رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این آمادگی را داریم که در عرض چهار روز، غنی‌سازی ۲۰ درصد را مجددا در سطح قابل قبولی شروع کنیم.

به گزارش مهر، علی‌اکبر صالحی دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به اینکه آخرین اقدام آمریکا آن بود که بخشی از حقوق ما را می‌خواست زیر سوال ببرد مبنی بر اینکه مانع فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین شده است، گفت: این حقوق ما در برجام است و بر این اساس و متأسفانه عدم پر کردن خلاء خروج آمریکا از برجام توسط مابقی اعضای ۱+۵ به خصوص اتحادیه اروپا، لاجرم جمهوری اسلامی ایران این قدم را برداشت و رئیس جمهوری عدم فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین را تا اطلاع ثانوی اعلام کرد. صالحی تاکید کرد: این عدم فروش به معنای آن است که ما دیگر ملتزم به رعایت سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ و همچنین سقف ۱۳۰ تن برای آب سنگین نیستیم و التزامی به رعایت این سقف‌ها نداریم.

وی گفت: همانطور که ما بارها گفته‌ایم، صنعت هسته‌ای در حوزه‌های مختلف آن از جمله تحقیق و توسعه، اکتشاف و استخراج، بازسازی طراحی راکتور اراک و دیگر حوزه‌ها، به خوبی در حال پیشرفت است و هر فرمانی که از طرف مسئولین ارشد نظام به ما صادر شود، با قاطعیت و در اسرع وقت عملیاتی خواهیم کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص زمان بازگشت‌پذیری هسته‌ای بیان کرد: بازگشت‌پذیری لحظه‌ای است و بستگی به نوع آن دارد. به طور مثال اگر فردا روزی فرض کنیم بگویند وارد ۲۰ درصد بشویم، من قبلاً هم اعلام کردم که این آمادگی را داریم که در عرض چهار روز ما ۲۰ درصد را مجدد در سطح قابل قبولی شروع کنیم. صالحی در پاسخ به این سوال که تکلیف بخشی از ذخایر آب سنگین ما که در کشور عمان است چه می‌شود، افزود: ما به طور مستمر در حال تولید آب سنگین هستیم و آن میزان ذخایر آب سنگین که در عمان داریم هم به قوت خودش باقی است.