنها ناعادلانه بلکه حرکتی غیراخلاقی است.

وی البته به‌طورکلی به وضعیت هواوی اشاره نکرد اما افزود: سیاسی کردن تجارت و انحصاری کردن آن درست نیست و این باید از دستور کار دولت‌ها خارج شود.

وانگ یی این مطلب را پس‌ازآن مطرح کرد که کانادا خانم منگ وانژو مدیر ارشد مالی این شرکت را دستگیر کرده و آمریکا رسماً خواستار استرداد وی به واشنگتن شده بود.

از سوی دیگر کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا و برخی از کشورهای اروپایی گفته‌اند در حال جمع کردن سامانه‌های خریداری شده از این شرکت چینی و همچنین متوقف کردن استفاده از فناوری نسل پنجم اینترنتی این شرکت هستند.

وودافون شرکت مخابراتی و اینترنتی انگلستان نیز به این جبهه ضد چینی ملحق شده و گفته است  خریدهایش را از شرکت چینی به دلایل امنیتی متوقف می‌کند.

استرالیا و همچنین شرکت دویچه وله آ جی آلمان نیز اعلام کرده‌اند در حال بررسی روند خریدهای خود از شرکت هواوی هستند.

وانگ یی وزیر خارجه چین در جریان سفر اخیر خود به ایتالیا گفت: کشورهای دیگر نباید از قدرت دولتی برای جلوگیری از یک تجارت استفاده کنند این نه‌تنها ناعادلانه بلکه حرکتی غیراخلاقی است

شی لیو جانگ کارشناس اقتصادی موسسه مطالعات بین‌المللی چین این اقدامات را نوعی باج‌خواهی از سوی برخی کشورهای دنیا می‌داند و می‌گوید: جامعه بین‌المللی باید صراحتاً با این راهبردها مقابله کند و اجازه ندهد این به یک‌رویه در تجارت جهانی تبدیل شود.

وی تأکید کرد البته حق هر کشوری است که امنیت اطلاع‌رسانی را مورد حراست قرار دهد اما مسائل و چالش‌های امنیتی نباید ابزاری و بهانه‌ای برای جلوگیری از تجارت عادلانه باشد.

آنچه برآیند اتفاقات فوق است این‌که اروپا به‌تدریج با مواضع آمریکا برای تحریم و فشار بر چین به دلیل حضور هواوی در این کشورها و آنچه جاسوسی دولت چین از اروپا خوانده، همراه شده است.

فعلا شماری از سازمان‌های دنیا خواستار خودداری اروپا از چنین اقدامی شده‌اند و تحریم هواوی و دیگر شرکت‌های چینی را مانعی برای گسترش این صنعت دانسته‌اند.

برای نمونه انجمن جهانی موبایل در واکنش به‌احتمال تحریم هواوی از سوی اتحادیه اروپا هشدار داد که این مسئله باعث عقب‌ماندگی صنعت فناوری برای چندین سال خواهد شد.

کمیسیون اروپا هم البته در حال تدوین لایحه‌ای برای تحریم تجهیزات شبکه هواوی در زیرساخت‌های ارتباطی 5G این اتحادیه است این کمیسیون نقش قوه مجریه را در اتحادیه ایفا کرده و مسئولیت پیشنهاد قوانین، اجرای تصمیم‌گیری‌‌ها و تنفیذ پیمان‌نامه‌ها را برعهده دارد.

در همین راستا دویچه تلکام، بزرگ‌ترین کمپانی مخابراتی اروپا تأکید کرده است درصورتی‌که ناچار به کنار گذاشتن محصولات هواوی از تجهیزاتش شود، ارائه خدمات جدید برای دو تا سه سال به تعویق خواهد افتاد.

به هر صورت این‌که اتحادیه اروپا در آینده چه تصمیمی برای برخورد با شرکت‌های چینی می‌گیرد ازیک‌طرف به فشارهای آمریکا و از سوی دیگر به قدرت چانه‌زنی پکن مربوط است و به نظر می‌رسد حداقل تا دو ماه دیگر اروپایی‌ها به رایزنی‌های خود برای رسیدن به یک نقطه اشتراک در برخورد با چین ادامه دهند و اگر تحریمی در کار نباشد حتماً هشدارهایی از سوی این اتحادیه به پکن داده خواهد شد.