ضرب شست سایبری

مقامات قضایی و امنیتی ایران از اشکال متفاوت و متنوع جاسوسی و نفوذ در لایه‌های مختلف کشور خبر می‌دهند. ماه گذشته سخنگوی قوه قضائیه خبر از محکومیت یک دختر به ۱۰ سال حبس داد و گفت که این فرد جذب میز ایران در شورای فرهنگی انگلیس موسوم به بریتیش کانسل شده بوده و بعد از آموزش‌های لازم، مکرر با نام‌های مستعار به ایران رفت و آمد می‌کرده و به دنبال عملیاتی کردن نفوذ و شبیخون فرهنگی بوده است. اما در میان این جاسوسان مهمترین آنها از دید مقامات اطلاعاتی جاسوسان سایبری‌اند که مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات دیروز خبر دستگیری برخی از آنها و بزرگترین ضربه به شبکه جاسوسی آمریکا را اعلام کرد.

دیروز دهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشورهای جهان در شهر «اوفا» مرکز باشقیرستان روسیه برگزار شد که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز میهمان آن بود. 

او یک روز پیش از سفرش به روسیه، خبر داده بود که یک شبکه گسترده عملیات سایبری تهاجمی علیه ایران کشف شده که به زودی مستندات آن از طریق وزارت اطلاعات منتشر می‌شود. 

دیروز که او در روسیه به سر می‌برد، مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات گزارشی از این کشف بزرگ ارائه کرد. این مقام اطلاعاتی از ضربه بی‌سابقه اطلاعاتی ایران به شبکه جاسوسی آمریکا خبر و توضیح داد: ضربه اطلاعاتی همه‌جانبه ایران به جاسوس‌های حرفه‌ای و شبکه‌ای آمریکا در حالی صورت گرفته که این افراد با یکدیگر در ارتباط نبوده و به صورت مجزا فعالیت می‌کردند. فعالان این حوزه به نوعی از قوی‌ترین منابع سازمان CIA محسوب می‌شدند که نیات خائنانه و خدماتشان آنها را در این سازمان سرآمد کرده بود.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات این نهاد تنها معطوف به داخل نبوده و ابعاد جهانی دارد، یادآور شد: ما در این میان متحدان اطلاعاتی داریم که یافته‌های خود را با آنها در میان می‌گذاریم. بنابراین ضریب موفقیت ما محدود به جغرافیای ایران نمی‌شود در همین راستا از زمانی که این شبکه‌ها شناسایی شدند توانستیم از اقدامات حریف پیشگیری کنیم.

جاسوسان به دستگاه قضایی تحویل شدند

این مقام اطلاعاتی تصریح کرد: بیشترین فضایی که آمریکا از آن علیه کشورمان استفاده می‌کند، فضای سایبری است. به شکلی که آمریکایی‌ها علاوه بر حملات سایبری از فضای سایبر برای برقراری ارتباط با جاسوسان خود در سراسر جهان استفاده می‌کنند.

این مقام ارشد اطلاعاتی ادامه داد: آنان با استفاده از سیستم‌های امن ارتباطی در فضای سایبر از این بستر به سود خود استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما موفق شدیم به سیستم امن آمریکایی‌ها برای جاسوسی در فضای سایبر نفوذ پیدا کنیم، اظهار کرد: از آنجا که آنان برای برقراری ارتباط امن با جاسوسانشان در دنیا از پوشش سایت‌ها استفاده می‌کردند - به شکلی که سایتی که در ظاهر مربوط به حوزه بهداشت، سلامت و ورزش بود با پسوردی به سیستم امن ارتباطی آنان راه پیدا می‌کرد - ما توانستیم جاسوس‌ها را از طریق نفوذ به این فضا شناسایی کنیم.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تاکید کرد: شناسایی این جاسوسان تنها محدود به ایران نبود هرچند که سایت‌های فارسی نیز در میان این قبیل سایت‌ها وجود داشت اما موضوع شناسایی ما به حوزه جهانی نیز گسترده شده و سایت‌هایی در سطح جهانی شناسایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه تقریبا به تعداد هر یک از منابع اطلاعاتی آنها یک سایت با پوشش خودشان درست کرده بودند، گفت: در این میان افرادی در داخل شناسایی شدند که با اهداف خائنانه چنین اقداماتی را انجام می‌دادند در همین راستا برخی از این جواسیس را به دستگاه قضایی معرفی و تحویل دادیم و از برخی مهره‌ها به عنوان فرصت شناسایی سایر اقدامات بهره‌برداری کردیم و تلاش کردیم به نوعی آنها را احیا کنیم و از این طریق توانستیم برخی مهره‌های دیگر را شناسایی کنیم و اطلاعات به دست آمده را در همکاری با دیگر سرویس‌های اطلاعاتی در اختیار متحدان اطلاعاتی خود قرار دادیم. در برخی موارد شناسایی این جاسوس‌ها منجر به برخورد قضایی و اعدام آنها شد.

در این میان افرادی در داخل شناسایی شدند که با اهداف خائنانه چنین اقداماتی را انجام می‌دادند در همین راستا برخی از این جواسیس را به دستگاه قضایی معرفی و تحویل دادیم و از برخی مهره‌ها به عنوان فرصت شناسایی سایر اقدامات بهره‌برداری کردیم

فراخوان سیا برای انتقال مأموران به نقاط امن

آنطور که این مقام اطلاعاتی گفته این اقدام منابع آمریکا در کل دنیا را به خطر انداخته است. او توضیح داد: ماموران CIA به این نتیجه رسیدند که اگر ریسک کنند جان همه جاسوس‌هایشان به خطر می‌افتد برای همین سعی کردند فراخوان جهانی بدهند تا افرادی که در نقاط مختلف برایشان جاسوسی می‌کردند از کشورهایشان خارج و به نقاط امن منتقل شوند.

وی با اشاره به اینکه جاسوس‌های آنها در کشورهای اروپایی، آفریقایی، عربی، آسیایی و ایران حضور داشتند و بسیاری از آنها توسط نهادهای اطلاعاتی ایران در این شبکه جاسوسی سایبری شناسایی شدند، گفت: حوزه‌های فعالیتی این جواسیس عمدتا حوزه‌های صنعتی، نظامی، هسته‌ای، سایبری، اقتصادی و زیرساختی بوده است که این عده تلاش کردند در این بخش‌ها نفوذ داشته باشند.

بزرگترین شکست اطلاعاتی بعد از 11 سپتامبر

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تاکید کرد: در پی لو رفتن سیستم ارتباطات پنهان مرتبط با آمریکا، مقام‌های CIA اعلام کردند که ایران کاری کرد که ما منابع خود در دنیا را از دست بدهیم. آنها این اتفاق را فاجعه‌بار، شکست اطلاعاتی شرم‌آور، مخرب و نوعی از هم گسیختگی و فروپاشی جهانی خواندند تا جایی که یک افسر اطلاعاتی آمریکا اعتراف می‌کند که این شکست بعد از ۱۱ سپتامبر بزرگترین شکست اطلاعاتی آمریکا بوده است.

وی با بیان اینکه این عملیات‌های پی در پی صدها میلیارد دلار به آمریکایی‌ها خسارت وارد کرده است، گفت: این اولین بار است که در دنیا شبکه جهانی جاسوسی در بستر سایبر با همکاری متحدان اطلاعاتی شناسایی می‌شود.

فیلم اعترافات جاسوسان منتشر می‌شود

این مقام اطلاعاتی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک جزئیات جدیدترین ضربه اطلاع‌رسانی خواهد شد، عنوان کرد: تعدادی از افراد شناسایی شده به عنوان متهم به مراجع قضایی معرفی شدند و مستنداتی از ماموران CIA در اختیار داریم که در آینده نزدیک به همراه فیلم برخی اعترافات از جاسوسان شناسایی شده منتشر خواهد شد.

هفته گذشته «جان بولتون»، مشاور جنگ‌طلب امنیت ملی آمریکا در کنفرانسی خبری تایید کرد که «آمریکا در حال انجام عملیات سایبری تهاجمی خارجی است تا به روسیه و دیگران نشان دهد که آنها بهای مداخله‌های خود در امور آمریکا را خواهند پرداخت.»

پنج روز بعد «نیویورک تایمز» به نقل از مقام‌های کنونی و سابق دولت آمریکا گزارش داد: «ایالات متحده در حال شدت بخشیدن به تهاجم‌های دیجیتالی علیه شبکه برق روسیه است، اقدامی که هشداری به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است.»

پیش از این آمریکا و متحدانش بارها مدعی شده‌اند که روسیه در حال انجام عملیات سایبری تهاجمی علیه دیگر کشورهاست و مسکو هر بار با رد این اتهامات خواستار همکاری بین‌المللی در زمینه امنیت سایبری است.

شناسایی این جاسوسان تنها محدود به ایران نبود هرچند که سایت‌های فارسی نیز در میان این قبیل سایت‌ها وجود داشت اما موضوع شناسایی ما به حوزه جهانی نیز گسترده شده و سایت‌هایی در سطح جهانی شناسایی شده‌اند

از مدتها پیش جنگ سایبری میان ایران و آمریکا بالا گرفته و مقامات اطلاعاتی آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که در جریان این جنگ شکست‌های سنگینی را متحمل شده‌اند؛ با این حال به نظر میرسد هرچه رویارویی میان ایران و آمریکا شدت می‌گیرد، جنگ سایبری آنها نیز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند.