مدیر برنامه‌های اضطراری یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرد، کودکانی که در شرق اوکراین، سوریه، فلسطین و سایر کشورهای درگیر جنگ زندگی می‌کنند، از نبرد و خشونت‌های طرف‌های درگیر به‌شدت رنج می‌برند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مانوئل فونتاین، مدیر برنامه‌های اضطراری یونیسف گفت: کودکانی که در مناطق درگیر جنگ هستند، در دوازده ماه گذشته از خشونت‌های شدید رنج برده‌اند و جامعه جهانی هم نتوانسته برای این منظور کاری کند. برای مدت‌های طولانی است که طرف‌های درگیر در این کشورهای درگیر جنگ به اقدامات خودسرانه خود ادامه می‌دهند و این اوضاع بدتر هم می‌شود. اقدامات زیادی باید برای حفاظت و کمک به این کودکان صورت گیرد.

بنا بر گزارش بنیاد کودکان را نجات دهید (Save the Children) شمار کودکانی که در سراسر جهان در مناطق درگیری زندگی می‌کنند با افزایش ۷۵ درصدی نسبت به دهه ۹۰ میلادی، به ۳۵۰ میلیون کودک رسیده است.

از این تعداد کودک شش درصد در مناطق درگیری در اروپا، بیست و یک درصد در آمریکا، هفت درصد در اروپا، چهارده درصد در آسیا و ۳۹ درصد در خاورمیانه زندگی می‌کنند. بیش از نیمی از این کودکان نیز ۱۶۵ میلیون کودک در مکان‌های دچار درگیری‌های شدید زندگی می‌کنند.

کودکان، بزرگ‌ترین قربانی شش سال درگیری و جنگ در سوریه

ده کشوری که در صدر بدترین مکان‌های جهان برای کودکان قرار دارند. بر اساس این گزارش، سه مکان پرمناقشه‌ای که بدترین مکان‌ها برای کودکان در جهان محسوب می‌شوند عبارت‌اند از سوریه، افغانستان و سومالی.

کارولین آنینگ می‌گوید: «ما در سوریه شاهد حملۀ گسترده به مدرسه‌ها و حمله‌های بی‌رویه با استفاده از بمب‌های بشکه‌ای و بمب‌های خوشه‌ای در مناطقی هستیم که کودکان زیادی زندگی می‌کنند.»

کودکان جنگ‌زده سوری در آرزوی یک زندگی امن

پس از این سه کشور، بدترین کشورهای جهان برای کودکان عبارت‌اند از: یمن، نیجریه، سودان جنوبی، عراق، جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان و جمهوری آفریقای مرکزی. درگیری‌ها در جمهوری دموکراتیک کنگو یک درگیری طولانی و ویرانگر بوده که دهه‌هاست زندگی کودکان را هدف قرار داده است. به گفته خانم آنینگ در این کشور، برخلاف سوریه، ما استفادۀ گسترده از سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت را نمی‌بینیم اما شاهد سطح بالایی از خشونت‌ها علیه کودکان و همچنین استفاده از کودکان به‌عنوان سرباز هستیم.

در مناطق درگیری چه جنایاتی علیه کودکان روی می‌دهد

 بر اساس مطالعاتی که با بررسی گزارش‌های سالانۀ مرکز کودکان و درگیری‌های مسلحانه سازمان ملل متحد (CAAC) و مطالعات انجام‌شده در موسسه تحقیقات صلح اسلو (PRIO) به‌دست‌آمده، سختی‌هایی که کودکان در مناطق درگیری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، متفاوت است.

در این گزارش به جنایاتی ازجمله ربودن کودکان، استفاده از آن‌ها به‌عنوان سرباز، خشونت‌های جنسی، قتل و معلول کردن کودکان، حمله به مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها و محروم کردن کودکان از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه اشاره‌شده است.

جنگ سوریه و سرنوشت تلخ بیش از هشت میلیون کودک

به گفته خانم آنینگ در برخی از مناطق شاهد اوج این خشونت‌ها علیه کودکان بوده‌ایم.

یونیسف گزارش داد که سال جاری میلادی بالاترین آمار مرگ کودکان در سوریه از زمان آغاز درگیری‌های داخلی در این کشور در ۲۰۱۱ را دارد. همچنین این نهاد بین‌المللی کشته شدن ۸۷۰ کودک در سوریه را از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۸ تایید کرده است

مشاور ارشد بنیاد کودکان را نجات دهید می‌گوید: در سوریه کودکان در معرض خطر بمباران و بمب‌گذاری‌ها و همچنین حمله به محل سکونتشان قرار دارند. شبیه به این وضعیت در یمن نیز دیده می‌شود اما در یمن خطر عدم دسترسی به کمک‌های بشردوستانه برای کودکان حادتر است. در بیست سال گذشته ده‌ها هزار دختر و پسر برای کار در گروه‌های مسلح به‌عنوان کودک سرباز به کار گرفته شده‌اند که بیشترین میزان به ثبت رسیده مربوط به نیجریه در سال ۲۰۱۶ میلادی بوده است.

طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ میلادی دست‌کم ۱۷۵۱۵ گزارش تائید شده از خشونت جنسی علیه دختران و پسران در مناطق درگیری به ثبت رسیده است که بیشترین میزان آن در سال ۲۰۰۷ میلادی در جمهوری دموکراتیک کنگو بوده است.

ربودن کودکان در دوران جنگ نیز به اشکال مختلف دیده‌شده است. ازجمله برای استفاده از آن‌ها به‌عنوان کودک سرباز، کارهای خانگی، استثمار جنسی، ربودن برای فروش آن‌ها و یا به نیت انتقام‌گیری. طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ میلادی حدود ۱۴۳۲۷ گزارش تائید شده از ربودن کودکان به ثبت رسیده است که بیشترین میزان آن در سال ۲۰۱۵ میلادی در سودان جنوبی بوده است.

طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ میلادی دست‌کم ۱۵۳۷۵ کودک در مدرسه‌ها و بیمارستان‌ها هدف حملات قرار گرفته‌اند که افزایش ۱۰۰ درصدی را در یک دهه گذشته نشان می‌دهد. بیشترین میزان این نوع خشونت نیز در سال ۲۰۱۲ میلادی در سوریه دیده‌شده است.

بر اساس این مطالعات میزان محدودیت دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در مناطق درگیری از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون ۱۵۰۰ درصد افزایش یافته است. این کار نیز با مسدود کردن گذرگاه‌های عبور کمک‌های بشردوستانه، ممانعت در تحویل به‌موقع این کمک‌ها به افراد نیازمند یا حمله عمدی به کارکنان سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه انجام‌شده است. بیشترین میزان این محدودیت در سال ۲۰۱۶ میلادی در سودان جنوبی به ثبت رسیده است.

بنا بر گزارش بنیاد کودکان را نجات دهید (Save the Children) شمار کودکانی که در سراسر جهان در مناطق درگیری زندگی می‌کنند با افزایش ۷۵ درصدی نسبت به دهه ۹۰ میلادی، به ۳۵۰ میلیون کودک رسیده است

بنیاد «کودکان را نجات دهید» خواستار آن است که رهبران سیاسی و نظامی جهان با انجام اقداماتی هماهنگ، با حمایت از قوانین و استانداردهای بین‌المللی و مبارزه جدی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر، برای بازسازی زندگی کودکان گرفتار در جنگ و درگیری تلاش کنند.

کارولین آنینگ، مشاور ارشد بنیاد کودکان را نجات دهید دربارۀ دلایل افزایش شمار کودکان در جنگ می‌گوید: یکی از دلایل این است که امروزه شاهد اختلافات بیشتر و در پی آن درگیری‌های طولانی‌مدت و بیشتری هستیم. همچنین این درگیری‌ها بیشتر در مناطق پرجمعیت روی می‌دهد. درگیری‌ها در سوریه، یمن، عراق در شهرها و روستاهایی روی داده است که کودکان زیادی زندگی می‌کنند.

براساس گزارش صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل، کودکان در کشورهای درگیر جنگ به‌عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از آن‌ها برای حضور در جنگ‌ها استفاده می‌کنند، آنها را می‌ربایند، مورد تجاوز قرار می‌دهند یا قربانی ازداوج‌های اجبار می‌شوند.

براساس گزارش یونیسف، بیش از ۵۰ کودک در ۲۰۱۸ در درگیری‌های فلسطین کشته و صدها کودک دیگر نیز زخمی شده‌اند.

یونیسف همچنین گزارش داد که سال جاری میلادی بالاترین آمار مرگ کودکان در سوریه از زمان آغاز درگیری‌های داخلی در این کشور در ۲۰۱۱ را دارد. همچنین این نهاد بین‌المللی کشته شدن ۸۷۰ کودک در سوریه را از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۸ تائید کرده است.

یونیسف در ادامه گزارش خود می‌آورد: درگیری‌های چهار ساله در شرق اوکراین نیز تأثیری عمیق بر سیستم آموزشی این کشور گذاشته و باعث شده صدها هزار کودک باوجود درگیری‌ها در این مناطق، به مدرسه بروند. همچنین تعداد زیادی از کودکان اوکراینی در خط کنترل بین نیروهای دولتی و غیردولتی در این کشور زندگی می‌کنند و زندگی‌شان به‌شدت در معرض خطر است.

مدیر برنامه‌های اضطراری یونیسف نیز گفت: اقدامات بسیار زیادی باید برای توقف درگیری‌ها و جنگ‌ها صورت گیرد. درگیری‌های مسلحانه زندگی کودکان را تحت شعاع قرار می‌دهد. هنوز جنگ‌ها ادامه دارند و ما هرگز نباید قبول کنیم که این نبردها بر کودکان اثر بگذارد. ما باید طرف‌های درگیر را ملزم کنیم از کودکان حفاظت کنند.

یونیسف از تمامی طرف‌های درگیر نبردهای مسلحانه خواسته تا به تعهداتشان براساس قوانین بین‌المللی به منظور پایان خشونت‌ها علیه غیرنظامیان و کودکان پای بند بمانند.