مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانسی خبری بر لزوم کاهش تنش‌ها تاکید کرد. 

به گزارش ایلنا، «یوکیا آمانو» در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا آژانس از بازگشت آمریکا به برجام استقبال می‌کند، یا خیر، گفت: وظیفه ما راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای است و نمی‌توانیم در این باره نظر دهیم.

وی همچنین گفت که برجام امروز دچار تنش شده است. باید این تنش‌ها را با گفت‌وگو تسهیل کرد. آمانو در پاسخ به این که آیا «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن رابطه خوبی با ایران دارد و می‌تواند در کاهش تنش میان ایران و آمریکا نقشی داشته باشد، گفت: من در این‌باره به اندازه کافی اطلاعی ندارم و ترجیح می دهم درباره آن صحبتی نکنم.

وی همچنین در واکنش به تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود و این که آیا آژانس در این اره اطلاعی کسب کرده است، یا خیر، گفت: سفیر ایران در وین برای ما نامه ای آورد و یک کپی رسمی از بیانیه را دریافت کردیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در سخنرانی خود در نشست شورای حکام در وین در مورد تعهدات ایران به برجام گفت: من نسبت به افزایش تنش‌ها در خصوص موضوع هسته‌ای ایران نگران هستم.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد همچنین گفت که آژانس به نظارتش بر عدم انحراف ایران از توافق پادمان ادامه خواهد داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: بارها  تاکید کرده‌ام که اجرای تعهدات هسته‌ای ایران یک دستاورد مهم برای راستی‌آزمایی هسته‌ای است. بنابراین، امیدوارم که تنش‌های فعلی از راه گفت‌وگو کاهش یابد. من از ایران می‌خواهم که به‌طور کامل تعهدات خود در برجام را اجرا کند.

وی در ادامه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به راستی آزمایی در مورد اجرای تعهدات از سوی ایران ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها در خصوص فعالیت هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت.