در آذربایجان غربی؛

52  درصد حوادث کار مربوط به کارگران  ساختمانی است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی گفت: بیش از ۵۲درصد حوادث کار استان مربوط به کارگران ساختمانی است. رضا نقی‌زاده در جلسه کمیته راهبری ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی آذربایجان غربی افزود: طی سال گذشته ۵۸۴ فقره حادثه در محیط‌های کاری استان ثبت شد که از این تعداد ۳۰۹ فقره در حوزه ساختمان بود. وی ادامه داد: نظارت بر شرایط ایمنی محیط‌های کاری بسیار ضروری است زیرا سال گذشته ۳۱ نفر بر اثر حادثه در محیط کار جان باخته‌اند که از این تعداد ۹ نفر مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است. سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: هزاران نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند که سهم کارگاه‌های ساختمانی و فعالیت‌های عمرانی در این حوزه قابل توجه است.پیمان آرامون اظهار امیدواری کرد که با عقد تفاهم‌نامه مشارکت در خصوص کمیته راهبری ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی بین استانداری، ادارات کل راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی و شهرداری ارومیه شاهد ارتقای سطح ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی و جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار ناشی از کار در استان باشیم.

    

کارگران «ایرکست شاونبرگ» خواستار پرداخت معوقات شدند

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران شرکت «ایرکست شاونبرگ» بندر ماهشهر روز دوشنبه با تجمع مقابل فرمانداری بندر ماهشهر خواستار پیگیری و پرداخت 7 ماه حقوق معوقه خود شدند. به گزارش ایرنا، این تجمع‌کنندگان گفتند: هفت ماه است این شرکت حقوق، حق بیمه و مزایای کارگران را پرداخت نکرده است. آنان افزودند: مدیران شرکت بارها قول پرداخت حقوق کارگران را داده‌اند ولی تاکنون این وعده‌ها عملی نشده است. این کارگران معترض اظهار داشتند: به تعویق افتادن حقوق قشر کارگر به مدت هفت ماه در این شرایط دشوار اقتصادی، غیرقابل تحمل است لذا رسیدگی به این مشکل را از مسئولان ذیربط خوزستان خواستاریم. نماینده ماهشهر در مجلس با حضور در جمع کارگران معترض گفت: پرداخت حقوق کارگران در زمان مقرر یکی از الزام‌های شرکت‌های خصوصی و دولتی است که متأسفانه در ماهشهر این مهم رعایت نمی‌شود. علی گلمرادی اظهار داشت: برای پرداخت حقوق کارگران شرکت ایرکست شاونبرگ به مدیران این شرکت هشدار داده شده و باید در کمترین زمان ممکن حق و حقوق کارگران این شرکت پرداخت شود. بنابراین گزارش کارگران شرکت ایرکست شاونبرگ ماهشهر از سال گذشته تاکنون شش بار در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود دست به تجمع زده‌اند.

    

ناشی از کم‌کاری مسئولان ارزیابی شد

ناکارآمدی قانون بهبود فضای کسب و کار 

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد: قانون بهبود فضای کسب و کار در بسیاری از موارد به دلیل عدم همکاری دولت و کم‌کاری اتاق بازرگانی دچار رکود می‌شود. سهیلا جلودارزاده در برنامه زنده گفت‌وگوی اقتصادی درباره اقدامات ضروری برای بهبود فضای کسب و کار در ایران، قوانین و مقررات دستورالعمل‌ها گفت: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار به گونه‌ای تدوین و تصویب شده تا مشکلات را حل کند. وی گفت: این قانون شورای گفت‌وگوی بین بخش خصوصی و دولتی را ایجاد کرده که بسیار مفید است اما در بسیاری از موارد به دلیل عدم همکاری دولت یا سستی مسئولان این شورا و کم‌کاری اتاق بازرگانی دچار رکود می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: ما علاوه بر عدم اجرای قانون و کم‌کاری‌ها، با مشکل ساختار و قوانین قبلی نیز مواجهیم. همه دستگاه‌ها در عواید حاصل از واردات و صادرات سهیم هستند. این ساختار غلط و قوانین موجود، مانع از اجرای صحیح و سریع کارها می‌شود. اگر ساختار گمرکات اصلاح شود و یک سازمان مستقل بدون دردسر و بدون سود برای وزارت مسکن، ریاست جمهوری، استاندارد و نیروی انتظامی تدارک دیده شود، مشکلات حل خواهد شد.