سینا سبزیان

روزنامه رأی‌الیوم روز دوشنبه (26 آذر ماه) نوشت: بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، آتش بس در شهر الحدیده یمن قرار است که از روز سه‌شنبه (27 آذر ماه) اجرایی شود؛ اما در همین حال از وزارت بهداشت یمن خبر می‌رسد که چهار غیرنظامی در حمله توپخانه‌های ائتلاف سعودی در جنوب حدیده کشته شدند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت یمن، در روز دوشنبه این چهار غیرنظامی از جمله یک کودک، در حملات توپخانه ائتلاف سعودی به خیابان الخمسین در منطقه الحالی در  جنوب شهر الحدیده کشته شدند؛ همزمان نیروهای ائتلاف سعودی مناطق هفت ژوئیه و شهرک الصالح را در منطقه الحادی هدف قرار دادند و نیروهای هوایی ائتلاف نیز به منطقه رأس عیسی در شمال غرب الحدیده هجوم بردند.

البته شهر الحدیده همواره دچار چنین حملاتی بوده است و روز یکشنبه نیز شاهد درگیری‌های شدید و حملات هوایی بود.

رأی‌الیوم به نقل از منابع یمنی گزارش می‌کند، روز یکشنبه درگیری‌های شدید و حملات گسترده هوایی در استان الحدیده نیروهای مردمی یمن را هدف قرار داده بودند. شبکه المسیره مرتبط با انصارالله یمن نیز خبر از حملات توپخانه‌ای گسترده و همچنین هفت حمله هوایی در منطقه الدریهمی یمن داد.

نیروهای یمنی عنوان می‌کنند که ائتلاف سعودی به رهبری عربستان، به هیچ‌وجه به توافق انجام شده برای آتش‌بس در جریان مذاکرات اخیر توجهی‌ نداشته و همواره به حملات خود به استان الحدیده ادامه می‌دهد. یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن به روزنامه رأی‌الیوم گفت ارتش و کمیته‌های متشکل از نیروهای مردمی به طور قطح پاسخ این حملات را می‌دهند.

با وجود حملاتی که در چند روز اخیر به شدت الحدیده را هدف قرار داده است مارتین گریفیث، کارشناسی در سازمان ملل اظهار کرده است آتش‌بس در شهر الحدیده از شامگاه سه‌شنبه (27 آذر ماه) عملیاتی می‌شود.

فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن در توئیتر خود نوشت: از طرفین درگیر در جنگ یمن انتظار می‌رود که به متن توافق نامه سوئد به طور کامل پایبند باشند و به اجرای کامل بندهای این توافق اهتمام ورزند.

او با اشاره به اینکه سازمان ملل متحد به طور پیوسته با دولت یمن و انصارالله برای تضمین اجرای سریع  و کامل بندهای توافق همکاری می‌کند گفت: برای اجرای این محتویات باید طرفین با سازمان ملل همکاری نزدیک داشته باشند.

آنتونیو گوترش، دبیر  کل سازمان ملل متحد نیز در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه همایشی در دوحه قطر گفت: باید بدانیم که عدم تحقق صلح در یمن در سال 2019 می‌تواند وضعیت بدتری را پیش روی ما بگذارد.

گوترش در سخنان خود گفت: با وجود آنکه هنوز قحطی در یمن اعلام نشده است،‌ اما ما نباید نسبت به وضعیت مردمی که از گرسنگی رنج می‌برند و در شرایط وحشتناکی جان خود را از دست می‌دهند، بی‌تفاوت باشیم.

جنگ یمن که از سال 2014 آغاز شده است، بعد از گذشت چهار سال همچنان با مداخله عربستان و دولت‌های غربی شرایط وحشتناکی را برای مردم یمن به وجود آورده است.

دولت مستعفی یمن همچنان برای بدست آوردن قدرت دست به کشتار مردم می‌زند و با وجود انجام مذاکرات در سوئد که پنج‌شنبه گذشته (22 آذر ماه) به نتیجه رسید، همچنان بر انصارالله فشار می‌آورد. در جریان مذاکرات اخیر دو طرف به توافق در مورد شهر تعز و همچنین تبادل 15 هزار اسیر دست پیدا کردند.