هیچ رئیس جمهوری به اندازه روحانی اختیارات ویژه نداشته

علیرضا زاکانی، عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به گلایه‌مندی اخیر رئیس‌جمهوری مبنی بر نداشتن اختیارات کافی، به مهر گفت: اختیاراتی که امروز رئیس‌جمهوری دارد با توجه به همین جلسه سران سه قوا و اختیارات ویژه‌ای که در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به وی داده شده، هیچ رئیس‌جمهوری تا به امروز نداشته است. این یک امر نخ نماست که وقتی رؤسای جمهوری توانایی لازم برای تحقق شعارهایشان را ندارند در دوره دوم موضوع عدم اختیارات را مطرح می‌کنند.

    

اولین سفر نخست وزیر ژاپن  به ایران پس از انقلاب

منابع دولتی ژاپن روز جمعه اعلام کردند «شینزو آبه»، نخست وزیر این کشور تمایل دارد ماه ژوئن (11 خرداد تا 11 تیر 98) امسال به منظور دیدار و گفتگو با مقامات ایران به تهران سفر کند. خبرگزاری کیودو روز جمعه گزارش کرد انتظار می‌رود آبه تصمیم نهایی در مورد سفر به ایران را بعد از مشورت با دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا که قرار است روز شنبه به توکیو سفر کند اتخاذ کند. این سفر، نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپن به تهران در چهار دهه گذشته خواهد بود.

    

افزایش سفرهای مقامات کشورها به ایران

کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی گفت: سفر مقامات مسئول کشورهای مختلف به ایران افزایش یافته است، عمدتا از آمریکا نمایندگی دارند. برخی رسانه‌ای می‌شود و پاره‌ای از سفرها نیز محرمانه می‌ماند. بدون استثناء پیام اقتدار، منطق، مقاومت و ایستادگی ملت ایران به آنان ابلاغ شده است. به صراحت گفته‌ایم تا رفتارها عوض نشود، تا حقوق کشور تامین نشود، تا از لفاظی به اقدام عملی تغییر مسیر ندهند، راه همین است؛ به هیچ وجه مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.

    

دیدار ظریف با سناتور آمریکایی طبق روال قبلی انجام شده

علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به خبرهای مربوط به دیدار وزیر امور خارجه ایران با یکی از سناتورهای آمریکایی در صفحه توئیتر خود نوشت: این جلسه طبق روال قبلی که با اعضای کنگره داشتیم، انجام شده است. به گزارش ایسنا، پیش از این نیز مقامات کشورمان درباره دیدارهایی با برخی اعضای کنگره اعلام نظر کرده و آن را یک اقدام متعارف خواندند.

    

هیچگاه بر سر دوراهی جنگ و مذاکره قرار نمی‌گیریم

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به مردم خودش کشوری مستقل و مقتدر است و راه روشن خودش را بر اساس منافع و امنیت ملی خودش مشخص کرده و هیچگاه بر سر دوراهی جنگ یا مذاکره و یا هر دوراهی دیگری قرار نمی گیرد. وی با تأکید بر اینکه بن بستی برای ملت ایران وجود ندارد، افزود: ایرانیان در طول تاریخ نشان داده‌اند که اهل جنگاوری و دلاوری هستند و در جای خود اهل تعامل و گفت وگو.

    

ظریف با مقامات بلندپایه پاکستان دیدار کرد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به اسلام آباد سفر کرده با  عمران‌خان نخست‌وزیر، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان و شاه محمود قریشی همتای پاکستانی خود دیدار کرد. ظریف به اهمیت گسترش همکاری‌ها، به ویژه برقراری ارتباط میان بنادر چابهار و گوادر و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه آنها به عنوان بنادر مکمل در جهت منافع دو کشور اشاره کرد. عمران خان نیز با اشاره به دیدار ماه گذشته خود از ایران، بر علاقه‌مندی پاکستان به گسترش روابط و همکاری‌ در مرزهای مشترک تاکید کرد.

    

احتمال سفر آبه به ایران در ماه ژوئن 

تلویزیون ملی ژاپن دیروز از احتمال سفر نخست‌وزیر این کشور به ایران در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، شبکه تلویزیونی «ان‌اچ‌کی» اعلام کرد که «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن اواسط ماه ژوئن به ایران سفر می‌کند.