وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من همواره آمادگی گفت‌وگو با همسایگان را داشتم، متأسفانه همسایگان ما در عربستان سعودی علاقه‌ای به گفت‌وگو ندارند. من آمادگی داشتم زمانی که به منطقه سفر کردم به عربستان هم سفر کنم و این در ابتدای دوران وزارت من بود، یعنی ۵ سال قبل، پیام‌های متعددی هم برای مسئولان سعودی فرستادم که ما آمادگی داریم با هم همکاری کنیم نه تنها در حوزه دوجانبه بلکه در حوزه منطقه‌ای، آنها پیام دادند که منطقه ربطی به شما ندارد و الان معلوم است که منطقه به ما ربطی دارد یا ندارد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی‌ ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با شبکه الفرات که پیشتر در تهران انجام و شنبه شب همزمان با ورود وی به بغداد از این شبکه پخش شد، به سئوالات مختلف ارگان جریان حکمت ملی به رهبری سید عمار حکیم پاسخ گفت. او در ادامه پاسخ به سوالی در رابطه با عربستان، افزود: لذا ما هیچ‌گاه مانعی برای گفت‌وگو با سعودی ها نداشتیم آنها بودند که مایل به گفت‌وگو نبوده‌اند. حتی من بعد از فوت ملک عبدالله برای مراسم خاکسپاری ایشان به عربستان رفتم، اما مقامات سعودی از فرصت حضور بنده استفاده نکردند چون ظاهراً سیاست آنها این نبود. هر وقت آنها آمادگی داشته باشند، ایران را آماده در میدان خواهند دید.

وی در پاسخ به سئوال مجری برنامه در خصوص اینکه شنیده شده تاکنون ۱۴ بار استعفا داده‌اید، گفت: نه این تعداد نبوده است. من از ابتدا علاقه‌ای به مسئولیت وزارت امور خارجه نداشتم و در مراحل مختلف احساس کردم که ممکن است اشخاص دیگری بهتر از من کار را انجام دهند، در آن مراحل با گفت و گو موضوع حل شد این بار هم با اقدامات عملی موضوع حل شد.

قطعا کاندیدای انتخابات نخواهم بود

ظریف همچنین درباره احتمال کاندیدای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری شدن نیز با قطعیت گفت: بنده حتماً در چنین انتخاباتی شرکت نخواهم کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که پس چه کسی اصلاح‌طلبان را هدایت خواهد کرد، اظهار کرد: من عضو هیچ دسته‌بندی سیاسی در ایران نیستم و هیچ وقت نبوده‌ام اینکه چه کسی من را در کدام دسته بندی حساب می‌کند تصمیم مردم است، ولی حتماً افرادی هستند که بتوانند این کار را برای جناح‌های مختلف سیاسی انجام دهند، اما من در آنها نیستم.