دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأثیر فضای مجازی بر میزان مطالعه، مقایسه افراد در میزان مطالعه و عادت دادن کودکان به کتاب خواندن را دغدغه‌ مشترک کارتونیست‌هایی دانست که از کشورهای مختلف در سومین دوسالانه کارتون و کتاب شرکت کرده بودند.به گزارش ایسنا، نشست خبری چهارمین جشنواره دوسالانه کارتون و کتاب با حضور علیرضا مختارپور (دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور)، مهدی رمضانی (معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی) و مسعود شجاعی طباطبایی (دبیر جشنواره)، برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی رمضانی در سخنانی اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌ها مأموریت‌های اصلی خود یعنی تأسیس کتابخانه‌ها و انجام اقدامات و برنامه‌های ترویجی متعدد در طول سال به صورت متمرکز و غیر متمرکز در کتابخانه‌ها را پیگیری و انجام می‌دهد و در عین حال جشنواره‌های گوناگونی را همانند جشنواره رضوی، روز کتابدار و هفته کتاب هم در طول سال برگزار می‌کند.

او ادامه داد: یکی از اقداماتی که با همین رویکرد در این سال‌ها شکل گرفته و به شکل منظم و پایدار درآمده است، جشنواره کارتون و کتاب است. این جشنواره تبدیل به یک جریان پایداری شده است که توقعات و انتظاراتی از آن شکل گرفته شده است. اگر قرار بود این جشنواره در سال اول و دوم خودش را معرفی کند، امسال جریان‌ساز و توقع‌ساز شده است و مسیری را در این دو سال شکل داده که هنرمندان تلاش می‌کنند آثاری را خلق و در جشنواره شرکت کنند که مایه افتخار ماست.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی با بیان اینکه جشنواره کارتون و کتاب ظرفیت تکامل بیشتر دارد، گفت: حتماً در آینده این ظرفیت وجود دارد که کتابخانه‌ها نیز به این جشنواره بپیوندند. چراکه کتابخانه بستر اصلی برای شکل‌گیری فرآیند کتابخوانی و شکل‌گیری رویدادهای فرهنگی است.

رمضانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره نحوه توزیع کتاب در کتابخانه‌های شهرهای دور از مرکز نیز توضیح داد: خوشبختانه در نهاد یک عدالت پایداری برقرار است و آنچه در تهران در کتابخانه‌ها قرار می‌گیرد، در دورترین شهر هم قرار می‌گیرد. البته برخی منابع خاص و مرجع لزوماً در همه کتابخانه‌ها قرار نمی‌گیرد، ولی منابع عمومی در اختیار تمام مراکز کتابخانه‌ها قرار می‌گیرند.

همچنین در ادامه مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر جشنواره کارتون و کتاب نیز درباره ساختار کلی چهارمین دوره این جشنواره توضیح داد: فراخوان جشنواره از هفتم شهریور با موضوعات گوناگون کتاب و شهر، کتاب و زندگی، کتاب و خانواده، کتاب و کودک، کتاب و کتابخانه، کتاب و رسانه و کتاب و امید منتشر شد. همانطور که انتظار داشتیم با توجه به اینکه چهارمین دوره این جشنواره در حال برگزاری است و به واسطه اتفاقات خوبی که در این چند دوره رخ داده همانند انجام تعهدات، تعامل مستمر با هنرمندان و...، کشورهای مختلفی در جشنواره شرکت کردند. بر همین اساس از ۷۳ کشور در جشنواره امسال حضور پیدا کرده‌اند.

شجاعی طباطبایی همچنین با اشاره به چهره‌های شاخص شرکت‌کنندگان خارجی در چهارمین دوره جشنواره کارتون و کتاب، درباره جوایز این دوره از جشنواره گفت: جوایز در نظر گرفته شده برای نفرات برتر به این صورت است که به نفر اول ۱۸۰۰ یورو، به نفر دوم ۱۳۰۰ و به نفر سوم ۹۰۰ یورو و پنج جایزه ۴۰۰ یورویی به سایر برندگان تعلق می‌گیرد.

در ادامه علیرضا مختارپور (دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) در سخنانی اظهار کرد: کار ارزشمندی که در جشنواره کارتون کتاب انجام شد و آثار ارزشمندی جمع‌آوری شد دارای چند نکته قابل توجه مشترک در آثار ارسالی در سومین جشنواره قابل مشاهده است. موضوع اول اشتراک نگرانی و دغدغه‌ها فرهنگی درباره میزان مطالعه است که آثار ارسالی نشان می‌دهد این یک دغدغه جهانی است.در پایان این نشست از کتاب «سومین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب» رونمایی شد.