استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ریتاکو با تاکید بر اهمیت سفر شینزوآبه به تهران، بازگشت آمریکا به برجام را عامل مهم برای راضی کردن ایران به مذاکره دانست و گفت: موفقیت دیدار آبه و سران ایران بستگی به هنر دیپلماسی آبه و میزان موفقیت او در بیان پیشنهادهای طرف آمریکایی دارد و باید به نحوی اعتماد از دست رفته سران ایران به آمریکا را احیا کند. راجارام پاندا، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ریتاکو است. وی به صورت تخصصی سال‌ها در حوزه سیاست خارجه ژاپن و روابط خارجه این کشور تدریس و تحقیق کرده‌ است. وی درباره ابعاد سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایلنا گفت: من فکر می‌کنم دلیل میانجی‌گری ژاپن این باشد که آنها می‌دانند ایران مانند کره شمالی نیست و نمی‌خواهند شکست مذاکرات کره شمالی تکرار شود.

دیدار آبه با رهبر ایران؛ مهم‌ترین دیدار این سفر خواهد بود

پاندا افزود: سفر آبه به ایران بسیار مهم است و می‌تواند گام مهمی در کاهش تنش میان ایران و آمریکا باشد. دیدار آبه با رهبر ایران اولین دیدار در چهل ساله گذشته است و با توجه به تنش‌های امروز ایران و آمریکا می‌توان گفت مهم‌ترین دیدار آبه در تهران

 خواهد بود. وی گفت: ژاپن معتقد به حل تنش میان ایران و آمریکا از طریق مذاکره و دیپلماسی است و در تلاش است تا از درگیری نظامی آمریکا با ایران جلوگیری کند. از طرفی با توجه به روابط دوستانه توکیو با تهران و واشنگتن می‌توان به سفر آبه به ایران امیدوار بود؛ چرا که پیش از این بحث میانجیگری عمان مطرح شد اما من ژاپن را گزینه بهتری می‌دانم.

خروج کامل ایران از برجام برای آمریکا ترسناک است

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ریتاکو اضافه کرد: برای مذاکره و جلب اعتماد ایران به پیشنهادهای ترامپ، لازم است آمریکا به برجام بازگردد. چرا که در صورت تداوم تهدیدهای لفظی هر دو طرف علیه یکدیگر و خروج کامل ایران از برجام، احتمال همکاری ایران و کره شمالی علیه آمریکا بالا می‌رود و این اتفاقی است که‌ آمریکا باید از آن بترسد. وی در ادامه در مورد میانجی‌گری ژاپن گفت: میانج‌یگری ژاپن برای هر دوطرف خوشایند است. ترامپ از این موضوع استقبال کرده و پیش‌بینی می‌شود سفر به ایران با استقبال خوبی از آبه در تهران همراه شود.

آبه به دستاوردهای سفر به تهران امیدوار است

پاندا در پایان اظهار داشت: آبه به شدت امیدوار است که این دیدار دستاوردهای خوبی داشته باشد و بتواند با مطرح کردن پیشنهادهای هر دو طرف، راهی برای مذاکره و دیپلماسی میان ایران و آمریکا پیدا کند و از درگیری نظامی میان آنها که یک جنگ فاجعه‌بار است خودداری کرده و از این طریق بتواند تنش را کاهش دهد و واردات نفت از ایران را از سر بگیرد.