دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی اوایل آبان برگزار می شود که به نظر می رسد ، شبکه اجتماعی «واتس اپ» نقش جنجالی در تبلیغات انتخاباتی این کشور داشته است.

به گزارش روز شنبه تارنمای شبکه دویچه وله، دیوان انتخاباتی برزیل روز گذشته اعلام کرد که در حال تحقیقات در این رابطه است که آیا کمپین انتخاباتی ژائیر بولسونارو نامزد راست افراطی از انتشار اخبار و گزارش های غیرواقعی در نرم افزار واتس اَپ حمایت کرده یا خیر؟ به نظر می رسد این شبکه مجازی نقش سیاسی بزرگی در انتخابات ریاست جمهوری امسال برزیل ایفا کرده است. پیش ازاین اتهاماتی علیه کمپین بولسونارو مطرح بود که اخبار نادرستی را علیه فرناندو حداد نامزد چپ گرا در واتس اپ منتشر می کند و بولسونارو نیز از این اقدامات حمایت کرده است.

این در حالی است که نامزد راست افراطی که در نظرسنجی ها پیشتاز است، این اتهام را رد کرده و گفته که مسئول قرار دادن این اخبار در واتس اپ نیست و حامیانش ممکن است دست به چنین کاری زده باشند.

پس از انتشار گزارش ها درمورد نقش واتس‌اپ در تبلیغات انتخاباتی برزیل، مقامات این شبکه مجازی ضمن رد اتهامات علیه واتس‌اپ اعلام کردند که در حال انجام اقدامات حقوقی فوری برای جلوگیری از انتشار چنین اخباری در مورد انتخابات بزریل هستند. واتس اپ پیشتر اعلام کرده بود که مانع از فعالیت صدها هزار اکانت در برزیل شده که از جمله این اکانت ها مربوط به پسر بولسونارو بوده است. خبرگزاری رویترز نیز در این رابطه گزارش داد: پس از آنکه ژائیر بولسونارو اتهامات مربوط به حمایت از انتشار اخبار خلاف واقع علیه نامزد چپ گرا در واتس اپ را رد کرد، گمانه زنی های مختلفی در مورد نقش واتس اپ در انتخابات برزیل مطرح شده است. دو روز پیش روزنامه فولها سائوپائولو گزارش داد که حامیان نامزد راست افراطی انتخابات برزیل برای انتشار اخبار و گزارش‌ها در واتس اپ علیه فرناندو حداد نامزد چپ‌گرا هزینه مالی کرده بودند. حداد و حامیانش خواستار تحقیقات در مورد این مسأله شده و تهدید کرده اند از طریق مراجع قانونی این موضوع را پیگیری می کنند. به گزارش ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی به دور دوم کشیده شد که ‌ ژایر بولسونارو‌ توانسته با وعده های پوپولیستی و استفاده از تاکتیک های رفتاری و انتخاباتی مشابه دونالد ترامپ توجه مردم را جلب کند و از سوی برخی کارشناسان ‌ترامپ برزیل‌ لقب بگیرد. نکته جالب این دور از انتخابات ریاست جمهوری برزیل، ظهور بولسونارو عضو سابق ارتش به عنوان یک نامزد پوپولیست با تاکتیک های خاص خود برای جلب آرای مردمی بوده است. وی که پیشتر به خاطر صحبت های جنجالی‌اش در محافل مختلف در برزیل شهره خاص و عام بوده، با دادن یکسری وعده های جذاب از جمله مقابله با فساد مالی و اصلاحات در نظام مالیاتی به مردم توانست بیشترین آرا  را از آن خود کند. خبرگزاری رویترز در این رابطه نوشت:نامزد راست افراطی انتخابات برزیل در حالی توانست بیشترین آرای دور اول را بدست بیاورد که مردم این کشور از فساد مالی در میان مقامات خشمگین هستند. این خشم باعث شد تا اقبال عمومی از چپ گراها به سوی راست گراها در بزرگترین کشور آمریکای لاتین تغییر کند. 

در سوی دیگر برخی از حضور این نامزد راست افراطی در سمت ریاست جمهوری برزیل ابراز نگرانی کرده اند. پیش از برگزاری انتخابات، هزاران نفر از جمله زنان در تظاهراتی علیه حضور وی در انتخابات تظاهرات کردند.