سینا سبزیان

رژیم صهیونیستی، اخبار منتشر شده در مورد صحبت‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس، مبنی بر دلالت لهستانی‌ها در جریان هولوکاست در طول جنگ جهانی دوم را تکذیب کرد؛ سخنانی که می‌توانست به شعله‌ور شدن روابط تیره لهستان و رژیم صهیونیستی منجر شود.

خبرگزاری الجزیره قطر نوشت که وزیر امور خارجه لهستان روز جمعه (26 بهمن ماه) پس‌ازآنکه روزنامه جورسلیم‌پست به نقل از نتانیاهو نوشت که لهستانی‌ها با آلمان‌ها برای قتل یهودی‌ها همدستی کردند و بعد روزنامه هاآرتص نیز آن را باز نشر داد،‌ سفیر صهیونیست را فراخواند.

رهبر رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه (25 بهمن ماه) در مراسمی که برای یادبود جنگجویان مقاومت در گتو ورشو برگزار شده بود، به همراه مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهور ایالات‌متحده و ماتئوش موراویه‌تسکی بعد از کنفرانس ورشو که به رهبری ایالات‌متحده در مورد خاورمیانه برگزار شده بود، حضور یافتند.

آنا آزری، سفیر رژیم صهیونیستی، پیش از احضار از سوی لهستان گفته بود که سخنان نخست‌وزیر به‌اشتباه در روزنامه‌ها نقل شده است.

وی در بیانیه‌ای که روز جمعه (26 بهمن ماه) برای مقامات لهستان ارسال کرده بود نوشت: من در جریان سخنرانی نخست‌وزیر حضور داشتم و وی نگفت که ملت لهستان با نازی‌های همکاری کردند؛ او صرفاً گفت که هیچ شخصی به دلیل صحبت کردن درباره لهستانی‌هایی که با آن‌ها همکاری داشتند مورد پیگرد قرار نگرفت.

نتانیاهو نیز تلاش کرد جلوی ایجاد یک بحران در این زمینه را بگیرد. دفتر وی در یک بیانیه خبری نوشت: اظهارات نخست‌وزیر در مورد لهستان از سوی جورسلیم‌پست به‌اشتباه نقل شده بود که به‌سرعت از سوی این رسانه اصلاحیه‌ای منتشر شد که عنوان می‌کرد خطا در جریان بازنویسی متن ایجاد شده است.

مقامات لهستانی بعد‌ها اذعان کردند که از توضیحات آزری در وزارت خارجه قانع شدند.

این اتفاق منجر به تنش‌هایی در لهستان شد و نزدیک بود اجلاسی که قرار است هفته آینده در سرزمین اشغالی بین نتانیاهو و چهار همتای وی از اروپای مرکزی برگزار شود را لغو کند.

پیش از بیانیه آزری، آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان عنوان کرد که اجلاس ویزگراد گروپ برای چهار عضو اروپای مرکزی عضو اتحادیه و رژیم صهیونیستی می‌تواند مورد بررسی دوباره قرار گیرد.

سخنگوی دودا بعداً عنوان کرد که این اجلاس برگزار می‌شود و گفت که مباحث مطرح شده به دلیل دست‌کاری مضر رسانه‌ها ایجاد شده بود. مسئله هولوکاست حتی باوجود گذشت 80 سال از زمان جنگ جهانی دوم همچنان از حساسیت بالا در لهستان برخوردار است. گفته می‌شود که آلمان‌های نازی این کشور را به شکل وحشیانه‌ای اشغال کردند و نزدیک به شش میلیون شهروند شامل سه میلیون یهودی و تقریباً‌ سه میلیون مسیحی لهستانی را به قتل رساندند. ورشو همواره برای اثبات اینکه لهستان‌ در جریان هولوکاست با نازی‌ها همکاری نداشته‌ دچار مشکل بوده است و همواره ادعا کرده که این اشخاص تبعه این کشور بودند که در این کار دست داشتند.

آخرین مناقشات در روابط لهستان - صهیونیست‌ها سال گذشته، زمانی شدت گرفت که قانون اساسی لهستان متهم کردن ملت لهستان یا دولت این کشور به همکاری در جرائم آلمان‌های نازی را غیرقانونی خواند.

این لایحه اساس هولوکاست را انکار نمی‌کند،‌ اما به کار بردن اصطلاح کمپ‌های کشتار لهستان را ممنوع کرد.

بعد از اعتراضات شدید رژیم صهیونیستی و ایالات‌متحده، لهستان این قانون را تغییر داد و احتمال جریمه کردن یا مجازات زندان را از آن حذف کرد.

بر اساس گفته مدعیان هولوکاست، در جریان جنگ جهانی دوم یازده میلیون نفر به‌ویژه شش میلیون یهودی بر اساس نژاد، مذهب و ملیت به دست آلمان نازی در اردوگاه‌های مرگ نازی کشته شدند. گفته می‌شود که ابتدا در سال 1933 کمپ‌هایی برای شکنجه مخالفان سیاسی حزب نازی و کشتار افرادی ازجمله کمونیست‌ها و سوسیال دموکرات ایجاد شد، اما پس از مدتی این مکان‌ها به اردوگاه کار اجباری یهودیان تبدیل شد و درنهایت در سال 1942 دولت آلمان دست به دامن راهکاری با اصطلاح راه‌حل نهایی شد که بر اساس آن کمپ‌هایی برای کشتار دسته‌جمعی یهودیان تشکیل شد.

لهستان با تصویب قانونی علیه متهم کردن شهروندانش در مورد هولوکاست، خشم رژیم صهیونیستی و حامیانش را در سال گذشته برانگیخت. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درنهایت با همتای لهستان خود در مورد این قانون به مذاکره نشست و با ایجاد کمیته‌هایی به یک توافق نهایی دست یافتند.