آریا رهنورد

داستان سایپا و لیگ قهرمانان 2019 آسیا، خیلی زود به پایان رسید. باشگاهی که به لطف قهرمانی استقلال در جام حذفی، توانسته بود در جمع نمایندگان ایرانی مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان قرار بگیرد، تنها چند روز پس از شکست دادن پنجاب هند در مرحله اول، در زمین الریان قطر به میدان رفت و با وجود شروع خوب این مسابقه، در نهایت نتیجه را به حریف واگذار کرد. شاید انتظار نمی‌رفت تیمی در قواره‌های سایپا، الریان را با همه ستاره‌هایش در قطر شکست بدهد اما واکنش اعضای کادر فنی این باشگاه به باخت، نشان می‌دهد آنها تیم‌شان و حتی خودشان را به خوبی نمی‌شناسند!

در زمین الریان، نارنجی‌ها خیلی زود به گل رسیدند اما سرانجام گل مساوی را از این حریف دریافت کردند و در دقایق پایانی، دو بار دیگر نیز تسلیم حمله‌های رقیب شدند تا شانس حضور در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را از دست بدهند. تا این‌جا، اوضاع چندان «غیرعادی» به نظر نمی‌رسید. البته که سایپا دست به معجزه نزده بود اما باختن در زمین الریان با این نفرات، «فاجعه» نیز تلقی نمی‌شد. آن‌چه نگاه‌های بهت‌زده را پس از چند روز به طرف سایپا برگرداند، مصاحبه عجیب و باورنکردنی محمد دایی بود. برادر سرمربی سایپا که درست مثل همیشه در کادر فنی برادرش نیز عضویت دارد، تدارکات ضعیف و مشکلات مالی باشگاه را دلیل اصلی حذف زودهنگام از آسیا عنوان کرد. محمد دایی مدعی شد که سایپا بلیت سفر به قطر را به سختی تهیه کرده و در یک «هتل ضعیف» مستقر شده است. البته که جزئیاتی شبیه به این، در سطح آمادگی یک تیم فوتبال موثر هستند اما آیا اگر بازیکنان سایپا شب را در یک هتل پنج ستاره به صبح می‌رساندند، می‌توانستند الریان را با همه ستاره‌هایش شکست بدهند؟ به نظر می‌رسد اگر سایپا و الریان با این ترکیب‌ها 10 بار دیگر در 10 شرایط کاملا متفاوت به مصاف هم بروند، سایپا حداقل در 9 بازی شکست خواهد خورد. این تیم باید بپذیرد که ضعیف‌تر از تیم رقیب بوده و اعتراف به این ضعف نیز کار چندان دشواری به نظر نمی‌رسد.

کمک‌مربی سایپا برای کمرنگ‌ جلوه‌ دادن نقش مدیران باشگاه سایپا در رقم خوردن حذف آسیایی، از سبک و سیاق آشنای گروه دیگری از باشگاه‌ها استفاده می‌کند. ظاهرا علاقه زیاد شهریار به کارلوس کی‌روش، روی برادرش نیز تاثیر گذاشته و موجب حساسیت بیش از حد او روی پرسپولیس شده است. او برای تکیه کردن به مفهوم تبعیض، به این موضوع اشاره کرده بازیکنان «یک باشگاه خاص» در فوتبال ایران برای لیگ قهرمانان آسیا بیشترین پاداش‌ها را دریافت کرده‌اند. حالا سوال اینجاست که این پاداش را چه کسی به بازیکنان پرسپولیس داده است؟ مگر نه اینکه آنها به واسطه درخشش در لیگ قهرمانان و رسیدن به فینال، از ای.اف.سی «پاداش فنی» دریافت کرده‌اند و این جوایز هنوز هم به طور کامل به باشگاه نرسیده است؟ ظاهرا محمد دایی آنقدر از فوتبال فاصله دارد و از قوانین حرفه‌ای دور است که نمی‌داند اگر سایپا نیز در لیگ قهرمانان می‌درخشید و راهی دیدار فینال می‌شد، به همان اندازه پاداش دریافت می‌کرد. او حتی درباره «بلیت چارتر» پرسپولیسی‌ها برای حضور در دیدارهای آسیایی معترض شده اما ظاهرا نمی‌داند که تیم برانکو برای رسیدن به دیدار رفت فینال آسیا در زمین کاشیما آنتلرز ژاپن، دو پرواز مختلف داشت و برای چند روز در دوبی متوقف شد. این گناه پرسپولیس نیست که سایپا توانایی صعود به دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا را نداشته است. آنها باید به باشگاه خودشان نگاهی بیندازند و به جای توجیه کردن، حقیقت را جای دیگری جست‌وجو کنند. به نظر  می‌رسد مجموعه سایپا قصد ندارد بیشتر از هزینه‌های معمول، هزینه بیشتری برای تیم‌داری انجام بدهد. همه باشگاه‌ها در دنیا، هدف‌گذاری خاص خودشان را برای هر فصل دارند و هدف‌گذاری مجموعه سایپا، تامین هزینه‌های شرکت در لیگ قهرمانان آسیا نبوده است. هیچ باشگاه دیگری در ارتباط با این ماجرا، «مقصر» نیست.

محمد دایی در حالی پرسپولیس را متهم به گرفتن کمک‌های اضافه از وزارت ورزش می‌کند که زمانی به همراه برادرش در همین باشگاه حضور داشته است. اگر پرسپولیس «امتیاز» خاصی دارد، آن روزها این امتیاز در خدمت «دایی‌ها» بود اما آنها با همین تیم، در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا حذف شدند. حذف پرسپولیس با شهریار حتی یک مسابقه قبل از پایان دور گروهی نیز مسجل شده بود. سایپا شاید پس از جدایی مهدی ترابی دیگر مثل گذشته پرستاره نباشد اما بدون تردید این تیم هنوز از داماش دسته دومی پرستاره‌تر است. تیمی که توانست در نیمه‌نهایی جام حذفی، نارنجی‌ها را کنار بزند و شانس فینالیست‌ شدن را از تیم دایی بگیرد. حتما آن روز هم پرسپولیس، مقصر بزرگ حذف سایپا از جام حذفی بود. سازمان لیگ تا امروز نهایت همکاری را با این باشگاه انجام داده و همه بازی‌های این تیم در دو هفته گذشته را به تعویق انداخته است. با این حال محمد دایی باشگاه خودش را «بچه‌یتیم» و باشگاه‌های دیگر را «آقازاده» معرفی می‌کند. آقازاده واقعی اما کسی است که تنها به خاطر نسبت با برادرش در فوتبال حرفه‌ای حضور دارد. بهتر است محمد دایی به دنبال عدالت در فوتبال نباشد. چراکه اگر عدالت به طور کامل اجرا شود، او هیچ مسئولیتی در فوتبال ایران نخواهد داشت.