دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت به زودی مستندات قابل انتشار عملیات کشف شبکه جاسوسی سیا در اختیار رسانه‌های گروهی قرار می‌گیرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی از کشف و نابودی یکی از پیچیده ترین شبکه‌های جاسوسی سایبری سازمان سیا از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی ایران خبر داد و گفت: با کشف این شبکه بخش مهمی از ظرفیت‌های عملیاتی سیا در کشورهای هدف آمریکا کاملاً نابود شد.

‌امیر دریابان «علی شمخانی» در آستانه سفر به روسیه برای حضور و سخنرانی در دهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشورهای جهان در خصوص رویکرد ایران در قبال اظهارات اخیر جان بولتون و اعتراف وی به انجام عملیات سایبری از سوی آمریکا بر علیه کشورهای دیگر بویژه روسیه این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: بخش مهمی از ظرفیت‌های عملیاتی سیا در کشورهای هدف آمریکا با کشف این شبکه از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی ایران کاملاً نابود شد.

این مقام عالی رتبه اظهار داشت: حمله سایبری علیه کشورها روی دیگر حمله نظامی است که آمریکا به صورت غیرقانونی و برخلاف موازین حقوقی و حتی ادبیات و سیاست‌های امنیتی خود، به آن مبادرت می کند و باید پاسخگوی این اقدام خود در مجامع بین المللی باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: در نهمین اجلاس بین المللی نمایندگان عالی امور امنیتی کشورهای جهان که سال گذشته در روسیه برگزار شد یکی از اصلی ترین موضوعات مورد بحث تهدیدات سایبری و کارکرد آن در توسعه تروریسم و همچنین نحوه همکاری و مشارکت کشورها برای مقابله با آن بود.  شمخانی عنوان کرد: اظهارات اخیر بولتون که به نوعی اذعان به تروریسم دولتی است در دهمین اجلاس که فردا برگزار می گردد بازتاب خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: هرچند اظهار این موارد موضوع جدیدی است اما تهاجمات سایبری آمریکا به کشورهای دیگر سابقه طولانی داشته و آمریکایی‌ها به صورت مستمر این اقدامات را در کنار جنگ اقتصادی و اطلاعاتی علیه ایران و بسیاری از کشورهای دیگر دنبال می کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ما نیز از طریق همکاری و تماس‌های نزدیک با شرکایمان این تهدیدات را به صورت مستمر بررسی و رصد می کنیم و تمهیدات دفاعی مطمئنی را در قبال آن فعال کرده ایم.

شمخانی افزود: نکته ای که جا دارد در این بخش به آن اشاره کنم فاصله معنی دار میان توان ادعایی و قابلیت‌های واقعی آمریکا در حوزه‌های سایبری، نظامی و امنیتی است.