سینا سبزیان

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر حزب راست‌افراطی مجارستان، سیاست‌های مهاجرتی آلمان و فرانسه را به باد انتقاد گرفت و تأثیر آن را بر کشورش سخت دانست.

رویترز در گزارشی نوشت که این نخست‌وزیر مخالف اتحادیه اروپا، در تازه‌ترین اظهارات خود آلمان را مقصر بحران مهاجرتی کنونی دانسته و گفته است که این کشور به تصمیمات مهاجرتی بوداپست احترام نمی‌گذارد.  وی همچنین با انتقاد از سیاست‌های امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفته است که وی برای پیشبرد سیاست‌های خود دیگر کشورهای اروپایی را در سیاست‌های مهاجرتی راهبری می‌کند. اوربان همچنین گفته است برای مقابله با سیاست‌های ماکرون او وظیفه دارد که اقدام کند و این وظیفه نه به خاطر شخص اوربان بلکه به خاطر منافع آینده مجارستان است.

به گفته اوربان، سیاست‌های کنونی فرانسه در ارتباط با مهاجران به اروپا، می‌تواند ضربات سهمگینی برای مجارستان به دنبال داشته باشد و به همین دلیل او قصد دارد جلوی ماکرون بایستد و علیه سیاست‌های وی بجنگد.

اوربان در مورد آلمان نیز گفته است این کشور به سیاست‌های مهاجرتی مجارستان اهمیت نمی‌دهد و رسانه‌های آلمانی زبان همواره تلاش می‌کنند مجارستان را مجاب به پذیرش مهاجران و پناه‌جویان کنند، اقدامی که به گفته اوربان قابل پذیرش نیست و این کشور قصد ندارد به چنین تصمیماتی تن دهد و برای خود برنامه‌های دیگری دارد.

او البته پا را فراتر گذاشت و اظهار امیدواری کرد در انتخابات آتی مجلس اتحادیه اروپا که در ماه می (اسفند - فروردین) برگزار می‌شود، احزاب ضد سیاست‌های مهاجرتی کنونی به مجلس راه یابند و عنوان کرد کشورش برای تصویب چنین سیاست‌هایی به‌منظور جلوگیری از حضور مهاجران در اتحادیه اروپا، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد.

دولت راست‌افراطی مجارستان همسو با سیاست‌های اوربان، در سال 2015 دیواری بین کشور خود و صربستان و کرواسی کشید تا از ورود مهاجران غیرقانونی به مجارستان جلوگیری کند.

آلمان و فرانسه همواره سیاست‌های ضد مهاجرتی ویکتور اوربان و حزب او را به باد انتقاد گرفته‌‌اند. حرف‌ها و شعارهای تند طیف راست‌گرای افراطی مجارستان و تهدید و تحقیر مهاجران در اتحادیه اروپا شناخته شده است.

این طیف افراطی در مجارستان، خواهان جدایی مجارستان از اتحادیه هستند و همواره سیاست‌های همسو با اتحادیه را به باد انتقاد می‌گیرند، اوربان که خود نیز مخالف اتحادیه اروپا است، از ورود کامل این کشور به منطقه اروپا جلوگیری کرده و تاکنون تاریخ رسمی برای این ورود اعلام نکرده است.

او پیش‌تر اعلام کرده بود  دولت بوداپست، همواره فعالیت‌های مهاجرتی و پناه‌جویی اتحادیه را زیر نظر دارد و تنها زمانی حاضر است به عضویت کامل منطقه یورو در بیاید که سیاست‌های مهاجرتی اتحادیه همسو با سیاست‌های مجارستان باشد. در چند سال گذشته با افزایش موج مهاجرتی و پناه‌جویی به اتحادیه اروپا، مباحث بسیاری در مورد سیاست‌های مهاجر و پناهجو پذیری اتحادیه اروپا عنوان شده است که مجارستان از سردمداران مخالفان این قوانین به شمار می‌رود.

ایتالیا از سال 2017 با به قدرت رسیدن راست‌گرایان و دولت لهستان از دیگر دولت‌هایی هستند که مخالف سیاست‌های مهاجرتی و پناه‌جویی اتحادیه اروپا بوده‌اند؛ در مقابل اما کشورهایی ازجمله آلمان و فرانسه سیاست‌های مدارا جویانه در قبال پناه‌جویان دارند.

ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا نیز هفته گذشته ضمن خطاب قراردادن لهستان از دولت این کشور خواست برای ایجاد یک اروپای نو، همکاری و مشارکت داشته باشند. ویکتور اوربان نیز این سخنان را تأیید کرد و گفت امیدوار است احزاب جدیدی که در انتخابات آتی قدرت و کرسی‌های مجلس را به دست می‌گیرند، بتوانند ساختارها و جهت‌گیری اتحادیه را در مورد مهاجران تغییر دهند.