بهانه‌های قرمز آقای شفر!‌

سرمربی آلمانی استقلال، پرکارترین چهره فوتبالی «شب یلدا» بود و با حضور در استودیوی شبکه یک، تیترهای زیادی را به رسانه‌های فوتبالی داد. مثل همیشه، وینفرد شفر شوخی‌های خاص خودش را داشت و با همان لحن همیشگی، به سوال‌های مجری تلویزیون پاسخ داد. این بار هم او فراموش نکرد که استقلال را به یکی از باشگاه‌های بزرگ دنیا تشبیه کند و البته برای رقیب سنتی این باشگاه، کری بخواند. پرسپولیس تقریبا هیچ‌وقت در مصاحبه‌های این مربی گم نمی‌شود. لابه‌لای همه جملات کری‌وار برای قرمزها، شفر در انتقاد از رسانه‌ها مقایسه عجیبی انجام داد و مدعی شد گادوین منشا با وجود گل‌ نزدن، فشاری به اندازه الحاجی ‌گرو را تحمل نکرده است. نام بردن از یک بازیکن پرسپولیس توسط سرمربی استقلال در یک مصاحبه کاملا معمولی، به اندازه کافی عجیب به نظر می‌رسد اما آیا این مقایسه، اصلا نسبتی با منطق دارد؟

آریا طاری

راه وینفرد شفر، هرگز از رسانه‌ها جدا نمی‌شود. او یک مربی کاملا رسانه‌ای است و علاقه زیادی دارد تا به جز زمین فوتبال و نیمکت مربیگری در قاب‌های دیگری نیز دیده شود. به همین خاطر بود که مرد آلمانی بخش مهمی از دوران بدنسازی تابستانی تیمش را از دست داد تا در یک تلویزیون آلمانی به تحلیل دیدارهای جام جهانی بپردازد. او حتی در بازگشت به ایران نیز چند بار در برنامه عادل فردوسی‌پور ظاهر شد تا با وجود مشغله‌های فراوان تابستانی در استقلال، همچنان فرصت حضور در تلویزیون را از دست ندهد. این مربی در چند مقطع مختلف وارد چالش جدی با رسانه‌ها و حتی خود صداوسیما شده اما به نظر می‌رسد هدف اصلی او از به راه انداختن همه این نزاع‌ها، بیشتر دیده‌ شدن خودش و تیمش باشد. شفر به خوبی از کلمه‌ها استفاده می‌کند و کاراکتر جذابی برای مصاحبه‌ دارد. همین دلایل کافی بود تا او در طولانی‌ترین شب سال در یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی به عنوان مهمان انتخاب شود و روبه‌روی علی ضیا قرار بگیرد. صحبت‌های وینفرد روی آنتن، بی‌شباهت با همیشه نبود. او باز هم از غارت تیمش در پنجره نقل و انتقالات تابستانی صحبت کرد، باز هم استقلال را بسیار شبیه به رئال مادرید دانست و باز هم جملات امیدوارکننده‌ای درباره آینده به زبان آورد. مرد آلمانی در استقلال، خریدهای خارجی شکست ‌خورده زیادی داشته است. فصل گذشته امضای قرارداد با بویان نایدنوف به یک فاجعه تمام‌عیار برای باشگاه تبدیل شد و این فصل نیز آبی‌ها در اولین موقعیت ممکن قرارداد گرو و نویمایر را فسخ کردند. وینفرد شفر اما همچنان به دفاع از این بازیکن‌ها می‌پردازد و برخی از مدیران باشگاه و البته بعضی از رسانه‌ها را مقصر فشار مضاعفی می‌داند که روی شانه‌های گرو و نویمایر قرار داشت. او تاکید دارد که خبرنگارها بیش از حد درباره عملکرد ضعیف الحاجی گرو صحبت کرده‌اند اما توجهی به آمار ناامیدکننده گل‌زنی مهاجم تیم حریف گادوین منشا نشان نداده‌اند. ظاهرا شفر برای دفاع از خرید خودش برای باشگاه، دو بازیکن را روی کفه‌های یکسان  ترازو قرار می‌دهد اما حقیقت آن است که بین الحاجی و گادوین، تفاوت‌های بسیار بزرگ و پررنگی وجود دارد.

امضای قرارداد با الحاجی گرو، به تدریج تبدیل به یک کابوس بزرگ برای استقلالی‌ها شد. آن‌چه فشار زیادی را در اطراف این بازیکن به وجود آورد، مصاحبه خود شفر برای مقایسه این بازیکن با مامه‌تیام بود. مرد آلمانی تاکید داشت که الحاجی در صورت بازی برای تیم فصل گذشته استقلال     می‌توانست گل‌های بیشتری نسبت به تیام به ثمر برساند. مشکل گرو اما فقط همین «فشار» نبود. او در تیم‌های سابقش نیز آمار گل‌زنی قابل توجهی نداشت و هرگز یک گل‌زن مادرزاد به شمار نمی‌رفت. گرو اساسا عادت داشت پشت به دروازه فوتبال بازی کند و به نظر می‌رسید برای بازی به عنوان یک مهاجم ساخته نشده است. او در ۹ بازی برای استقلال تنها یک گل به ثمر رساند اما در همان مسابقه منجر به گل‌زنی در جام حذفی، یک موقعیت فوق‌العاده را به سادگی از دست داد و در حذف زودهنگام تیمش در این تورنمنت سهیم شد. گادوین منشا نیز در این فصل از لیگ برتر تنها یک گل به ثمر رسانده اما نباید فراموش کرد که بارها نقش مهمی در پیروزی‌های تیمش داشته است. او در دیدار پایانی نیم‌فصل مقابل پارس جنوبی موفق به گل‌زنی نشد اما یک پاس گل تماشایی به امید عالیشاه داد و شرایط را برای به ثمر رسیدن گل دوم علی علیپور نیز فراهم کرد. گادوین در لیگ قهرمانان یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های تیم پروفسور بوده است. ستاره‌ای که در دیدار رفت با الجزیره موفق به گل‌زنی شد، در دیدار برگشت با الدحیل گل صعود تیمش را زد و در دیدار برگشت مرحله نیمه‌نهایی با السد قطر، پاس گل صعود را به سیامک نعمتی داد. دوندگی فوق‌العاده و تلاش بسیار زیاد منشا، کمک بزرگی به نتایج تیم برانکو کرده است.این بازیکن برای مدت‌ها بدون هیچ استراحتی در ترکیب تیم قرار گرفته و مقایسه او با خرید ناموفقی مثل گرو، ابدا منصفانه به نظر نمی‌رسد.

فصل گذشته امضای قرارداد با بویان نایدنوف به یک فاجعه تمشام‌عیار برای باشگاه تبدیل شد و این فصل نیز آبی‌ها در اولین موقعیت ممکن قرارداد گرو و نویمایر را فسخ کردند

اگر قرار به مقایسه کردن باشد، وینفرد شفر این مقایسه را باید بین مهاجمان تیم خودش انجام بدهد. چراکه نمی‌توان از شرایط متفاوت بازیکنان در باشگاه‌های مختلف، به نتایج یکسان رسید. خریدهای بد رئال مادرید با آمار ضعف بازیکنان بارسا توجیه نمی‌شوند و خریدهای ناامیدکننده میلان را نمی‌توان با آمار گل نزنی ستاره‌های تازه‌وارد اینتر پوشش داد. در فوتبال ایران، کارلوس کی‌روش نیز چندین بار درباره بازیکنان نیمکت‌نشین و سکونشین پرسپولیس اظهارنظر کرده و برانکو نیز چند بار برخی از مهره‌های ملی‌پوش را برای اشاره به عدم دعوت از شاگردان آماده‌اش مثال زده است. مقایسه‌هایی شبیه به این، چیزی به جز غرق شدن مربی‌ها در احساسات غلیظ هواداری نیست. مربیانی که رنگ رقیب، هیچ‌وقت در اظهارنظرهای‌شان محو نمی‌شود.