یک مقام مطلع در سازمان انرژی اتمی اعلام کرد:

آغاز توقف برخی تعهدات برجامی ایران

یک مقام مطلع در سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: اجرای برنامه‌های مربوط به توقف برخی تعهدات کشور در برجام که در بیانیه شورای عالی امنیت ملی بر آن تاکید شده، آغاز شده است. وی خاطرنشان کرد: توقف برنامه‌های مربوط به رعایت سقف تولید اورانیوم غنی شده و همچنین تولید بدون محدودیت آب سنگین در تاسیسات اراک که در دوره ۶۰ روزه مربوط به گام اول بر انجام آن تاکید شده، برنامه‌هایی است که با جدیت دنبال می‌شود و طی روزهای جاری برای آگاهی افکار عمومی از اقدامات انجام شده، برنامه‌هایی برای بازدید نمایندگان رسانه‌های گروهی از تاسیسات فعال در نطنز و اراک پیش‌بینی شده که به زودی اعلام خواهد شد.

    

خرازی در گفت وگو با اکسپرس:

همیشه گفته‌ایم آماده‌ایم با عربستان گفتگو کنیم

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که به پاریس سفر کرده بود در گفتگو با نشریه فرانسوی اکسپرس، گفت: ما همیشه گفته‌ایم که آماده‌ایم با ریاض گفت‌وگو کنیم. این دولت سعودی است و قبل از همه شاهزاده محمد بن سلمان که این تنش‌ها را ایجاد کرده است. اگر عربستان سعودی از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت نمی‌کرد و وارد جنگ یمن نمی‌شد. شما فکر می‌کنید اوضاع تا به این میزان غیر قابل ترمیم بود؟ وی افزود: هدف داعش که مورد حمایت پادشاهی سعودی است این بود که دولت‌های عراق و سوریه سقوط کنند. این سناریو شکست خورد. سعودی‌ها الان باید به جنگ در یمن پایان دهند و بپذیرند گرد یک میز با ایران و دیگر دولت‌های منطقه مذاکره کنند.

    

ظریف: اتفاقات اخیر منطقه حاصل نسخه جان بولتون است

محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران در توییتر خود نوشت: حوادث را من در چند گفتگو در ماه آوریل، پیش‌بینی کردم؛ نه به این دلیل که من یک نابغه هستم، بلکه به این دلیل که تیم «بی»، چنین گستاخانه از نسخه جان بولتون پیروی می‌کند. به هر حال، نیمی از تیم «بی»، شرکای جرم جنگ فاجعه‌بار عراق بودند. یادآوری آشکار.

    

آخرین خبر از مرزبانان ربوده شده

سردار محمد قنبری، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان به تسنیم گفت: در حال حاضر 2 نفر از این مرزبانان همچنان در بند اسارت مانده‌اند و بقیه آنها آزاد شده‌اند. مسئولین امنیتی کشور، قرارگاه قدس سپاه و نیروی انتظامی از طریق دیپلماتیک تلاش‌های قابل توجهی در رابطه با آزادی دو مرزبان باقیمانده انجام داده‌اند و براساس آخرین اطلاعات این مرزبانان سالم هستند و از نظر جسمی مشکلی ندارند.

    

دیدار با شینزو در توکیو

رئیس دستگاه دیپلماسی که در روزهای اخیر به عشق آباد و دهلی نو سفر کرده بود، در ادامه تور دیپلماتیک خود راهی توکیو شد. وزیر امور خارجه قرار است صبح امروز با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت وگو کند. رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از سفر به ژاپن به کشورهای ترکنستان و هند سفر کرده و پس از مذاکره با همتایان ترکنستانی و هندی خود عازم ژاپن شده است. به گزارش ایرنا هند و ژاپن از شرکای اقتصادی و خریداران سنتی نفت ایران هستند.

    

واکنش عارف به احتمال کاندیداتوری ریاست مجلس

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره احتمال کاندیدا شدن برای پست ریاست مجلس، به تسنیم گفت: «در حال کار به ‌روی این موضوع هستیم اما این موضوعی نیست که در یک جمله بگویم که کاندیدای ریاست مجلس می‌شوم یا خیر.» طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعضای هیأت‌ رئیسه مجلس هر ساله و هم‌زمان با روز بازگشایی مجلس در روز 7 خرداد برگزار می‌شود. عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس سال گذشته برای پست ریاست مجلس در اجلاسیه سوم کاندیدا شده بود که نتوانست بر این کرسی تکیه بزند و علی لاریجانی این پست را به‌ عهده گرفت.