پایان سفر با شفر؟

فرصت طلایی استقلال برای نزدیک‌ شدن به صدر جدول رده‌بندی در هفته لغزش صدرنشین و شکست تراکتورسازی، از دست رفت. آبی‌ها می‌توانستند تنها مدعی «برنده» دیدارهای این هفته باشند اما این لقب را به پدیده مشهد سپردند. وینفرد شفر همانند مسابقه گذشته با الهلال «بدشانسی» را عامل شکست می‌داند اما به نظر می‌رسد تصمیم‌های مرد آلمانی، نقش اول این شکست بوده‌اند. او هنوز هم از آینده حرف می‌زند اما گروهی از هواداران باشگاه خواهان جدایی این مربی هستند. حالا تردیدهای زیادی در مورد ماندن و یا رفتن شفر شکل گرفته و استقلال روزهای ملتهبی را پشت سر خواهد گذاشت.

آریا طاری

تیمی که بعد از پیروزی برابر الهلال، با قدرت به لیگ برگشته بود و با دو پیروزی متوالی شانس خوبی برای رسیدن به صدر جدول داشت، پس از باختن به حریف عربستانی در دیدار برگشت، در لیگ هم موفق ظاهر نشد و همه امتیازهای دیدار با پدیده مشهد را از دست داد. نتیجه‌ای که به احتمال بسیار زیاد آخرین بارقه‌های امید این باشگاه برای رسیدن به قهرمانی لیگ پس از پنج سال را کاملا از بین برد. هواداران آبی در بازی حساس با تیم آماده یحیی، روی تصمیم‌های شفر حساب ویژه‌ای باز می‌کردند اما ترکیب اولیه مرد آلمانی برای تیمش شبیه یک «ترکیب برنده» نبود. زوج دانشگر و پژمان منتظری در بسیاری از بازی‌های حساس این فصل، برای استقلال درخشان ظاهر شده‌اند. این زوج با مصدومیت وریا برای چند مسابقه تغییر کرد اما سرمربی با اضافه کردن خسرو حیدری، دوباره دو مدافع میانی‌اش را در کنار هم قرار داد. با این حال در زمین پدیده مشهد اتفاق کاملا متفاوتی به وقوع پیوست. با وجود بازگشت وریا، این بازیکن به خط میانی رفت و در حوالی وسط زمین ظاهر شد. پژمان منتظری در سمت راست خط دفاعی قرار گرفت و روزبه چشمی و محمد دانشگر در مرکز دفاع به میدان رفتند. شفر با این تصمیم، عملا تیمش را به مسلخ کشاند و ترکیب ایده‌آل حریف را در زمین پیاده کرد. روزبه چشمی بارها و بارها نشان داده که به عنوان دفاع میانی روی فرارهای سریع مهاجمان حریف ضعف دارد. این بار هم تنها هشت دقیقه طول کشید تا بهنام برزای با یک فرار سرعتی، چشمی را کاملا محو کند. روزبه به عنوان یک هافبک دفاعی، یکی از ستاره‌های فوتبال ایران است اما به نظر می‌رسد کی‌روش و شفر در مورد تغییر پست او، مرتکب یک اشتباه بزرگ شده‌اند. بجز ترکیب اولیه، سرمربی آلمانی در انتخاب تعویض‌ها هم موفق نشان نداد. او تنها دو دقیقه پیش از پایان نیمه اول، مرتضی تبریزی را به زمین فرستاد و داریوش شجاعیان را به شدت عصبانی کرد. به زمین رفتن فرشید باقری در دقیقه 87 برای تیمی که نیاز مبرمی به گل داشت، تصمیم بحث‌برانگیز دیگری از سوی مرد اول نیمکت استقلال بود.

هواداران استقلال پس از هر شکست، قابی حسرت‌بار از مامه تیام و سرور جپاروف منتشر می‌کنند. با این وجود باشگاه با حضور همزمان این دو ستاره در ترکیب، به اندازه یک نیم‌فصل برای جبران فاصله با پرسپولیس فرصت داشت اما در نهایت حتی نایب‌قهرمان لیگ برتر هم نشد و روی سکوی سوم ایستاد. شاید اگر این دو بازیکن همین حالا نیز برای باشگاه توپ می‌زدند، اتفاق خاصی در استقلال رخ نمی‌داد. چراکه مشکل این تیم، بزرگ‌تر از یک یا دو بازیکن است. آنها در این فصل بیشتر از همیشه دست به خرید بازیکن زده‌اند و شاید پرهزینه‌ترین فصل‌ تاریخ‌شان را ساخته‌اند. گرو و نویمایر به همراه تعداد زیادی بازیکن در نیم‌فصل اول جذب شدند و باشگاه در پنجره زمستانی نیز علاوه بر امید نورافکن، برای اولین بار سه بازیکن خارجی را به صورت همزمان خرید اما نتایج استقلال با هزینه‌های این تیم همخوانی چندانی ندارد. شفر در طول فصل هرگز به ترکیب ثابتی برای تیمش نرسیده است. ترکیب خط دفاع و خط حمله، بارها تغییر کرده و در استقلال خبری از ثبات نبوده است. کنار رفتن از جام حذفی، عقب ماندن از صدرنشین لیگ و نزدیک شدن به حذف از لیگ قهرمانان آسیا، استقلال را به تجربه یک فصل بدون جام و بدون افتخار، نزدیک کرده است.

روزبه به عنوان یک هافبک دفاعی، یکی از ستاره‌های فوتبال ایران است اما به نظر می‌رسد کی‌روش و شفر در مورد تغییر پست او، مرتکب یک اشتباه بزرگ شده‌اند. بجز ترکیب اولیه، سرمربی آلمانی در انتخاب تعویض‌ها هم موفق نشان نداد

آیا وینفرد شفر باید استقلال را ترک کند؟ مدیران باشگاه باید جنبه‌های مختلفی را برای این تصمیم در نظر بگیرند و به دورنمای تیم‌شان بدون این مربی نیز فکر کنند.

 اگر شفر بماند و نتایج استقلال در فصل آینده نیز اصلاح نشود، آن وقت همه این مدیران نیز به طرف درهای خروجی هدایت خواهند شد. اگر شفر برود و جانشینش نتیجه نگیرد، باز هم استقلال با یک بحران بزرگ روبه‌رو می‌شود. قهرمانی فصل گذشته جام حذفی و صعود از مرحله گروهی فصل گذشته لیگ قهرمانان، دستاوردهای مثبت وینفرد شفر هستند اما تیم مرد آلمانی در این فصل از همه اهدافش دور مانده است. 

صبر کردن، همیشه بهترین گزینه موجود در فوتبال نیست اما تصمیم‌های عجولانه نیز معمولا کمکی به یک باشگاه نمی‌کنند. حالا دیگر همه چیز به مدیران استقلال بستگی دارد. آنها باید دست به یک ریسک بزرگ بزنند و از بین اخراج یا ابقای سرمربی آلمانی، یک گزینه را برای خودشان انتخاب کنند. هیچ‌کدام از این دو گزینه «در این فصل» چیزی را در استقلال عوض نخواهد کرد.