11 فوریه برای نظاره‌گران خارجی، جشنی قابل پیش‌بینی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران است، اما این جشن برای آنها به اندازه سال‌های قبل قابل پیش‌بینی نبود. ایران سال سختی را پشت سر گذاشته؛ سالی پرفشار از تورم و تنگناهای اقتصادی، التهابات سیاسی و اعتراضات صنفی و مواردی از این دست. از سوی دیگر مقامات آمریکایی به کرات تاکید کرده بودند که انقلاب ایران نباید 40سالگی خود را جشن بگیرد.

شرایط جدید باعث شد تا رسانه‌های خارجی با این سوال مواجه شوند که آیا فشارهای این یک ساله تغییری در برپایی مراسم 22 بهمن ایجاد خواهد کرد یا اینکه این جشن به روال هر ساله خود تکرار خواهد شد.  

علاوه بر اینها گذشت چهار دهه از یک انقلاب و ورود به دهه پنجم، اتفاق قابل تامل برای رسانه‌هایی است که وقایع جهان را دنبال می‌کنند. 

با این دلایل مراسم 22 بهمن امسال بازتاب متفاوتی در رسانه‌های جهان داشت. 

مجموع این دلایل باعث شد که رسانه‌های خارجی با نگاهی متفاوت به مراسم 22 بهمن امسال، آن را با دقت و وسواس بیشتری دنبال و بسیاری از آنها نیز پخش زنده را برای بازتاب این مراسم انتخاب کنند.

ایرانیان گذشت 40 سال از سقوط شاه را با شعار مرگ بر آمریکا گرامی داشتند

گرچه نگاه‌ها به این مراسم متفاوت بود اما چندین مورد در تقریبا در تمامی گزارش‌ها مشترک بود؛ یکی از این موارد مشترک، اشاره به روابط ایران و آمریکا و شرایط اقتصادی ایران بود. گزارش بسیاری از رسانه‌های خارجی آمیخته به اشاراتی به این موضوع بود.

الجزیره نوشت: «میلیون‌ها نفر در سراسر ایران در روز دوشنبه برای بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب ۱۹۷۹ به خیابان‌ها آمدند و این در حالی است که از  زمان تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی زیادی بر مردم اعمال شده‌ است. حضور مردم در این مراسم در حالی صورت می‌گیرد که دولت آمریکا با اعمال تحریم‌ها، به دنبال فشار اقتصادی علیه مردم ایران است.»

رویترز شعار «مرگ بر آمریکا» را در گزارش خود مورد تاکید قرار داد و گزارش داد: «صدها هزار ایرانی با شعار «مرگ بر آمریکا» گذشت چهل سال از سقوط شاه را گرامی داشتند.»

رادیو اروپای آزاد نیز به همین موضوع اشاره کرد و گزارش داد: «شهروندان ایران هر ساله در تاریخ یازدهم فوریه برای اعلام حمایت از نظام و تاکید بر دشمنی با آمریکا و اسرائیل به خیابان‌های این کشور می‌‌آیند.»

این نظام هیچ نشانی از نابودی ندارد

شبکه خبری تلویزیونی سی ان ان، یکی از شبکه‌هایی که روز دوشنبه پخش مستقیم از تهران داشت، با قرار دادن عنوان «چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران» در سر تیتر اخبار دیروز خود گزارش داد: «ایران همچنان نشان داده که قصدی برای تسلیم برابر آمریکا و فشارهای بین‌المللی ندارد.»

تارنمای روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم در گزارشی با درج اینکه ایران امروز تولد چهل سالگی انقلاب اسلامی به رهبری (امام) خمینی(ره) را جشن خواهد گرفت، تاکید کرد «به رغم مشکلات سیاسی و اقتصادی که این کشور با آن روبروست، این نظام بی‌همتا هیچ نشانی از نابودی و محو شدن در خود ندارد.» گرچه برخی رسانه‌ها شمار شرکت‌کنندگان را صد هزار و برخی دیگر آن را میلیون‌ها نفر برآورد کرده بودند اما به هر حال اشاره به حضور گسترده در بسیاری از آنها مشهود بود. چنل نیوز آسیا در خبری که به پوشش این راهپیمایی بزرگ در ایران پرداخت، با تاکید بر حضور چشمگیر ایرانیان در این راهپیمایی، این حضور را نشانه‌ای برای دشمنان  ایران دانسته که  به اهداف خود دست نخواهند یافت.

فرانس 24: زمانی که امام خمینی(ره)در سال 1979 حکومت شاه را سرنگون کرد و انقلاب اسلامی پیروز شد، کسی تصور نمی کرد این انقلاب 40سال دوام آورد، اما این اتفاق افتاد و امروز گرامیداشت تولد چهلمین سال آن است

سنی که پیامبر اسلام در آن مبعوث شد

برخی دیگر از رسانه‌ها به 40 ساله شدن انقلاب ایران پرداختند؛ مانند خبرگزاری فرانسه که از انقلاب ایران به عنوان انقلابی که هنوز در منطقه بازتاب دارد، یاد کرد و گزارش داد: «ایران ۴۰ سالگی را نماد پختگی انقلاب اسلامی می‌داند. ایران از چهلمین سالگرد انقلاب به عنوان نماد پختگی در سنت اسلام یاد می‌کند، سنی که پیامبر اسلام نیز در آن مبعوث شد.»

البته این خبرگزاری نیز در گزارش خود به تیرگی روابط ایران و آمریکا اشاره کرده و در انتها افزوده است: «این تجمع بزرگ ایرانی‌ها در حالی شکل گرفته که آنها با افزایش قیمت‌ها و تورم مواجه هستند.» علاوه بر آن فرانس 24 نیز به 40 ساله شدن انقلاب ایران پرداخته و عنوان کرد: «زمانی که امام خمینی(ره)در سال 1979 حکومت شاه را سرنگون کرد و انقلاب اسلامی پیروز شد، کسی تصور نمی کرد این انقلاب 40سال دوام آورد، اما این اتفاق افتاد و امروز گرامیداشت تولد چهلمین سال آن است.»

باز هم موشک

از موارد دیگری که دیروز در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده داشت، بخشی از سخنرانی رئیس جمهوری، حسن روحانی درباره توان موشکی، دفاعی و نظامی ایران بود. روحانی در سخنرانی دیروز خود در مراسم 22 بهمن گفت: «ما برای ساختن انواع موشک‌ها ازکسی اجازه نگرفته و نخواهیم گرفت، راهمان و قدرت نظامیمان را ادامه می‌دهیم.» این بخش از اظهارات او در بسیاری از رسانه‌های خارجی مورد اشاره و تاکید قرار گرفت.

جروزالم پست اسرائیلی که خوانندگان پرشماری در اسرائیل و سراسر جهان دارد، ضمن پرداختن به این موضوع نوشت که «حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز دوشنبه اعلام کرد ایران قصد دارد برنامه خود برای توسعه نیروی نظامی و برنامه‌های موشکی بالستیک را، به‌ رغم فشارهای روزافزون از سوی کشورهای متخاصم برای جلوگیری از فعالیت دفاعی ایران، پیش ببرد.»  رسانه روسی اسپوتنیک نیز با پوشش زنده مراسم جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، گزارش داد «حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جریان سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، گفت ایران به گسترش توان نظامی و موشکی خود ادامه می‌دهد و برای این امر از هیچ‌کس اجازه نخواهد گرفت.»

تارنمای روزنامه صهیونیستی هاآرتص: به رغم مشکلات سیاسی و اقتصادی که این کشور با آن روبروست، این نظام بی‌همتا هیچ نشانی از نابودی و محو شدن در خود ندارد

«تایمز آو ایندیا» رسانه خبری دیگری بود که به سخنان رئیس‌جمهوری ایران پرداخت. در خبر این رسانه آمده‌ است که روحانی  متعهد شد تا تحریم‌های آمریکا را شکست‌ دهد. شینهوآ نیز به آن بخش از اظهارات روحانی پرداخت که گفته بود: «با حمایت ایران از سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و یمن دشمنان نمی‌توانند در طرح‌های خود موفق شوند.» این خبرگزاری در ادامه گزارش خود آورده بود که رییس جمهور ایران در ادامه صحبت‌های خود به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به بیان دستاوردهای ارتش ایران در چهل ساله گذشته پرداخت.

ماکت‌های خبرساز

نمایش ماکت موشک‌های بالستیک نیز مورد توجه بسیاری رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های عرب زبان قرار گرفت.  خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) از این مراسم با عنوان «مانور قدرت ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی» یاد کرد و گزارش داد: «بیش از شش هزار خبرنگار و فیلمبردار که ۳۰۰ نفر از آنها خبرنگار خارجی بودند جشن ملی مردم ایران را پوشش دادند. در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۲۰۰ میهمان خارجی متشکل از شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، ورزشی و دانشگاهی مشارکت داشتند.»

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود به مساله به نمایش گذاشتن موشک‌های «قدر»، «قیام» و «ذوالفقار» در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن پرداخت.

شبکه خبری «روسیا الیوم» نیز که خبرنگار آن ازمسیر راهپیمایی 22بهمن در تهران گزارش ارسال می‌کرد، به سرعت تصاویر اختصاصی خود را از ماکت این موشک‌ها مخابره کرد.

در شرایطی که آمریکا سعی می‌کند وضعیت ایران را متزلزل و در آستانه سقوط نشان دهد و جهان را دچار تردید نسبت به ادامه نظام آن کند، به نظر می‌رسد مراسم دیروز برای بسیاری از رسانه‌های جهان تعیین تکلیف در برابر این تردیدها بود. دست کم گزارش‌های آنها از جشن چهل سالگی انقلاب حاکی از اتفاق نظر آنها بر سر حضور گسترده مردم و امتداد شعار «مرگ بر آمریکا»ست. همچنین نمایش موشک‌ها و اظهارات رئیس جمهوری درباره برنامه دفاعی کشور نیز این پیام را برای آنها داشته که ایران همانطور که بارها اعلام کرده، از برنامه موشکی و نظامی خود صرف نظر نخواهد کرد.