همه هزینه‌ها برای «اخراج»!

مدیرعامل باشگاه استقلال این روزها بیشتر از همیشه در قاب تلویزیون دیده می‌شود. او البته پیش از این نیز همواره اصرار داشته تا در رسانه‌ها درباره دستاوردهایش صحبت کند، اما اولین فصل مدیریت فتحی برای آبی‌ها، ابدا موفقیت‌آمیز نبوده است. آقای مدیر اخیرا وینفرد شفر را از کار برکنار کرده اما حقیقت آن است که از بین این دو نفر، تنها یکی از آن‌ها در آخرین جام استقلال سهیم بوده و آن فرد، امیرحسین فتحی نیست.

آریا طاری

پس از کنارگذاشتن وینفرد شفر استقلال، امیرحسین فتحی با چهره‌های پیروزمندانه به میدان آمده و ظاهرا این اتفاق را به شکل یک دستاورد بزرگ برای خودش درآورده است. با این وجود مرور هزینه‌های زیادی که آبی‌ها برای این برکناری بدهند، برای هواداران باشگاه کاملا نگران‌کننده به نظر می‌رسد. مدیریت فتحی تا امروز به جز «فسخ قرارداد» چه نتیجه دیگری در استقلال داشته است؟ او حالا شفر را کنار گذاشته و از جذب یک مربی «صاحب سبک» برای آبی‌ها خبر می‌دهد اما آیا باشگاهی که در وضعیت فعلی دلار چند بازیکن خارجی در اختیار دارد و باید ضرر ناشی از اخراج سرمربی قبلی را نیز پرداخت کند، توانایی جذب یک مربی بزرگ را خواهد داشت؟ به نظر می‌رسد آقای مدیر «بضاعت» کم وینفرد شفر را عامل همه شکست‌های تیمش می‌داند اما آیا خود او به عنوان نفر اول تصمیم‌های اجرایی در باشگاه، نمی‌توانسته سرنوشت را به سود استقلال عوض کند؟ در تابستان، نام فتحی به عنوان گزینه اصلی مدیریت باشگاه مطرح می‌شد اما او زمان زیادی صبر کرد و در نهایت پس از بسته شدن پرونده تیام و جپاروف، به عنوان «ناجی» خودش را به استقلال رساند. اولین قدم مدیر ناجی اما جذب مهره‌هایی مثل گرو و نویمایر بود. نفراتی که فتحی مدعی شده «بدون یک ریال اضافه» تیم را ترک کرده‌اند اما یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه، رقم فسخ قرارداد این دو ستاره را بیش از 500 هزار دلار عنوان می‌کند. فتحی همچنین اصرار دارد که با مذاکره با وینفرد شفر، هزینه‌های این جدایی را به صفر خواهد رساند. او معتقد است مرد آلمانی حتما باید با باشگاه مذاکره کند، مگر آن‌که قید کار کردن در تیم‌های دیگر را بزند. با این وجود شفر هم می‌تواند درست همان راه مانوئل ژوزه را برای خودش انتخاب کند. استراحت کردن و حقوق گرفتن از باشگاه ایرانی تا آخرین روز از زمان باقی‌مانده قراردادش با باشگاه ایرانی!

 در تابستان، نام فتحی به عنوان گزینه اصلی مدیریت باشگاه مطرح می‌شد اما او زمان زیادی صبر کرد و در نهایت پس از بسته شدن پرونده تیام و جپاروف، به عنوان «ناجی» خودش را به استقلال رساند. اولین قدم مدیر ناجی اما جذب مهره‌هایی مثل گرو و نویمایر بود

امیرحسین فتحی در تازه‌ترین مصاحبه تلویزیونی‌اش، مدعی شده که «برخی از دوستان» در هیئت مدیره پس از شکست در دربی خواهان اخراج وینفرد شفر بوده‌اند. با این حال چنین اتفاقی رخ نداد و شفر با دو پیروزی حساس در جدال با الهلال عربستان و سپاهان اصفهان، تیمش را تا حدودی احیا کرد. «دوستان» اما در نهایت پس از باختن به پدیده، بهترین فرصت را برای ضربه زدن به سرمربی تیم به دست آوردند. به نظر می‌رسد افرادی در هیئت مدیره استقلال، از همان ابتدا نیز مخالف سرمربی تیم بودند و از سنگ‌اندازی در مسیر او، دریغ نکردند. شاید اگر این جو مدیریت می‌شد و بین دو طرف ماجرا صلح شکل می‌گرفت، استقلال نتایج به مراتب بهتری به دست می‌آورد. این، مهم‌ترین وظیفه مدیرعامل باشگاه بود اما به نظر نمی‌‌رسد که فتحی چنین وظیفه‌ای را به درستی انجام داده باشد. او در یک روند عجیب و باورنکردنی، عبارت «تعلیق سرمربی» را وارد ادبیات فوتبال ایران کرد و اجازه حضور سرمربی در جلسه تمرینی تیم را نداد. فتحی بدون رضایت سرمربی، اللهیار صیادمنش را به فروش رساند و در نهایت برای مواخذه نشدن از سوی شفر، حکم اخراج او را امضا کرد. آقای مدیر حالا تاکید دارد که قرارداد سرمربی تیم بسیار بد و غیرحرفه‌ای امضا شده است. چرا که در دنیا مرسوم نیست باشگاه حق فسخ قرارداد سرمربی‌اش را نداشته باشد. فتحی ظاهرا نمی‌داند که حتی تیم‌های مطرح دنیا نیز چنین امتیازی ندارند. در همین فصل منچستریونایتد و رئال مادرید پس از برکناری مورینیو و لوپتگی، با وجود نتایج ضعیف این دو مربی، همه هزینه‌های باقی مانده از زمان قرارداد را به آن‌ها پرداخت کردند. آیا فتحی به عنوان منتقد قرارداد پیشین، در قرارداد ایسما و پاتوسی حق فسخ از سوی باشگاه را گنجانده است؟

به نظر می‌رسد در باشگاه استقلال، همه نام‌ها پشت «وینفرد شفر» پنهان شده‌اند. حتی اگر هوادار بپذیرد که تا امروز همه تقصیرها به گردن شفر بوده است، از این پس مدیران باشگاه دیگر نمی‌توانند تنها یک مقصر را برای همه ناکامی‌ها معرفی کنند. در اولین فصل مدیریت فتحی، آبی‌ها از همه اهداف‌شان دور مانده‌اند و حقیقت آن است که برکناری سرمربی، حداقل در این فصل چیزی را عوض نخواهد کرد. از امروز به بعد، مدیران باشگاه دیگر بهانه‌ای برای نتایج ضعیف تیم نخواهند داشت. اگر استقلال با یک سرمربی جدید هم نتواند نتایج درخشانی به دست بیاورد، به نظر می‌رسد مشکل جای دیگری باشد و افراد دیگری ناچار به ترک صندلی‌های‌شان در استقلال شوند. افرادی که تا امروز، شفر را عامل همه مشکلات تیم معرفی می‌کردند.