قفس شیر!

بزرگ‌ترین پس‌لرزه شکست در مشهد، تصمیم عجیب «تعلیق» فعالیت‌های سرمربی استقلال تا پایان فصل بود. مدیران باشگاه استقلال حکم به برکناری سرمربی‌شان ندادند اما عملا او را از نیمکت آبی‌ها جدا کردند. مرد آلمانی در دوران حضورش در استقلال، انتظارات را برآورده نکرده اما به نظر می‌رسد مدیران باشگاه نیز توجه چندانی به دورنمای روزهای بعد از او ندارند و صرفا به دنبال کنار گذاشتن این مربی بوده‌اند. برکناری شفر تنها در شرایطی منطقی خواهد بود که باشگاه به سراغ یک مربی بهتر و بزرگ‌تر از او برود.

 آریا رهنورد

جدال با پدیده، آخرین فرصت استقلال برای نزدیک ‌شدن به صدر جدول و حرکت در مسیر قهرمانی این فصل لیگ برتر بود. فرصتی که به سادگی از دست رفت تا در فاصله سه هفته به پایان فصل، تیم وینفرد شفر 6 امتیاز با صدر جدول فاصله داشته باشد. هواداران استقلال پس از 6 سال دوری از جام، به هر قیمتی قهرمانی این فصل لیگ برتر را برای تیم‌شان می‌خواستند اما حالا دیگر رخ دادن چنین اتفاقی به یک معجزه بزرگ نیاز دارد. «صبر کردن» در فوتبال، همیشه مشکلات را حل نخواهد کرد. اگر مسیر حرکت تیم در جهت درست نباشد، منتظر ماندن موجب بدتر شدن اوضاع خواهد شد. در همه لیگ‌های معتبر اروپایی و آسیایی نیز برای مربی بازنده صبر نمی‌کنند و باشگاه‌ها به محض تشخیص اینکه از شرایط آرمانی دور شده‌اند، حکم به اخراج سرمربی‌شان می‌دهند. وینفرد شفر با همین فرمول جایگزین علیمنصور شد و حالا باید با همین فرمول، جایش را به مربی دیگری بدهد. او از راه رسید تا جام‌ها را با باشگاه درو کند و تیمش را به سطح متفاوتی برساند اما یک قهرمانی در جام حذفی، تنها حرکت مثبت مرد آلمانی به عنوان سرمربی آبی‌های پایتخت بود. حتی بعد از «معلق»‌شدن شفر، مشکلات مدیریتی در استقلال هنوز به قوت خودشان باقی هستند. خطیر که هیچ‌وقت رابطه خوبی با سرمربی تیم نداشت، اولین نفری بود که حکم برکناری موقت او را رسانه‌ای کرد. بعد نوبت به مدیرعامل باشگاه رسید تا همه چیز را تکذیب کند و در نهایت مشخص شد که وعده خطیر، حقیقت داشته است. همه اعضای هیات مدیره در ساعات گذشته از قول خودشان مصاحبه‌هایی انجام داده‌اند و چنددستگی در باشگاه را بیشتر از همیشه عیان کرده‌اند. به نظر می‌رسد مدیران باشگاه باید تعارف را با خودشان  کنار بگذارند. اگر قرار به اخراج شفر است، آنها باید آماده پرداخت هزینه‌های قرارداد او و البته مذاکره با یک سرمربی بزرگ برای جانشینی‌اش باشند.

وینفرد شفر مربی بزرگ و پرتجربه‌ای به شمار می‌رود اما به هر دلیلی، در استقلال موفق نبوده است. او برای مدتی شخصیت برنده را به استقلال تزریق کرد و در نیم‌فصل دوم فصل گذشته، نتایج خوبی با این تیم به دست آورد. آنها در کنار هم پیروز دربی و قهرمان جام حذفی شدند تا چشم‌انداز روشن و جذابی در خصوص لیگ هجدهم برای این تیم به وجود بیاید. در شروع فصل جدید اما اوضاع ابدا مطابق میل استقلالی‌ها پیش نرفت. شاید همه چیز از وقتی شروع شد که شفر تا پایان جام جهانی به کارشناسی در شبکه‌های تلویزیونی خارجی ادامه داد و کمی دیر به جلسه‌های تمرین تیمش ملحق شد. سایر تصمیم‌های او نیز تا حدودی بحث‌برانگیز به نظر می‌رسیدند. مرد آلمانی و تیمش در نیم‌فصل اول لیگ امتیازهای بسیار زیادی را از دست دادند و درست وقتی تصور می‌شد که باشگاه آماده نزدیک شدن به صدر جدول است، شکست مقابل پدیده از راه رسید و آخرین بارقه‌های امیدواری را نیز از بین برد. تعویض، ترکیب‌ها و تصمیم‌های وینفرد شفر، در نهایت استقلال را به مقصد مطلوب نرساندند تا او بیشتر از همیشه تحت ‌فشار قرار بگیرد. پس از شکست در زمین پدیده، بسیاری از هواداران استقلال خواهان برکناری مرد اول نیمکت باشگاه بودند. با این وجود این تصمیم تنها در صورتی پذیرفتنی خواهد بود که آبی‌ها از همین حالا برای نیمکت فصل آینده برنامه‌ریزی کنند.

 شاید همه چیز از وقتی شروع شد که شفر تا پایان جام جهانی به کارشناسی در شبکه‌های تلویزیونی خارجی ادامه داد و کمی دیر به جلسه‌های تمرین تیمش ملحق شد. سایر تصمیم‌های او نیز تا حدودی بحث‌برانگیز به نظر می‌رسیدند

غرامت سنگین اخراج وینفرد شفر، موجب شده است که مدیران باشگاه فعلا صدور حکم اخراج او را به تعویق بیندازند و به کلمه تعلیق بسنده کنند. با این وجود بعید به نظر می‌رسد که بین مرد آلمانی و نیمکت باشگاه دیگر آینده‌ای وجود داشته باشد. رقم سنگین قرارداد این مربی در زمان مدیریت رضا افتخاری امضا شده است. مدیر سابق آبی‌ها اصرار دارد که این قرارداد را به خاطر فشار هوادارها تمدید کرده اما به نظر می‌رسد استقلال به جای پرداخت این هزینه سنگین، با پرداخت مبلغ قرارداد تیام و جپاروف و جذب یک مربی معمولی‌تر، می‌توانست فاصله کم‌تری با موفقیت داشته باشد. به نظر می‌رسد وینفرد شفر در مسیر تبدیل شدن به مانوئل ژوزه بعدی فوتبال ایران قرار داشته باشد. مردی که برای ساخت یک رویای بزرگ از راه رسید اما ماجرای مربوط به قرارداد گرانقیمتش و جریمه سنگین باشگاه پرسپولیس، بزرگ‌ترین کابوس را برای قرمزها ساخت. رقم سنگین قرارداد ژوزه، تا مدت‌ها جدی‌ترین دغدغه باشگاه پرسپولیس بود و زمان زیادی طول کشید تا آنها توانستند از تلخی‌های این موضوع عبور کنند.