نایب رئیس‌فراکسیون امید گفت: یکی از اهدافی که آمریکا انجام آن را مد نظر دارد همراه کردن کشورهای اروپایی با خودش است که ما هم در مقابل، انصافاً هوشمندانه نگذاشتیم که آمریکا به هدفش برسد.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به مهلت دو ماهه ایران به کشورهای طرف توافق گفت: ما در این اقدام هم بهانه‌ای ندادیم که همراهی اروپا با آمریکا انجام شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید در مدت تعیین شده توسط ایران، اروپایی‌ها به سمت ایران متمایل شوند یا آمریکا، گفت: این هنوز بستگی به تصمیمات آتی ما دارد. ما هنوز برگ‌های برنده دیگری هم در دست داریم که مرحله به مرحله رو می‌کنیم و اینطور نیست که شعاری باشد.

تابش با اشاره به تصمیم شورای عالی امنیت ملی در مقابل خروج آمریکا از برجام گفت: امیدواریم این موضع ایران موجب ترغیب اروپا به اقدامات عملی شود نه اینکه بخواهد در کنار آمریکا قرار بگیرد و این وضعیت را تشدید کند که به امنیت و صلح منطقه و صلح پایدار جهانی لطمه زیادی وارد شود.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: الان اگر طرف‌های برجام استنکاف کنند و بخواهند ما را به نحوی دور بزنند ما هم مقابله به مثل می‌کنیم و به این دلیل که همه این موارد در توافق برجام با جزئیات تصریح شده است، مسلم است که استنکاف ایران از این بخش از تعهد، در برجام دیده شده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم با بیان اینکه ما از برجام خارج نشده‌ایم، گفت: برجام وجود دارد اما این اقدام ایران ممکن است از لحاظ امنیتی برای کشورهای طرف برجام مقداری نگران‌کننده باشد.

وی افزود: روابط ما با اروپا تاکنون از سر حسن نیت بوده و با راستی آزمایی‌هایی که صورت گرفته باعث شده اروپا در قول، حمایت‌های بسیار خوبی از ایران داشته باشد و در کنار ایران بایستد اما این حمایت‌ها در عمل وجود نداشته است. امیدواریم این موضع ایران موجب ترغیب اروپا به اقدامات عملی شود نه اینکه بخواهد در کنار آمریکا قرار بگیرد و این وضعیت را تشدید کند که به امنیت و صلح منطقه و صلح پایدار جهانی لطمه زیادی وارد شود.

نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان گفت: در کنار خروج آمریکا از برجام، اروپا هم به تعهدات خود پایبند نبود مخصوصا اینکه اعلام کرد اگر ایران بعد از خروج آمریکا از برجام در این توافق باقی بماند، ما اقدامات جبرانی باقی ماندن ایران و خروج آمریکا را از توافق برجام انجام می‌دهیم. می‌بینیم که آن اقدامات را انجام نداد که امیدواریم ترغیب شوند که این اقدامات را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه لوایح زیرمجموعه FATF که در مجمع تشخیص مصلح نظام در حال رسیدگی است، عنوان کرد: ما نباید این بهانه را کامل کنیم و خودمان به دست خودمان این کانال‌های مالی شاید نه‌چندان کارآمد را هم به طور کامل مسدود کنیم بلکه ما باید مستقل از قضیه برجام، در این مورد در راستای منافع ملی تصمیم بگیریم.