1- کمتر کسی است که امروز بر این باور نباشد که رسانه‌های رسمی اعم از صداوسیما، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایر سایت‌ها و نشریات قانونی، قافیه را به ابزار اطلاع‌رسانی موجود در فضای مجازی اعم از توئیتر، تلگرام و سایر پیام‌رسان‌ها باخته‌اند. در کمال تاسف و با یک نگاه اجمالی هم می‌توان مشاهده کرد که فضای مجازی بیش از اینکه حامل اخبار و پیام‌های امیدبخش به جامعه ایرانی باشد، پمپاژ یاس، ناامیدی و باور به اینکه مسائل و مشکلات ایران راه‌حل ندارند را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

2- سرعت تحولات در ایران امروز، تعدد بازیگران عرصه سیاست و رقابت‌های جناحی به بهای تضعیف منافع ملی به قدری بالاست که هر هفته، چند اتفاق نسبتاً مهم در جامعه روی می‌دهد و هنوز موضوع قبلی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است که اتفاق جدیدی روی می‌دهد و تمام توجهات را به خود معطوف می‌کند. این سرعت بالا باعث شده است که مسائل و مشکلات، بدون ریشه‌یابی و گره‌گشایی، به بایگانی فرستاده شود و از این رو، مدام بر گره‌ها و معضلات حل نشده جامعه افزوده شود و این سوال در افکار عمومی شکل گیرد که آیا اساساً راه‌حلی برای بیشمار مشکلات فعلی جامعه وجود دارد؟

3- نگاه توطئه‌انگارانه و کشف ردپای توطئه در هر تحولی، دم‌دستی‌ترین و آسان‌ترین راه برای تحلیل اتفاقات رخ‌داده به شمار می‌رود که متاسفانه نه فقط بخشی از مردم عادی، بلکه نخبگان کشور را نیز گرفتار خود کرده است؛ موضوعی که در فرهنگ ایرانی از آن به عنوان نگاه «دایی جان ناپلئون» نیز یاد می‌شود. توهم توطئه، چه داخلی و چه خارجی، نتیجه‌ای جز تقلیل مسائل و پیچیدگی‌های موضوعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به رفتار مشکوک یک دولت، گروه رقیب یا برخی سودجویان در پی نخواهد داشت. چنین تحلیلی را در بیشمار از موضوعات اساسی کشور از افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی گرفته تا اعتراضات و اعتصابات موجود در کشور می‌بینیم و می‌شنویم.

4- در چنین اوضاعی، دلسوزان توسعه ایران و ایرانی به معنای اعم کلمه و رسانه به طور خاص، باید تلاش کند تا چنین فضایی را از بین ببرد. در روزنامه توسعه ایرانی اعتقاد داریم که به اندازه کافی، هشدارهای مشفقانه و دلسوزانه برای مسائل و معضلات کشور داده شده است و نیاز است تا با بررسی دقیق‌تر هر مسأله مبتلابه کشور، راه‌حل‌هایی برای آنها پیشنهاد شود. معتقدیم حل هر مسأله‌ای از بیشمار مشائل کشور، ولو موضوع جزئی و کوچک، بارقه‌ای از امید در دل مردم ایجاد خواهد کرد، امیدی که بی‌شک نیاز اصلی و اساسی این روزهای ایران و ایرانی است.