شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن امروز به مدت سه روز به ایران سفر می‌کند. او در این سفر با مقامات عالی‌رتبه کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت. 

یک مقام رسمی وزارت امور خارجه ژاپن دیروز در سفارت این کشور در تهران، ضمن تشریح برنامه سفر سه روزه نخست‌وزیر کشورش به ایران؛ گفت: شینزو آبه حامل پیامی ویژه از سوی آمریکا برای ایران نیست.

به گزارش ایسنا، وی در یک نشست خبری اعلام کرد شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن بعد از ظهر امروز به فرودگاه مهرآباد می‌رسد و پس از آن برای شرکت در مراسم استقبال به کاخ سعدآباد خواهد رفت و سپس با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران دیدار خواهد کرد.

وی گفت: آبه صبح روز 13 ژوئن نیز با رهبر انقلاب اسلامی ایران دیدار خواهد کرد.

در این سفر تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن نیز آبه را همراهی می‌کند که بعد از ظهر امروز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهد کرد.

این مقام رسمی ژاپنی در این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که هدف سفر آبه به ایران چیست گفت: هدف سفر نخست‌وزیر آبه کاهش تنش‌ها و تعمیق روابط دوستانه میان ایران و ژاپن بوده و قصدی برای میانجی‌گری میان آمریکا و ایران در میان نیست. 

وی همچنین با اظهار این که آبه در نشست جی ۲۰ با دونالد ترامپ دیدار می‌کند گفت که احتمال دارد درباره موضوع ایران نیز رایزنی کنند؛ اما نمی‌توان در این باره پیش‌داوری کرد.

وقتی از این مقام ژاپنی درباره موضوعات رایزنی نخست‌وزیر ژاپن با مقامات ایرانی پرسیده شد، وی در باره این که چه موضوعاتی مطرح خواهند شد توضیحی ارائه نکرد.

سفر «آبه» به تهران به قصد «میانجی‌گری» نیست

استاد اقتصاد سیاسی استاکتون کالج آمریکا نیز در گفت‌وگو با ایلنا گفت: ظاهرا سفر نخست وزیر ژاپن به قصد «میانجی‌گری» نیست، بلکه هدفش «کاهش»تنش‌ها بین ایران و آمریکاست.

رضا قریشی در مورد سفر نخست وزیر ژاپن به ایران گفت: یک نکته جالب در مورد سفر آقای آبه این است که هر دو طرف ایرانی و ژاپنی سعی در پایین آوردن انتظارات از این سفر دارند. ظاهرا سفر به قصد «میانجی‌گری» نیست، بلکه هدفش «کاهش»تنش‌ها بین ایران و آمریکاست. آقای آبه آدم بیکاری نیست، سفر نخست وزیر ژاپن به ایران هم امر روتینی نیست. اگر بنا است این سفر دستاورد چشمگیری نداشته باشد پس چرا صورت می‌گیرد؟

 وی ادامه داد: واقعیت این است که اینگونه سفرها از مدت‌ها قبل برنامه ریزی می‌شود و همه جزئیات آن مورد بررسی و توافق دیپلمات‌ها و مقامات هر دو طرف قرار می‌گیرد. حتی بعضا اعلامیه پایانی هم از قبل نوشته می‌شود، گر چه اخیرا اقای ترامپ در برخی موارد٬ مشخصا در مورد مذاکره با رهبرکره شمالی٬ این سنت را زیرپا گذاشته است.

این استاد دانشگاه در مورد میزان احتمال موفقیت سفر آبه به ایران گفت: آیا مذاکرات اولیه حاکی از آن است که توافق مهمی صورت نگرفته، اما دو طرف به برخی توافقات رسیده‌اند که این سفر غیرمتعارف را «موفقیت آمیز» جلوه دهند؟ توجه شود که لغو سفر برای همه پرهزینه است. احتمال دیگر این است که آقای آبه حامل پیشنهاداتی باشد که تنها «مقامات بالای جمهوری اسلامی» می‌توانند آن را بررسی کرده و درباره آن تصمیم بگیرند، مقوله‌ای که از پیش نمی‌توان تعیین کرد. آنچه مسلم است اینکه «موفقیت» این مذاکرات برای هر دو طرف اساسی است.

وی ادامه داد: آقای آبه سعی دارد نشان دهد که ژاپن تنها یک «قدرت منطقه‌ای» که در امور پیرامون خودش دخالت‌گر است، نیست، بلکه یک «قدرت جهانی» است که به اموری ورای منطقه هم حساسیت دارد. سومین قدرت اقتصادی دنیا که به برای تامین انرژی خود عمدتا به کشورهای حوزه خلیج فارس ازجمله ایران متکی است و منطقه بازار بزرگی برای کالاهای صادراتی ژاپن است و به همین دلیل نمی‌تواند به تلاطمات، بویژه خطر بسته شدن تنگه هرمز، بی اعتنا باشد.

قریشی خاطرنشان کرد: این امر، بخصوص آنکه ایشان و حزب حاکمشان از ابتدا به طبل ناسیونالیسم ژاپنی کوبیده و مدعی «قدرت جهانی»بودن ژاپن هستند، خیلی مهم است. در سال‌های اخیر ژاپن در این زمینه‌ها نه تنها دست‌آورد چشمگیری نداشته بلکه در مواردی «کم» هم آورده است. مشخصا در مورد جزایر مورد مناقشه با روسیه بجایی نرسیده و در مورد مذاکرات با کره شمالی حاشیه نشین شده است. بنابراین این فرصتی است که با تکیه به روابط نزدیک شخصی با آقای ترامپ و از جمله کشورهای دارای روابط حسنه با جمهوری اسلامی، پا پیش گذارد. در نتیجه موفقیت در این سفر برای آقای آبه مهم است و آقای آبه با «دست خالی»به تهران نیامده چون ریسک آن بالا و پرهزینه است.

این استاد اقتصاد سیاسی گفت: اینکه به حرف آقای ترامپ اعتباری نیست (که نیست) و اینکه آمریکا می‌باید قبل از خروج یکجانبه از برجام مذاکره می‌کرد، که باید این چنین می‌کرد، نکات درستی است اما باید از این نکات و نکات مشابه استفاده کرد تا از آقای آبه امتیازات بیشتر گرفت.

وی اضافه کرد: این امتیازات می‌تواند و باید در جهت ترغیب ژاپن در کمک به ایران برای فروش نفت و سایر کالاهای صادراتی‌اش از طریق ارایه تسهیلات بانکی و واردات کالاهای واسطه‌ای باتکنولوژی بالا، مثل کامپیوترهای پیشرفته، باشد.

دیدار آبه با رهبر ایران سرنوشت‌ساز خواهد بود

سردبیر کنونی واشنگتن اگزمینر و سردبیر سابق پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا (هیل) نیز در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد سیاست خارجی ترامپ و تصمیات دولت آمریکا علیه ایران مطرح و تصریح کرد: تنش‌های میان ایران و آمریکا جدید نیست.

هوگو گوردون، در مورد راهکار ترامپ برای مقابله با جنگ با ایران گفت: ترامپ اکنون خواهان میانجی‌گری کشورهای مختلف برای حل مشکل ایران و آمریکا شده است. ژاپن کشوری است که گویا برای حل مشکلات ایران و آمریکا مصمم است و می‌خواهد از رابطه خود با ایران استفاده کند. نخست وزیر ژاپن قرار است با بالاترین مقام ایرانی یعنی رهبر ایران صحبت کند تا بتواند نظرات آمریکا را به وی ابلاغ کند بنابراین دیدار شینزو آبه با رهبر ایران دیداری مهم است.

سفر آبه در چارچوب روابط سنتی و دیرینه دو کشور انجام می‌شود

همچنین سخنگوی دولت نیز با اشاره به سفر شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به ایران گفت: این سفر در چارچوب روابط سنتی و دیرینه دو کشور و در جهت توسعه روابط دوجانبه و گفتگوهای مورد علاقه طرفین انجام می‌شود.

علی ربیعی با بیان اینکه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری انجام می‌شود گفت: شینزو آبه در این سفر، طی روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد از ایران دیدار می‌کند و ضمن مذاکرات با رئیس‌جمهوری با مقام معظم رهبری نیز ملاقات خواهد داشت.

گفت‌وگوی تلفنی آبه با ترامپ قبل از عزیمت به تهران

سخنگوی دولت ژاپن گفته است که نخست‌وزیر این کشور یک روز پیش از سفرش به ایران با رئیس جمهور آمریکا درباره ایران تلفنی گفت‌وگو کرده است.

به گزارش روزنامه ژاپنی ماینیچی، سخنگوی ارشد دولت این کشور اظهار کرد که شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن روز سه‌شنبه، یک روز پیش از سفرش به ایران با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی درباره وضعیت موجود در ایران گفت‌وکرد.

یوشیهیده سوگا، دبیرکل کابینه دولت ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی در این باره گفت: رهبران دو کشور [ترامپ و آبه] درباره مسائل منطقه از جمله وضعیت موجود در ایران تبادل نظر کردند.

یک مقام دولت ژاپن با خودداری از ارائه جزئیات درباره این تماس تلفنی بیست دقیقه‌ای، به حساسیت دیپلماتیک موضوع اشاره کرد.

دیپلماسی شاتل آبه در تهران

استاد علوم سیاسی دانشگاه «واسدا» توکیو درباره اهمیت سفر سه روزه «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به تهران گفت: در زمان حاضر تمرکز بر کاهش تنش است؛ به این معنا که آبه می تواند دیپلماسی شاتل (دیپلماسی تشدید تلاش ها) را برای تداوم ارتباط به کار گیرد.

تتسورو کاتو  (Tetsuro Kato) در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه افزود: دیپلماسی شاتل ممکن است برای کاستن تنش ها کافی باشد.

به اعتقاد او، آبه «نیازمند یک نمایش دیپلماتیک است همزمان که در مورد روسیه و کره شمالی با بن بست مواجه است. » اما تحلیلگران هشدار دادند که انتظارات در زمان حاضر کم است.

کاتو تصریح کرد: ژاپن هرگز نقش فعالی در مشکلات منطقه غرب آسیا ایفا نکرده است. من انتظار زیادی از روش‌های دستیابی به نتیجه ندارم. انتظار نتیجه‌گیری سریع از این دیدار غیر واقع‌گرایانه است.

مشاور ویژه برای روابط دولتی در شورای یوکوسوکا در مطالعات آسیا و اقیانوس آرام نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: این اقدام می‌تواند مفید باشد.

مایکل بوساک (Michael Bosack) افزود: ژاپن هیچیک از ابزار تاریخی و مذهبی دیگر به عنوان واسطه های بالقوه را دارا نیست… (و) تمایل خود را برای مسیر ارتباطی خود در سیاست خاورمیانه نشان داده است.

به گفته او،  ژاپن با نقش میانجیگری که در دیدار ماه اوت خود با ترامپ بر عهده گرفت امیدوار است که میزان تنش ها را کاهش دهد.