نشریه چاینا اکونومیک نوشت؛ آثار مخرب جنگ تجاری بر اقتصاد چین احساس می‌شود به‌طوری‌که رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین حد خود در ماه‌های اخیر رسیده است و این موضوع باعث کاهش توسعه تولید ناخالص داخلی و افزایش شکاف طبقاتی در شهرهای این کشور شده است.

به نقل از نشریه چاینا اکونومیک، چین در ماه‌های اخیر کمترین نرخ رشد اقتصادی را در 28 سال گذشته داشته است و این موضوع باعث شده است تا بیش از نیمی از شهرهای این کشور به اهداف توسعه تولید ناخالص داخلی دست پیدا نکنند.

به نوشته این نشریه، اثرات جنگ تجاری میان چین و آمریکا به‌شدت احساس می‌شود به‌طوری‌که هفده استان از 31 استان چین شاهد کاهش رشد اقتصادی هستند.

چونگ کینگ و گوانگ دونگ که از شهرهای چین و قلب اقتصادی این کشور هستند نیز این کاهش رشد اقتصادی را احساس می‌کنند؛ نرخ رشد اقتصادی این دو شهر هم‌زمان با جنگ تجاری این دو قدرت اقتصادی بزرگ دنیا از 9.3 درصد به شش درصد کاهش یافت و نرخ رشد اقتصادی مبتنی بر صادرات نیز نسبت به سال گذشته 0.7 درصد کاهش داشته است.

این نشان دهنده مشکلی عظیم در اقتصاد چین است زیرا این دو شهر بیشترین رشد و رونق اقتصادی را در سال‌های اخیر داشتند.

چاینا اکونومیک در ادامه نوشت، به‌رغم تلاش‌های اخیر پکن برای حمایت از بخش‌های خصوصی به امید برطرف سازی کاهش رشد اقتصادی، برخی از شهرهای این کشور که قلب اقتصادی چین نیز بودند، کاهش 0.3 درصدی رشد اقتصادی را تجربه کردند. در همین حال یک روزنامه دولتی چین هشدار داده است که رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه اول (دی ماه تا اسفند) سال جاری میلادی می‌تواند پیش از رسیدن به سه ماهه دوم (فروردین تا خرداد) به پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر برسد. نرخ رشد سالیانه ثبت شده چین طی سه ماه آخر سال 2018، 6.4 درصد بوده است که نشان دهنده ضعیف اقتصاد و بحران مالی است.

دولت هنوز هم به‌طور رسمی هدف اقتصادی خود را برای سال 2019 که معمولاً ماه مارس (اسفندماه) در کنگره ملی مردم، موردبررسی قرار می‌گیرد، اعلام نکرده است، اما بارها در مورد تمرکز بر رشد پایدار اقتصادی تأکید کرده است.

بیانات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ماه سپتامبر (شهریور ماه) سال گذشته میلادی 2018 مبنی بر اعمال تعرفه ده درصدی بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چین به ایجاد تنش میان دو کشور انجامید؛ چین نیز در اقدامی تلافی‌جویانه بر کالاهای آمریکا تعرفه‌های مالیاتی اعمال کرد.

پس‌ازآن، آمریکا دسامبر (آذر ماه) سال گذشته میلادی 2018 با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در جریان نشست جی 20 در آرژانتین، ایالات‌متحده افزایش تعرفه بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چین را که قرار بود از روز یکم ژانویه اعمال شود را به مدت 90 روز متوقف خواهد کرد. در مقابل چین نیز متعهد شد که میزان قابل‌توجهی از محصولات کشاورزی، صنعتی و کالاهای حوزه انرژی آمریکا را خریداری کند.

 از سوی دیگر نیز رسانه‌های آمریکایی این‌گونه گزارش داده‌اند؛ بانک سرمایه‌گذاری چندملیتی مورگان استنلی ادعا کرد که اقتصاد چین از مدت‌ها پیش شاهد روند کاهشی است و رشد آن از سال 2020 به‌شدت به سرمایه‌های خارجی وابسته خواهد بود.

شبکه سی ان بی سی آمریکا به نقل از بانک مورگان استنلی اعلام کرد، با توجه به این‌که چین وارد سال‌های کاهش مجموع تراز تجاری‌اش می‌شود، احتمالاً به سرمایه‌های خارجی وابسته‌تر خواهد شد.

در گزارش منتشر شده از سوی این بانک آمریکایی آمده است، مجموع تراز تجاری اقتصاد چین در دوره کاهش بلندمدت است و رشد آینده اقتصاد این کشور به‌طور روزافزونی وابسته به سرمایه خارجی خواهد شد.