خدیجه علامه زاده

وزیر اسبق انرژی ایالات متحده روز پنجشنبه (شانزدهم خرداد ماه) گفت که رویکرد سخت فزآینده ترامپ علیه ایران که از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالت متحده، اتخاذ شده یک اشتباه راهبردی است.

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی، ارنست جی مونیز که هم اکنون مدیر شرکت غیرانتفاعی آینده انرژی و تهدید هسته‌ای است، در حاشیه کنفرانس اکواسپریتی در سنگاپور گفت: رویکرد واشنگتون این ریسک را به همراه دارد که ایران را برای عدم پایبندی به توافق هسته‌ای سال 2015 تحریک می‌کند.

مونیز که از می سال 2013 (اردیبهشت 92)، تا ژانویه سال 2017 (دی ماه 95) در زمان دولت اوباما وزیر انرژی بود، گفت که وی بر این باور است که ایران همچنان به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متعهد است، اما به عقیده وی این قدرت هسته‌ای می‌تواند در طول یک ‌ماه آینده یا کمی بیشتر از این زمان، تصمیم خود را تغییر دهد.

اظهارات مونیز در حالی مطرح شده است که لفاظی‌های تحریک‌آمیز بین واشنگتن و تهران هر روز رو ‌به افزایش است.

ارنست مونیز، وزیر انرژی سابق آمریکا می‌گوید: ابزارهای راستی‌آزمایی ذیل برجام بسیار مهم هستند و با رویکرد فعلی دولت آمریکا ممکن است از دست بروند.

از طرفی رئیس‌جمهوری آمریکا که در هجدهم اردیبهشت ماه سال گذشته خروج از توافق هسته‌ای (برجام) را اعلام کرد؛ تحریم‌های واشنگتن علیه ایران را از سر گرفته است.

مونیز که در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ و حصول توافق هسته‌ای نیز نقش داشت، تصریح کرد: دولت آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران به صورت یک‌جانبه خارج شده و رویکرد دولت آمریکا این خطر را ایجاد می‌کند که ایران پایبندی به توافق را متوقف کند.

از سوی دیگر ، پس از آنکه واشنگتن از برجام  به‌صورت یک‌جانبه در سال 2018 خارج شد؛ دولت ترامپ یک گروه ناو هوابر عملیاتی را به خاورمیانه اعزام کرد و همچنین تحریم‌هایی را علیه صنایع نفتی و فلزی ایران اعمال کرد. ترامپ گفته است این حرکت با هدف فشار بر تهران برای تغییرات اساسی رژیم در ایران انجام شده است. در واکنش به این اقدامات حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در ماه می (اردیبهشت ماه) سال جاری اعلام کرد که این کشور قصد دارد به برخی از تعهدات خود به توافق هسته‌ای پایان دهد.

مونیز گفته است که اگر ایران تصمیم خروج کامل از برنامه توافق هسته‌ای بگیرد، دیگر ایالات متحده قادر به رصد توانایی‌های هسته‌ای ایران نخواهد بود.

مونیز در ادامه افزود جنبه‌های برگه‌ برنده این توافق هسته‌ای که با هدف محدود سازی گسترده فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌مدت پانزده سال اجرا شده بود، شفافیت و تاییدهای بسیار بی‌همتایی را به همراه داشت.

وی افزود که مسئله اصلی اعتماد داشتن به‌عدم تسلیحات هسته‌ای است، اگر ما این اعتماد را از دست بدهیم در واقع آمریکا ابزار بسیار مهمی را از دست داده است.

آمریکا نسبت به افزایش بهای نفت مصون نیست

تلاش‌های ژئوپلتیک بین واشنگتن و تهران علاوه بر افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، موجب التهاب در بهای نفت نیز شده است.

مونیز در ادامه گفت اگر اختلالی در عرضه نفت پیش بیاید، از جمله بسته شدن تنگه هرمز، قیمت نفت می‌تواند بسیار بالاتر از صد دلار در هر بشکه برود.

این وزیر سابق انرژی امریکا هشدار داد که شاید هم اکنون در آمریکا  اعتماد کاذب به نفس و یا آرامشی در مورد افزایش تولید نفت وجود داشته باشد، اما آن‌ها باید بدانند که نسبت به افزایش بهای نفت و یا اختلال در روند عرضه آن در کشور آمریکا ایمن نخواهند بود. 

مونیز اذعان کرد تاریخ گویای این است که چنین طرز تفکری کاملا اشتباه است؛ ما به بازارهای جهانی نفت وابسته هستیم و بر همین اساس ما به قیمت‌های نفت نیز ارتباط داریم، حتی اگر ما از بازارهای جهانی مستقل باشیم که در واقع این‌گونه نیست، باز هم باید همچنان منتظر عواقب اقتصادی افزایش بهای نفت باشیم. وی در خصوص وضعیت تولید نفت و احتمال ایجاد یک شوک نفتی در منطقه غرب آسیا نیز اظهار داشت که وضعیت ایران تنها یکی از مواردی است که در آن تولیدکنندگان نفت دچار برخی چالش‌های ژئوپلتیک یا داخلی هستند، ونزوئلا و لیبی مثال‌های دیگری در این خصوص هستند. این‌ها پتانسیل‌هایی برای اختلال در عرضه نفت هستند.