مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور بین‌المللی درباره احتمال خروج ایران از برجام می گوید: قطعا ما هیچ کاری را ابتدا نخواهیم کرد، مگر این که طرف مقابل این کار را بکند. تاکنون طرف مقابل ما قدم به قدم و آمریکایی‌ها مستقیما و اروپایی‌ها غیر مستقیم برجام را نقض کرده‌اند، لذا به نسبتی که ‌آن‌ها در جهت نقض برجام پیش بروند، ما هم در همان جهت واکنش نشان خواهیم داد؛ یعنی ‌اگر آن‌ها از تعهدات خودشان کم کنند، ما هم کم ‌می کنیم. درست در جهت عکس. اما اگر ‌آن‌ها برگشتند به انجام تعهداتی که قبول کرده بودند، ما هم برمی‌گردیم.

در پایان مهلت شصت روزه‌ی جمهوری اسلامی به اروپا برای جبران تعهدات برجامی آمریکا، پایگاه اطلاع‌رسانی

 KHAMENEI.IR در گفت‌وگویی با  علی‌اکبر ولایتی، به بررسی اقدامات متقابل جمهوری اسلامی در قبال نقض برجام پرداخت. 

ولایتی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه کاهش تعهدات برجامی ایران نتیجه‌ اجماع تمام اعضاء و ارکان حکومت است و بدون تردید آن‌چه که گفته شده، عمل خواهد شد، تصریح کرد: گام دوم نیز از شانزدهم تیرماه 1398 آغاز می‌شود و میزان غنی‌سازی اورانیوم از حد 67/3 درصد جلوتر خواهد رفت و تا هر جایی که مورد نیاز فعالیت‌های صلح‌آمیز ما باشد، خواهد رسید. 

وی توضیح داد: مثلا برای اینکه ما بتوانیم از اورانیوم در رآکتور بوشهر استفاده کنیم، باید غلظتش حدود پنج درصد باشد و این کاملا یک هدف صلح‌آمیز است که ما از رآکتور ساخته‌شده‌ مشترک ایران و روسیه برق استحصال کنیم. همچنین برای دیگر نیازمندی‌های عادی، صنعتی و انرژی کشور که کاملا برای ما حیاتی است. لذا این کار را ان‌شاءالله خواهیم کرد تا آن حدی که مصلحت بدانیم و برای کارهای صلح‌آمیز نیاز داشته باشیم.

با چین و روسیه روابط دوستانه داریم

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل درباره مواضع چین و روسیه درباره برجام و نوع تعامل ایران با آنها نیز بیان کرد: قطعا مواضع روسیه و چین با چهار کشور دیگر عضو برجام متفاوت است، یعنی ‌آن‌ها ما را تحریم نکرده‌اند و هر نوع همکاری مورد توافق دو طرف را انجام داده‌اند. چین به خرید نفت از ما ادامه داده و خواهد داد که البته میزان آن به توافق بین مقامات چینی و وزارت نفت بستگی دارد، ولی تا کنون رفتارشان دوستانه بوده است.