عراقچی در کویت:

آماده گفتگو با کشورهای منطقه‌هستیم 

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه که در کویت به سر می‌برد، در دیدار با «شیخ خالد الحمد الصباح»، وزیر خارجه کویت سیاست تحریمی آمریکا را باعث به خطر انداختن امنیت کل منطقه خواند و آمادگی ایران را برای گفتگو و تعامل سازنده با کشورهای منطقه اعلام کرد. وی گفت: گفتگو و رایزنی با کشورهای منطقه از مبانی سیاست خارجی کشورمان بوده و بر همین اساس جمهوری اسلامی آمادگی دارد از طریق ایجاد سازوکارهای منطقه ای وارد گفتگو و تعامل سازنده با این کشورها شود.

    

استقبال لاوروف از معاهده پیشنهادی ظریف

به گزارش روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز در یک نشست خبری از پیشنهاد محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان برای امضای معاهده «عدم تجاوز» به کشورهای همسایه، گفت: «موافقت بر مسئله عدم تعرض به یکدیگر می‌تواند نخستین گام برای خاموش کردن آتش تنش‌ها باشد و به نظر ما این نوع برنامه درست است.» ظریف یکشنبه هفته جاری در بغداد اعلام کرد: ما به دنبال ایجاد روابط با تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم و در این راستا پیشنهادات متعددی برای همکاری از جمله پیشنهاد امضای تعهد عدم تجاوز به کشورهای حاشیه خلیج فارس را داده‌ایم.

    

دعوت ریاض از قطر برای حضور در مذاکرات منطقه‌ای

به گزارش ایلنا به نقل از دیلی‌استار، مقام‌های قطر اعلام کردند که از سوی عربستان سعودی دعوت‌نامه‌ای برای حضور در مذاکرات منطقه‌ای اضطراری برای بحث در مورد تنش‌های بین ایران و ایالات متحده دریافت کرده‌اند. بر اساس این خبر، ریاض دو جلسه را ترتیب داده است تا در این جلسات در خصوص انفجارهای اخیر و تنش‌های میان ایران و آمریکا با اعضای اتحادیه عرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس بحث و گفت‌وگو کند.

    

چرا عارف کاندیدای  ریاست مجلس شد؟

علی مطهری، عضو فراکسیون امید مجلس به ایسنا گفت: درباره انتخابات هیأت رئیسه مجلس در فراکسیون امید دو نظر وجود داشت، یکی نظر باتجربه‌ها مثل آقایان تاجگردون و تابش و بنده که مخالف معرفی کاندیدا برای ریاست بودیم زیرا احتمال رأی‌آوری کاندیدای ریاست که قاعدتا آقای عارف بود ضعیف و زیر ۵۰ درصد بود و باعث اتحاد دو فراکسیون دیگر می‌شد. یکی دیگر نظر جوانترها و آقای عارف بود که به شدت طرفدار معرفی کاندیدا برای ریاست بودند. استدلال گروه دوم از جمله جناب آقای عارف این بود که ما باید به جامعه پیام بدهیم که این جریان سیاسی بی‌تفاوت نیست و برای ریاست هم کاندیدا دارد هرچند رأی نیاورد، آنگاه اعلام می‌کنیم که تعداد ما در مجلس این مقدار است و در اقلیت هستیم پس انتظار بیش از حد نداشته باشید و این پیام در واقع برای انتخابات اسفند ۹۸ و انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود. 

    

نظر باهنر درباره ایده رفراندوم

محمدرضا باهنر به شفقنا گفت: ما هر چند سال یکبار انتخابات داریم و مردم در انتخابات شرکت می‌کنند. اگر مردم در انتخابات شرکت نکردند می‌توان فهمید که مردم نظر دیگری دارند. نیاز نیست هر حکومتی هر سال رفراندوم برگزار کند. مردم باید در حضور و بروز خود با اکثریت همراه نظام باشند وقتی اکثریت همراهی نکردند می‌توان متوجه شد که نظر مردم متفاوت است ولی در انتخابات ریاست جمهوری ۶۰ درصد از مردم شرکت می‌کنند و این خود رفراندومی است که در تایید مشروعیت نظام است و این مهم نیست که به چه کسی رأی می‌دهند هر کسی که پای صندوق می‌آید یعنی به نظام معتقد است.

    

بقایی و مشایی  به مرخصی آمدند

حمید بقایی معاون اجرایی دولت احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس دولت دهم به مناسبت فرارسیدن لیالی قدر و عید سعید فطر از اوین به مرخصی آمدند.