معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در نشست شورای امنیت درباره وضعیت انسانی در یمن در نتیجه تداوم جنگ و محاصره صحبت و اظهارات تکان‌دهنده‌ای درباره گرسنگی 14 میلیون نفر مطرح کرد.

«مارک لوکاک» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امدادرسانی هشدار داد، به زودی نیمی از کل جمعیت یمن برای بقا محتاج به دریافت کمک‌های غذایی خارجی می‌شوند.

معاون «آنتونیو گوترش» در نشست روز سه‌شنبه (1 آبان) شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد: هم اکنون یک خطر واضح و قریب‌الوقوع در رابطه با بزرگ‌ترین قحطی در یمن وجود دارد، خطری بسیار بزرگ‌تر از آنچه که متخصصان کمک‌های انسانی تاکنون در کل سابقه کاری و حرفه‌ای خود با آن مواجه شده‌اند.

به گفته او، به زودی ۱۴ میلیون نفر از جمعیت ۲۸ میلیونی یمن در معرض قحطی قرار می‌گیرند و تنها راه بقای آنها کمک‌های غذایی خارجی خواهد بود.

معاون دبیرکل سازمان ملل خطاب به اعضای شورای امنیت، قحطی جاری در یمن را «شوکه‌کننده» خواند.

به گفته او، سازمان ملل در شرایط جاری در حال ارائه کمک‌های انسانی به حدود هشت میلیون یمنی است اما بحران انسانی در این کشور به دلیل بحران اقتصادی در یمن و تداوم درگیری‌ها در بندر «الحدیده» تشدید شده است. ۹۰ درصد از واردات مواد غذایی به یمن از طریق بندر الحدیده صورت می‌‎گیرد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امدادرسانی همچنین گفت: «فراتر از ارقام ارائه شده باید بگویم در حالی که بقای میلیون‌ها نفر از مردم (یمن) طی چند سال تنها متکی به کمک‌ غذایی(خارجی) بوده است اما کمکی که آنها دریافت می‌کنند تنها برای زنده ماندن کفاف می‌کند و آمارها در یمن به طرزی غیرقابل تحمل بالا است».

وی افزود: «سیستم‌های ایمنی بدن میلیون‌ها نفری که برای سال‌ها فقط به آنها اجازه بقا داده، حالا به معنای واقعی کلمه دارد فرو می‌پاشد و این موضوع تسلیم شدن آنها به ویژه کودکان و سالمندان در برابر مرگ را ناشی از سوءتغذیه، وبا و دیگر بیماری‌ها محتمل‌تر می‌کند».

لوکاک در این نشست خواسته‌های خود را اینطور جمع‌بندی کرد: توقف درگیری‌ها، حفاظت از تامین کالاهای ضروری و مواد غذایی در سراسر یمن، کمک‌های اقتصادی بیشتر و سریع‌تر جامعه بین‌المللی به بانک مرکزی یمن، افزایش کمک مالی در امور انسان دوستانه و آغاز مذاکرات صلح بین طرف‌های درگیر در جنگ.