یونیسف در گزارش جدید خود توجه جهانیان را به سرنوشت ۲۵۰ هزار دختر و پسر خردسالی جلب کرده که برای پیشبرد مقاصد نظامی و در حمایت از جنگ‌ها به‌عنوان کودک سرباز، خدمتکار یا برده جنسی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

بر اساس قانون صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل اگرچه به‌کارگیری کودکان برای رسیدن به مقاصد نظامی ممنوع است، اما هنوز هم ده‌ها هزار دختر و پسر خردسال در سراسر جهان به‌عنوان کودک ‌سرباز مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. یونیسف خواستار پایان دادن به این روند شده است.

یونیسف می‌گوید که آمار دقیقی از تعداد این کودکان سرباز در دست نیست، اما تخمین زده می‌شود تعداد سربازان خردسال در جهان به ۲۵۰هزار نفر برسد.

در روز سه‌شنبه (23 بهمن ماه) به مناسبت روز جهانی مبارزه با به‌کارگیری کودکان سرباز، سازمان یونیسف در فراخوانی به همه دولت‌های جهان، خواسته است که برای پایان دادن به این نقض جدی حقوق کودک تلاش کنند.

به گزارش دویچه‌وله کریستیان اشنایدر، مدیر یونیسف در آلمان می‌گوید: کودکان سرباز نیستند. آن‌ها به‌هیچ‌وجه نباید در جنگ‌های بزرگ‌سالان به کار گرفته شوند.

استخدام کودکان در ۵۰ ارتش و گروه نظامی

در گزارش یونیسف آمده است  در حدود بیست کشور یا منطقه درگیر در جهان شدیدترین نقض حقوق کودکان به معنی سوءاستفاده از نیروی کودکان به‌عنوان سرباز، در کشتار، زورگویی، حمله به مدارس و بیمارستان‌ها به کار گرفته می‌شود.

بر اساس فهرستی که سازمان ملل متحد منتشر کرده کار کودکان در پیشبرد مقاصد نظامی در ۵۰ ارتش و گروه مسلح نظامی ثبت شده است.

یونیسف به‌ویژه از سوءاستفاده از بسیاری از دختران و پسران خردسال توسط طرف‌های درگیر در جنوب سودان، در جمهوری آفریقای مرکزی، در جمهوری دموکراتیک کنگو، سومالی، سوریه و یمن گزارش داده است.

در افغانستان، مالی و میانمار نیز از کودکان به‌عنوان سرباز یا در حمایت از گروه‌های مسلح در بخش‌های خدماتی سوءاستفاده می‌شود.

در گزارش یونیسف آمده است که این دختران و پسران خردسال نباید در جنگ شرکت کنند. در برخی از مناطق درگیر از این کودکان به‌عنوان قاصد، پادو، جاسوس و خدمتکار آشپزخانه استفاده می‌شود. دختران در برخی از موارد به‌اجبار به ازدواج جنگجویان درمی‌آیند. یونیسف همچنین از سوءاستفاده جنسی از دختران و پسران سرباز گزارش داده است. در مواقعی از کودکان به‌عنوان سپر در درگیری‌ها استفاده می‌شود یا آن‌ها را وادار می‌کنند در عملیات انتحاری خود را در مراکز پر رفت‌وآمد منفجر کنند. به گزارش یونیسف به‌ویژه شبه‌نظامیان الشباب، جنگجویان طالبان، نیروهای داعش و شبه‌نظامیان بوکوحرام از کودکان و نوجوانان برای پیشبرد مقاصد خود حتی در خارج از کشور سود می‌جویند. شرایط بسیار سخت برای این خردسالان به‌ویژه زمانی است که مظنون به همکاری با یک گروه مسلح باشند و در این مواقع از سوی نیروهای امنیتی در زندان‌ها با آن‌ها بسیار بدرفتاری می‌شود. یونیسف از تمام کشورهای جهان خواسته است  با جدیت بیشتری علیه نقض شدید حقوق کودکان مبارزه کنند. به این منظور یونیسف کمپینی را به نام روز دست سرخ به راه انداخته است که در آن با گذاشتن اثری قرمزرنگ از دست به‌عنوان یک نماد، مخالفت با به‌کارگیری کودکان در مقاصد نظامی نشان داده شود. در ۱۲ فوریه (23 بهمن ماه) سال ۲۰۰۲ میلادی، سال 1380 شمسی درست در هفده سال پیش، پروتکل الحاقی کنوانسیون حقوق کودکان سازمان ملل متحد درباره ممنوعیت استفاده از کودکان به‌عنوان سرباز به امضا رسید. تاکنون ۱۶۸ کشور جهان این پروتکل را امضا کرده‌اند. مطابق این پروتکل استفاده مستقیم از کودکان زیر هجده سال در جنگ‌ها، سربازگیری اجباری از سوی دولت‌ها و هر نوع سربازگیری کودکان زیر هجده سال از سوی گروه‌های شبه‌نظامی و گروه‌های مسلح غیردولتی ممنوع است.