رهبران فرانسه، بریتانیا و روسیه اعلام کرده‌اند که یکی از موضوعات مطرح در گفتگوهایشان با ولیعهد سعودی، مساله قتل جمال‌خاشقجی خواهد بود. نشست‌سران G20 در بوینوس آیرس آرژانتین در حالی در روز جمعه (نهم آذر ماه) آغاز شد که حضور محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی در این نشست، بسیار پرحاشیه شده است.

این نخستین حضور  بن‌سلمان در یک نشست مهم بین‌المللی، در حد سران کشورها پس از ماجرای قتل فجیع جمال‌خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی است.

خاشقجی نزدیک دو ماه پیش در کنسولگری دولت‌ سعودی در شهر استانبول ترکیه سربه نیست شد و با وجودی که دولت سعودی مرگ او را در محل کنسولگری تایید کرد، اما تاکنون درباره چند و چون این واقعه و آمر و یا آمران احتمالی این قتل فجیع اطلاع رسانی نکرده است.

جسد خاشقجی نیز هنوز کشف نشده و نشانه‌ها حاکی است به احتمال فراوان تیم ترور سعودی جسد خاشقجی را پس از قتل در اسید حل کرده باشند.

پیش از حضور بن‌سلمان در این نشست، سازمان دیده بان حقوق بشر از دادستان آرژانتین خواسته بود به دلیل نقش ولیعهد سعودی در جنایت علیه غیرنظامیان یمنی و نیز قتل خاشقجی، این دولت‌مرد سعودی را تحت پیگرد قضایی قرار دهد. دادستان آرژانتین نیز اعلام کرده است از دولت‌های ترکیه، یمن و عربستان سعودی در این رابطه اسناد و مدارک خواسته است.

پیش از حضور بن‌سلمان در این نشست، سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دادستان آرژانتین خواسته بود به دلیل نقش ولیعهد سعودی در جنایت علیه غیرنظامیان یمنی و نیز قتل خاشقجی، این دولت‌مرد سعودی را تحت پیگرد قضایی قرار دهد

از سوی دیگر دیدارهای دوجانبه سران شرکت کننده در نشست G20 در آرژانتین نیز تحت تاثیر حضور پرحاشیه بن‌سلمان قرار گرفته است.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا به عنوان نزدیک‌ترین متحد سنتی عربستان سعودی اعلام کرده است برنامه‌ای برای دیدار با ولیعهد سعودی در حاشیه این نشست ندارد.

ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا نیز که قرار است با سلمان به صورت دوجانبه دیدار کند، گفته است در این دیدار مساله جمال‌خاشقجی و جنگ یمن را مطرح خواهد کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا گفت که کشورش خواستار تحقیقی کامل و شفاف درباره قتل خاشقجی است و پیام کاملا واضحی را در این‌باره به ولیعهد عربستان خواهد داد و خواستار مجازات کسانی است که در قتل خاشقجی دست داشته‌اند. نگرانی شدیدی درباره اوضاع انسانی در یمن داریم و همه گروه‌ها را به تحقق راه حل سیاس تشویق می‌کنیم.

امانوئل ‌ماکرون و ولادیمیر پوتین روسای‌جمهور فرانسه و روسیه نیز با بن‌سلمان در حاشیه نشست G20 دیدار خواهند داشت. دولت‌های روسیه و فرانسه نیز اعلام کرده‌اند موضوع خاشقجی از موضوعات مطرح در دیدار دوجانبه سران آن‌ها با بن‌سلمان خواهد بود

به نظر می‌رسد اشاره به این دو موضوع از سوی نخست‌وزیر بریتانیا، بیشتر برای کاستن از فشارهای افکار عمومی بریتانیا و رسانه‌ها درباره دیدار دوجانبه او با آمر احتمالی قتل خاشقجی باشد.

از سوی دیگر امانوئل ‌ماکرون و ولادیمیر پوتین روسای‌جمهور فرانسه و روسیه نیز با بن‌سلمان در حاشیه نشست G20 دیدار خواهند داشت. دولت‌های روسیه و فرانسه نیز اعلام کرده‌اند موضوع خاشقجی از موضوعات مطرح در دیدار دوجانبه سران آن‌ها با بن‌سلمان خواهد بود.

ماکرون در این رابطه با اشاره به اینکه اعضای G20 درباره قتل خاشقجی هماهنگ خواهند شد، گفت: قطعا در این‌باره با بن‌سلمان گفت‌وگو خواهم کرد.

او همچنین تاکید کرد که خواهان شفافیت و همکاری جامعه بین‌المللی در تحقیقات پیرامون قتل خاشقجی است.

از سوی دیگر حضور بن‌سلمان در آرژانتین نیز با حاشیه‌هایی همراه بوده است. بر اساس اعلام مقامات آرژانتینی آن‌ها به بن‌سلمان توصیه کرده‌اند در هتل استقرار نیابد و به جای آن در سفارت عربستان ‌سعودی در بوینوس آیرس مستقر شود. همچنین ترتیبات امنیتی اطراف سفارت سعودی در پایتخت آرژانتین نیز به نحو بارزی افزایش یافته و پلیس آرژانتین از بیم تظاهرات احتمالی، موانع و حفاظ‌های امنیتی در مقابل سفارت خانه مستقر کرده است.

بن‌سلمان پیش از سفر به آرژانتین به چند کشور عربی از جمله تونس سفر کرده بود که در آن‌جا نیز با تظاهرات و اعتراضات گسترده برخی احزاب تونسی و نهادهای مدنی این کشور مواجه شده بود.

تدارک اعتراضات گسترده همزمان با اولین روز اجلاس G20 در آرژانتین

در حالی‌که پایتخت آرژانتین در روزهای منتهی به موعد برگزاری اجلاس سران G20 شاهد تظاهرات گروه‌های مخالف با نظام سرمایه‌داری بود، امروز و همزمان با آغاز رسمی این اجلاس تظاهرات آن‌ها با برنامه‌های مختلف از جمله به نمایش گذاشتن بالونی از دونالد ترامپ ادامه می‌یابد.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هزاران فعال مخالف نظام سرمایه‌داری به دنبال اعتراضات یک هفته‌ای علیه G20، قرار است امروز در شهر بوینس‌آیرس آرژانتین تظاهرات گسترده برگزار کنند. سازمانی به نام Attac Argentina که شاخه محلی یک جنبش جهانی ضد سرمایه داری است سازمان‌دهنده اصلی تظاهرات امروز است.

امروز بر اساس برنامه‌ریزی قرار است هزاران معترض از گروه‌های مختلف اعم از حامیان حقوق‌ اجتماعی، اعضای اتحادیه‌های تجاری و کارگری، سازمان‌های حمایت از کارگران، حامیان محیط زیست، اساتید دانشگاه و دانشجویان و حتی آنارشیست‌ها و گروه‌های معترض دیگر در محل میدان پلازا کنگرسو در شهر بوینس‌آیرس به منظور برگزاری یک گردهمایی تجمع کنند. پس از آن، این گروه راهپیمایی سراسری خود را آغاز خواهند کرد و علاوه بر شهر بوینس‌آیرس چند شهر دیگر آرژانتین نیز شاهد برگزاری تظاهرات خواهد بود.

این معترضان یک برنامه ویژه هم برای تظاهرات در نظر گرفته‌اند و آن هم به نمایش گذاشتن بالنی از دونالد‌ ترامپ به شکل یک بچه است که تلفن همراه در دست دارد.

یکی از این معترضان که مشغول باد کردن بالون بچه ترامپ بود گفت: این‌کار این پیام را می‌دهد که رهبر آمریکا در درجه اول مثل یک بچه رفتار می‌کند و در درجه دوم هم دائما اوقاتش را با گوشی تلفنش در توئیتر سپری می‌کند.

پیش از این رسانه‌های محلی آرژانتین گزارش کردند که در روزهای اخیر در آستانه برگزاری اجلاس سران G20 در شهر بوینس‌آیرس، هزاران تظاهر کننده به خیابان‌های این شهر رفتند و علیه این اجلاس و نظام سرمایه‌داری اعتراض کردند.

پایگاه خبری Infobae گزارش کرد که به‌دنبال اعتراضات گسترده در پایتخت آرژانتین علیه اجلاس G20 ترافیک در برخی خیابان‌های اصلی این شهر برای مدت دو ساعت بند آمد.

شرکت‌کنندگان این تظاهرات حین راهپیمایی در  خیابان‌های بوینس‌آیرس، بنرهایی را حمل می‌کردند که حاوی شعارهای اعتراض‌آمیز علیه اجلاسG20 صندوق بین‌المللی پول و دولت مائوریسیو ماکری، رییس‌جمهور آرژانتین بود. تعدادی از سازمان‌های آرژانتینی نیز در این تظاهرات شرکت کردند و یک گروه فعال نیز در یک تجمع اعتراضی حدود ۵۰هزار نفر در یک استادیوم گردهم آورد.